هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مسئول پرداخت بدهی شرکت

برابر قانون، شرکت ها شخصیتی مستقل از سهامداران و مالکین خود دارند. بنابراین دارائی، بدهی، معاملات، بستانکاری و تعهداتشان به خودشان مربوط می شود نه به سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

مسئول پرداخت بدهی های یک شرکت خود آن شرکت است و بدهی شرکت را اصولا از محل اموال و دارائی و از حساب همان شرکت، پرداخت می کنند نه از  محل اموال و حساب شخصی سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

در موارد زیر علاوه بر شرکت، سهامداران و مالکین شرکت نیز مسئول پرداخت بدهی شرکت به شمار می روند:

1)  در شرکت با مسئولیت محدود، شرکاء (سهم الشرکه داران) فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت با مسئولیت محدود دارند مسئول بدهی شرکت در برابر اشخاص ثالث خواهند بود. مثلاً اگر سرمایه ثبت شده شرکت، یک میلیارد ریال باشد و یکی از شرکاء دارای 10 درصد سهم الشرکه (صد میلیون ریال) سهم الشرکه باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، مسئول خواهد بود.

2) در شرکت سهامی خاص و سهامی عام مسئولیت صاحبان سهام، فقط تا میزان مبلغ اسمی سهام آنها در برابر اشخاص ثالث است. مثلاً اگر سرمایه ثبت شده شرکت، یک میلیارد ریال منقسم به یک میلیون سهام هزار ریالی باشد و یکی از سهام داران دارای 10 درصد سهم معادل یکصد هزار سهم هزار ریالی (یک صد میلیون ریال) سهم باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، پاسخگو خواهد بود.

3) در شرکت های تضامنی (مانند صرافی ها) پس از آنکه دارائی شرکت، برای پرداخت بدهی های شرکت کفایت نکرد نوبت به مسئولیت شرکاء می رسد و هر یک از شرکاء شرکت، مسئول پرداخت تمام بدهی شرکت تضامنی در برابر اشخاص ثالث می باشد بدون توجه به اینکه در شرکت تضامنی چقدر شراکت و سرمایه دارد.

4) در شرکت مختلط غیر سهامی، دو گروه شریک داریم. گروهی شریک با مسئولیت محدود هستند و فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند در برابر بدهی شرکت به اشخاص ثالث، پاسخگو هستند و گروهی که شریک ضامن، نامیده می شوند مسئول کلیه بدهی های شرکت مختلط غیر سهامی در برابر اشخاص ثالث می باشند.

5) در شرکت مختلط سهامی، گروهی از شرکاء که سرمایه آنها به صورت سهام است مسئولیتشان در برابر بدهی های شرکت به اشخاص ثالث تا میزان سهامشان است و گروهی از شرکاء که شریک ضامن نامیده می شوند پس از آنکه دارائی شرکت، برای پرداخت بدهی های شرکت کفایت نکرد مسئول تمام بدهی های شرکت در برابر اشخاص ثالث هستند.

6) در شرکت های نسبی، مسئولیت شرکای شرکت برای پرداخت بدهی های شرکت در برابر اشخاص ثالث، به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند و اگر دارائی های شرکت برای پرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نبود هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت دارد مسئول پرداخت بدهی شرکت می باشد.

7) در شرکت های تعاونی نیز مسئولیت هر یک از سهام داران به میزان ارزش اسمی سهامی است که در شرکت تعاونی دارد.

در تمام موارد بیان شده در بالا بستانکاران یک شرکت وقتی می توانند برای دریافت بستانکاری خود به شرکاء و سهامداران مراجعه کنند که شرکت منحل شده و دارائی شرکت برای تسویه بدهی ها کفایت ننماید.

بنابراین در وهله نخست، هر شرکتی، بدون توجه به تعداد و نوع مسئولیت شرکاء و سهامدارانش، مسئول پرداخت بدهی ها و انجام تعهداتش می باشد و در صورتی که اموال و سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی ها و انجام تعهدات شرکت کفایت نکرد پس از انحلال شرکت، نوبت به مسئولیت شرکاء و سهامداران به ترتیب بیان شده در بالا می رسد.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3.6 8 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

148 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

سلام جناب رئیسی کیا. ممنون میشم اگه ما رو هم راهنمایی کنید. بنده یک شرکت سهامی خاص رو خریداری نمودم ولی بعد از معامله متوجه شدم برای تامین اجتماعی بدهکار میباشد. و بدهی مالیاتی دارد. و بدهی بانکی. و در قرارداد قید شده که تمامی بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی به عهده فروشنده میباشد ولی تضمین بابت پرداخت قید نشده.
سوال بنده این است ایا این شرکت را منحل کنیم باز هم ما مسئول پرداخت بدهی میباشیم.؟
سوال بعدی بنده این است ایا بدون مفاسا حساب از دارایی میتوان انتقال تمامی سهام شرکت را به سهامداران جدید منتقل کرد؟

سلام جناب رئيسي كيا ضمن تشكر از زحمات جنابعالي خواستم بدونم اگر يك شركت سهامي خاص كه توليد كننده هستش به علت شكايت يك مشتري به دليل عدم كيفيت محصول از شركت،مسئوليت و جبران خسارت ناشي از اين محصول به عهده مدير عامل هستش يا شركت؟؟ضمن اينكه مدير عامل جز سهامداران هم هست،و تمام اسناد تعهد آور با امضاي مدير عامل و رئيس هيئت مديره هستش،ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد

با سلام
رییس هیات مدیره یک شرکت سهامی خاص هستم پیمانکار پروژه راه سازی بوده ام (عملیات خاکی ) ، کارفرما به صورت وضعیت های ما رسیدگی نمیکند ، هیچ ناظر یا مشاوری نیز وجود ندارد ، پیگیری کرده ایم تا متوجه شدیم کارفرما قرارداد طراحی مسیر را داشته و قراردادی مبنی بر انجام کار اجرایی ندارد ، آیا این مصداق کلاهبرداری محسوب می‌شود ؟

با سلام واحترام
آیا می توان با دریافت نامه ایی تعهد آور از هیئت مدیره شرکت مسئولیت آنها را در قبال تعهدات شرکت .یا جبران خسارت ها افزایش داد.

با سلام بنده عضو هیات مدیره شرکت تعاونی بوده ام اداره دارایی از طریق اجراء اقدام به بستن حسابهای بانکی اینجانب نموده به کجا باید شکایت کنم .تشکر

سلام اقای رئیسی کیا. بنده در سال ۹۵ عضو هیئت مدیره و مدیرعامل غیرسهامدار یک شرکت اقماری از یک گروه کارخانجات بودم و در اوایل سال ۹۶ بخاطر مطالباتم از شرکت خارج شدم و هنوز هیئت مدیره جدید معرفی نکردن ظاهرا قصد انحلال شرکت رو دارن سوالم اینه که اگر بخاطر نپرداختن مالیات شرکت حسابهای من مسدود بشه امکان شکایت دارم؟ ایا بخاطر فاکتورهایی که بعد از خروج من بدون امضای من صادر شده مسئول هستم؟ بسیار سپاسگزارم

سلام جناب آقای رییسی کیا
اگه موسسه آموزش عالی (دانشگاه های غیرانتفاعی) به کارمندان خودشون بدهکار باشن و در حساب خود موسسه هیچ پولی نباشه و هیچ مالی هم برای توقیف وجود نداشته باشه و موسسه هم منحل بشه ،آیا هیچ راهی برای دریافت طلب وجود نداره؟ چون که در قوانین ندیدم که بشه بر علیه مدیر موسسه طرح دعوا کرد ، فقط پس از صدور اجرائیه بر علیه مدیرمیشه اونو محکوم کرد به چند برابر حداقل حقوق کارگر ، این وسط طلب شخص طلبکار چطور باید وصول بشه؟

با سلام من 15 سال مدیر امو امالی شرکتی بوده ام که سال گذشته با تغییر مدیریت شرکت استعفا دادم . اما طلب اینجانب که شامل سنوات و حقوق پنج ماه آخر میشد به حسابم واریز نشد. ناچارا به اداره کار مراجعه و شکایت نمودم و بعد از شش ماه اجرائیه دادگاه را نیز گرفتم اما متاسفانه دراین شرکت بیشتر با حسابهای شخصی کار میکنند و حسابهای شرکت خالی است و محصول شرکت نیز که لبنیات است بدرد من نمیخورد. قانون عدم جلب مدیرعامل نیز موجب سواستفاده مدیریت شده و طلب من را نمیدهند. لطفا راهنمایی ام کنید.

سلام و قت بخیر
آیا با گرفتن تعهد محضری از هیئت مدیره قبلی ،جهت عهده دار بودن به دیون احتمالی گذشته ( دارایی ، بیمه ، و….) می توان شرکتی را خریداری نمود؟ یا هیئت مدیره جدید هم در پرداخت دیون قبلی عهده دار می شوند؟
با تشکر

باسلام و تشکر بابت سایت عالی شما
من در یک شرکت تعاونی سمت منشی داشتم و در سال ۹۴ استفا دادم که پذیرفته نشد به هر حال این شرکت بدهی مالیاتی دارد و به مرحله اجرا رسیده است و شرکت هیچ سرمایه ای برای پرداخت ندارد سئوال من این است که من هم باید قسمتی از مالیات را بپردازم? و اگر من سهم خودم را پرداخت کنم و بقیه نکن تکلیف چیست?
باتشکر

باسلام و عرض ادب
ممنون از اطلاعات و خدماتی که ارائه می نمایید
بنده دو سئوال داشتم 1- من در یک شرکت تعاونی منشی هیات مدیره میباشم آیا در موارد بدهی مالیاتی حساب بنده نیز مسدود می گردد؟2- اگر اداره دارایی حساب هیات مدیره را مسدود کند حال چند نفر بخواهند بدهی مالیلتی را پرداخت کنند و عده دیگر خیر تکلیف چیست؟
باتشکر

با سلام
ما به تازگی یک شرکت سهامی خاص تاسیس کرده ایم.در اساسنامه ذکر شده است که چک ها فقط با امضای مدیر عامل که خودشان نیز عضو هیِت مدیره میباشند پاس شود.آیا در صورت پاس نشدن چک یا سواستفاده مدیرعامل از دسته چک شرکت خطری متوجه رییس هییت مدیره و اعضای هییت مدیره میباشد؟

سلام
من از شرکتی(موسسه غبر تجاری) طلبکار هستم و حکم اداره کار دارم. شرکت بسته شده(یعنی دیگر فعالیت نمی‌کند)، اموالی ندارد، هیچ حسابی به اسم شرکت وجود ندارد، اما هنوز اقدام به انحلال شرکت نکرده‌اند، طلب بنده هم از خود شرکت است، مدیرعامل آت شرکت در دسترس است و در حساب خودش هم قطعا پول هست، چطور می‌توانم طلبم را از مدیرعامل و یا سایر سهامداران شرکت بگیرم؟

تشکر فراوان
لطفاً در صورت امکان بفرمائید که باید به کدام مرجع شکایت کنم؟ از طریق اداره کار پیگیری کنم و یا باید شکایت را از طریق مراجع قوه قضائیه پیگیری کنم؟ در ضمن اکنون که حکم قطعی شده و مهلت اعتراض محکوم(حتی در دیوان عدالت تمام شده) آیا دادگاه فقط اجرای حکم می کند؟

درود
این توضیحاتی که دادین با استناد به چه ماده قانونی هست، میشه لطفا بفرمایید

سلام آقای رئیسی کیا
من یک سری برگ سهام از یک شرکت سهامی عام دارم که سال 68 خریداری شده، این شرکت در سال 77 منحل شده، درحال حاضر هیچ آدرس و تلفنی از این شرکت موجود نیست،
برای پیگیری این موضوع باید به کجا مراجعه کرد؟ آیا امیدی برای زنده کردن پول اوراق هست؟

سلام وقت بخیر…اگر شرکتی ضامن شخص یا شرکتی دیگر شده باشد با امضای مدیرعامل شرکت ضمانت کننده،اگر وام مضاربه وصول نشده باشد …بانک میتواند از حسابهای شخصی مدیرعامل شرکت دربانکهای دیگر برداشت کند؟