هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مسئول پرداخت بدهی شرکت

برابر قانون، شرکت ها شخصیتی مستقل از سهامداران و مالکین خود دارند. بنابراین دارائی، بدهی، معاملات، بستانکاری و تعهداتشان به خودشان مربوط می شود نه به سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

مسئول پرداخت بدهی های یک شرکت خود آن شرکت است و بدهی شرکت را اصولا از محل اموال و دارائی و از حساب همان شرکت، پرداخت می کنند نه از  محل اموال و حساب شخصی سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

در موارد زیر علاوه بر شرکت، سهامداران و مالکین شرکت نیز مسئول پرداخت بدهی شرکت به شمار می روند:

1)  در شرکت با مسئولیت محدود، شرکاء (سهم الشرکه داران) فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت با مسئولیت محدود دارند مسئول بدهی شرکت در برابر اشخاص ثالث خواهند بود. مثلاً اگر سرمایه ثبت شده شرکت، یک میلیارد ریال باشد و یکی از شرکاء دارای 10 درصد سهم الشرکه (صد میلیون ریال) سهم الشرکه باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، مسئول خواهد بود.

2) در شرکت سهامی خاص و سهامی عام مسئولیت صاحبان سهام، فقط تا میزان مبلغ اسمی سهام آنها در برابر اشخاص ثالث است. مثلاً اگر سرمایه ثبت شده شرکت، یک میلیارد ریال منقسم به یک میلیون سهام هزار ریالی باشد و یکی از سهام داران دارای 10 درصد سهم معادل یکصد هزار سهم هزار ریالی (یک صد میلیون ریال) سهم باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، پاسخگو خواهد بود.

3) در شرکت های تضامنی (مانند صرافی ها) پس از آنکه دارائی شرکت، برای پرداخت بدهی های شرکت کفایت نکرد نوبت به مسئولیت شرکاء می رسد و هر یک از شرکاء شرکت، مسئول پرداخت تمام بدهی شرکت تضامنی در برابر اشخاص ثالث می باشد بدون توجه به اینکه در شرکت تضامنی چقدر شراکت و سرمایه دارد.

4) در شرکت مختلط غیر سهامی، دو گروه شریک داریم. گروهی شریک با مسئولیت محدود هستند و فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند در برابر بدهی شرکت به اشخاص ثالث، پاسخگو هستند و گروهی که شریک ضامن، نامیده می شوند مسئول کلیه بدهی های شرکت مختلط غیر سهامی در برابر اشخاص ثالث می باشند.

5) در شرکت مختلط سهامی، گروهی از شرکاء که سرمایه آنها به صورت سهام است مسئولیتشان در برابر بدهی های شرکت به اشخاص ثالث تا میزان سهامشان است و گروهی از شرکاء که شریک ضامن نامیده می شوند پس از آنکه دارائی شرکت، برای پرداخت بدهی های شرکت کفایت نکرد مسئول تمام بدهی های شرکت در برابر اشخاص ثالث هستند.

6) در شرکت های نسبی، مسئولیت شرکای شرکت برای پرداخت بدهی های شرکت در برابر اشخاص ثالث، به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند و اگر دارائی های شرکت برای پرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نبود هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت دارد مسئول پرداخت بدهی شرکت می باشد.

7) در شرکت های تعاونی نیز مسئولیت هر یک از سهام داران به میزان ارزش اسمی سهامی است که در شرکت تعاونی دارد.

در تمام موارد بیان شده در بالا بستانکاران یک شرکت وقتی می توانند برای دریافت بستانکاری خود به شرکاء و سهامداران مراجعه کنند که شرکت منحل شده و دارائی شرکت برای تسویه بدهی ها کفایت ننماید.

بنابراین در وهله نخست، هر شرکتی، بدون توجه به تعداد و نوع مسئولیت شرکاء و سهامدارانش، مسئول پرداخت بدهی ها و انجام تعهداتش می باشد و در صورتی که اموال و سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی ها و انجام تعهدات شرکت کفایت نکرد پس از انحلال شرکت، نوبت به مسئولیت شرکاء و سهامداران به ترتیب بیان شده در بالا می رسد.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3.2 5 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

148 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جناب ریئسی کیا: بابت مطالب مفید اقتصادی استفاده نمودم و بدین وسیله تشکر می نمایم . شهرام خسروی

جناب رئیسی کیا: سلام وعرض ادب. امیدوارم سلامت و شادباشید. از بابت مطالب آموزنده شما ممنونم. بسیارمفید و مختصر است.
ارادتمند. شهرام واعظی

من از شركتي طلب دارم،حكم قطعي اداره كار هم كرفتم…شركت با مسوليت محدود هست….هيج اموالي ندارد …جيكار كنم?ميتونم أموال شركا يا مدير عامل توقيف كنم?

جناب رئیسی کیا
با عرض تشکر از مطالب
اگر شرکت با مسئولیت محدود چندین برابر سرمایه شرکت بدهکار (چک و سفته) باشد مثلا سرمایه شرکت پانصد میلیون ریال باشد و بدهی شرکت بیست میلیارد باشد سئوال من این است آیا سهامداران بیست میلیارد بدهکار هستند یا پانصد میلیون ریال؟
ممنون از راهنمایی

با سلام
در صورت امکان ماده قانونی 2 خط اول مطلبتان را لطف میفرمائید. چون الان بانک تمام دارایی و اموال به نام را مسدود کرده و علت را عضو هیئت مدیره بودن می داند.
آیا امکان و صحت دارد؟

ماده قانونی :
برابر قانون، شرکت ها شخصیتی مستقل از سهامداران و مالکین خود دارند بنابراین دارائی، بدهی، معاملات، بستانکاری و تعهداتشان به خودشان مربوط می شود نه به سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

مسئول پرداخت بدهی های یک شرکت خود آن شرکت است و بدهی شرکت را اصولا از محل اموال و دارائی و از حساب همان شرکت، پرداخت می کنند نه از محل اموال و حساب شخصی سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

سلام و عرض ادب
شرکت ما مسئولیت محدود است و بدهکاری مالیاتی دارد. بدهی مالیاتی بیش از سرمایه اولیه شرکت بوده و اداره مالیات بر اساس آن حساب شخصی اعضاء هیئت مدیره را مسدود کرده؛ آیا سقف تعهدات هیئت مدیره سهم الشرکه آنها نیست؟

سلام وعرض ادب
درمورد(در موارد زیر علاوه بر شرکت، سهامداران و مالکین شرکت نیز مسئول پرداخت بدهی شرکت به شمار می روند:)
١و٢و٣و…
سوال ايا اين نظر شخصي شماست يا بر اساس ماده قانوني ذكر شده است
لطفا در صورت داشتن ماده قانوني
انها را ذكر كنيد

سلام جناب و خسته نباشید
ممنون از زحمات شما
بنده مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سهامی خاص هستم ( دارای 1% سهام و بدون حق امضاء )، ضمن ارائه استعفا از هر دو مسئولیت خود به شرکت، مفاصا حسابی از شرکت گرفته ام که در این مفاصا حساب قید شده است که عواقب ناشی از تصمیمات ، تعهدات، مالیات، وام بانکی و هرگونه ادعایی از طرف هر شخص حقیقی یا حقوقی در رابطه با شرکت شامل حال بنده نخواهد شد، آیا با ارائه این مفاصا حساب به بانک و دارایی، باز هم در صورت بدهی در آینده، دینی به گردن اینجانب می باشد؟ لازم به ذکر است شرکت دارای یک وام بانکی است.
از عنایت شما کمال تشکر و قدردانی را دارم

سلام و درود
سوالی دارم از خدمتتون
شخصی طلبکار از ” یک شرکت با مسولیت محدود ” هست .
آیا در ازای طلبی ک از شرکت دارد ، میتواند سهام شرکا را توقیف کند یا خیر ؟
و یا اینکه تقاضای ورشکستگی شرکت را بکند ؟
توضیح اینکه طلبکار دارای اجراییه علیه شرکت میباشد ک البته مبلغ اجراییه بالا نیست .
سپاس از راهنمایی شما

سپاس و پاسخ و تحلیل خوبتان .
عذر میخوام .میتونم بدونم منظورتون از تحت شرایط خاص چیست ؟ و چگونه میتوانم طرع دعوا کنم ؟

سلام
لطفا به سوال بنده شفاف‌تر پاسخ دهید متشکرم میشوم و چون بنده با اصطلاحات قانونی که ذکر می کنید آشنایی ندارم.
سوال:
عضو هیئت مدیره هستم با ۲درصد سهم. شرکت حدود ۲۰۰ میلیون تومان بدهی مالیاتی پرداخت نشده دارد که به مرحله اجرائیات رسیده است. سرمایه شرکت ۱۰ میلیون است.
دولت برای دریافت بدهی کدام راه را انتخاب می کند:
الف- از هرکس به اندازه سهامش برداشت می کند
ب- امکان دارد تمامی بدهی را از یک نفر وصول کند بدون توجه به میزان سهام
با تشکر بفرمایید کدام گزینه به واقعیات نزدیکتر است.
موفق باشید

باسلام و عرض خسته نباشید
در صورت امکان ماده قانونی ۲ خط اول مطلبتان را لطف میفرمائید.
ماده قانونی :
برابر قانون، شرکت ها شخصیتی مستقل از سهامداران و مالکین خود دارند بنابراین دارائی، بدهی، معاملات، بستانکاری و تعهداتشان به خودشان مربوط می شود نه به سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

مسئول پرداخت بدهی های یک شرکت خود آن شرکت است و بدهی شرکت را اصولا از محل اموال و دارائی و از حساب همان شرکت، پرداخت می کنند نه از محل اموال و حساب شخصی سهامداران و مالکین و مدیران آنها.
من مدتی عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت با مسئولیت محدود بودم و به دلایلی کلیه صورتجلسات باطل و شخص مدعی شرکت را بنام خودش کرد و کلیه اعضاء تغییر یافتند و شرکت در اختیار آنان قرار گرفت سوال من اینست که آیا مسئولیت بدهی بانکی که علاوه بر سند ملکی که گذاشته شده و مدیر عامل امضاء کرده است بعهده چه کسی است . هر مشکلی که پیش بیاید از من جواب میخواهند و می گویند شما مدیر عامل بوده ای و باید پاسخگو باشی
ضمنا من مدیر عامل خارج از شرکاء بودم و هیچ سهمی نداشتم و بصورت غیر موظف بودم و هیچ حق الزحمه ای دریافت نکردم
سپاسگزارم

با عرض سلام و ادب
شركت سهامي خاص (كارخانه توليدي)كه تعطيل شده و اموال آن در توقيف بانك باشد چطوري مي توانم طلبم را بگيرم؟ آيا مي توان حكم جلب مديرعامل رو در اين شرايط گرفت ؟

استاد رئیسی کیای ارجمند
با سلام
با توجه به مطالب ارزشمند و مفیدی که اشاره شده ، آیا سهامداران شرکت سهامی خاص در خصوص تقسیم بخشی از دارائیهای شرکت بین خود محدودیت دارند؟ یا مجمع عمومی قادر به تقسیم بخشی از دارائیهای شرکت خواهد بود ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، آیا بجز کاهش سرمایه راه حل دیگری در قبال خروج دارایی وجود دارد؟

با عرض سلام و احترام ، لطفاً بفرمائید بند 2 مقاله تحت عنوان ” مسؤولیت بدهی و تعهدات شرکت ها با چه کسانی است ” منتشره در تاریخ 95/3/6 با مضمون ( در شرکت سهامی خاص و سهامی عام مسئولیت صاحبان سهام، فقط تا میزان مبلغ اسمی سهام آنها در برابر اشخاص ثالث است. مثلاً اگر سرمایه ثبت شده شرکت، یک میلیارد ریال منقسم به یک میلیون سهام هزار ریالی باشد و یکی از سهام داران دارای ۱۰ درصد سهم معادل یکصد هزار سهم هزار ریالی (یک صد میلیون ریال) سهم باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، پاسخگو خواهد بود. ) مربوط به کدام یک از مواد قانون مدنی و یا سایر قوانین مدون می باشد ؟ ( منشاء قانونی )

با سلام خدمت استاد عزیز.
دو سوال از محضر شما داشتم ممنون میشم پاسخ بفرمائید.
1- در یک شرکت سهامی خاص ، یکی از اعضا با 45 درصد سهم، به علت اختلاف قصد خروج از شرکت را دارد اما شرطی را مبنی بر اینکه برای خروج از شرکت مبلغ شصت میلیون تومان دریافت میکنم قرار داده است در حالی که سهام شرکت به صد سهم هزار تومانی تقسیم شده و سهم اسمی این خانم 45هزار تومان میشود.آیا می تواند چنین ادعایی را بنمایند؟برای دیگر اعضا، ماندن یا نماندن این خانم هیچ فرقی ندارد و متاسفانه با سهم زیادی که دارند فقط قصد آزار دارند.
2- اگر یکی از کارگران شرکت دچار نقص عضو شود و شرکت سهامی خاص، وی را بیمه مسئولیت نکرده باشد، مسئولیت عضو شرکتی که پنج درصد سهم از شرکت دارد ، به چه اندازه خواهد بود؟ آیا در نهایت، به اندازه پنج هزار تومان مسئول هست یا به علت بیمه نکردن کارگر توسط شرکت، همه اعضا شرکت مسئول دیه هستند؟ در ضمن عضو مذکور سمتی ندارد و فقط عضو هیئت مدیره است.
با سپاس فراوان

سلام، خسته نباشید. لطفاً بنده رو راهنمایی بفرمایید
من مبلغی پول به آژانس هواپیمایی داده بودم و رسید گرفته بودم، اینها پول من رو پس ندادن و من شکایت حقوقی کردم رای قطعی گرفتم و حالا در مرحله اجرای احکام، شناسایی اموال شرکت هستیم، سوال بنده این است با توجه به اینکه شرکت مجوز فعالیتش باطل شده ولی فعال هستند و مدیر عامل قبلی که من ازشون رسید داشتم چون مجوزشون باطل شده، اگر تو استعلامها مالی ازشون پیدا نشه، دادگاه چه جوری پول من از اینها می گیره؟؟؟؟؟؟
لطفاً راهنمایی کنید، تشکر فراوان

باسلام و احترام
تبصره 3 ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم درخصوص اعلام لیست مدیران به اداره ثبت شرکتها به منظور جلوگیری از ثبت موارد این مدیران است حال مدیری پنج سال قبل (1391)در شرکتی بازنشسته شودو مالیات برای سال 1391 توسط اداره دارایی اعلام شده است . آیا اعلام اسم این مدیر به اداره ثبت شرکتها توسط امور مالیاتی مجاز است ؟

باسلام شرکت به صورت سهامی خاص است و قانون مالیاتها و فرمایش شما به تضامنی بودن مدیران اشاره دارد درصورتیکه در شرکتهای سهامی تعهد سهامداران و مدیران به میزان سهام آنان می باشد وهم اکنون این مدیران در شرکت نه سهامدار هستند و نه مدیر . سهام خود را به فرد(مدیر) دیگری واگذارنموده اند (فروخته اند) .

با سلام وعرض و ادب .من رئیس هیات مدیره تعاونی مصرف هستم. شرکت به علت بدهی مقروض شده و عده ای از طلبکاران، شکایت بنده و شرکت را کرده اند و دوره هیات مدیره من هم در حال اتمام هست و متاسفانه کسی داوطلب هیات مدیره جدید نمی باشد. آیا دادگاه میتونه حساب شخصی من و مدیر عامل را مسدود و برداشت کند؟
ممنون از راهنمایتون

درود و خسته نباشید، به عنوان مدیربازرگانی یک شرکت سهامی خاص کالایی را نسیه برای شرکت خرید کردم و در نامه ای زمان تسویه را نیز مشخص نمودم، حال که طلب فروشنده پرداخت نشده ایشان هم ازشرکت و هم از بنده شکایت کرده، ایا مسئولیتی متوجه بنده می باشد؟ ممنون از زحمات شما

با سلام و تشکر بابت پاسخگویی به سوالات
یک شرکت سهامی عام چند سال پیش حدود دو میلیارد تومن وام گرفته ولی بعلت عدم پرداخت اقساط مبلغ بدهی و جریمه آن به چهار میلیارد رسیده است. اکنون بانک در صدد تصاحب اموال شرکت است. کارشناس دادگستری اموال شرکت را حدود سه میلیارد ارزشگزاری کرده است. آیا اگر شرکت منحل شود جریمه دیرکرد وام همچنان باید پرداخت شود؟

با سلام
در صورتیکه اداره دارایی مالیاتی برای شرکت تعیین کند و شرکت مالیات را نپردازد آیا اداره دارایی می تواند درخواست مسدود کردن حساب های بانکی اعضای هیات مدیره را داشته باشد؟

با عرض سلام و تشکر از پاسخ دهی تون

سوالی در همین موضوع مقاله دارم که خیلی لطف میفرمایید پاسخ دهید

در صورتیکه میزان معوقات بانکی‌ یک شرکت بابت تسهیلات بانکی گرفته شده بیشتر از ارزش وثیقه و دارائی شرکت باشد، خب آنگاه مسلما بانک بعنوان طلبکار طبق ماده 157 مبحث دوم قانون تجارت و مصوبه مجلس میتواند از محل دارایی شخصی سهامداران و شرکا را وصول کنند

خب، در این شرایط آیا امکانش هست وارزش محکم حقوقی‌دارد که سهامداران با‌ سرمایه گذار قرارداد یا اقرارنامه ای ببندند مبنی بر اینکه تمامی تعهدات و دیون بانکی و مالیاتی بر عهده شخص سرمایه گذار و ضامن باشد و سهامداران شرکت نیز هیچگاه درگیر مسائل حقوقی و قضایی نشوند؟ یا اینکه از بین سهامداران فقط یک شریک (که سرمایه گذار است) را بعنوان ضامن معرفی کرد و بدین صورت سایر سهامداران هیچ گونه مسئولیت حقوقی بابت رد دیون نداشته باشند. ‌یا شاید راه حل بهتر یا دیگری برای کاهش مسئولیت حقوقی سهامداران سرمایه پذیر در برابر دیون وجود داشته باشه که راهنمایی بفرمایید

خیلی ممنون. درست میفرمایید، دقت کافی نداشتم

خب آیا راه حل حقوقی خاصی برای حذف مسئولیت حقوقی ساهمداران وجود دارد که مسئولیت تعهدات وبدهی های شرکت را از خود دور کنند؟

مثلا آیا‌ امکانش هست که تنها یکی از سهامداران (که ممکن است سرمایه گذار اصلی باشد) را بعنوان مسئول تعهدات قراردادی و تمام بدهی ها قرار داد؟

یا اینکه با سرمایه گذار شرکت (که شاید اصلا هیچ سهامی در شرکت نداشته باشد) قراردادی امضا کرد و قید نمود که مسئولیت تمامی تعهدات و بدهی های شرکت تنها برعهده سرمایه گذار شرکت باشد؟

یا شاید راه حل درستی وجود داشته و اطلاعی داشته باشید که مشخص بفرمایید لطفا

و یک سوال دیگه

فرض بفرمایید سرمایه ثبت شده یک شرکت مثلا یک میلیون تومان باشد و شرکت دو سهام دار و هربک پنجاه درصد داشته باشد بعلاوه یک شریک ضامن

شرکت 10 میلیارد تومان بدهی بالا بیاورد و دارایی شرکت هم خیلی کم باشد. مثلا یک میلیون تومان

آنگاه آیا هر سهام دار به مبلغ پانصد هزار تومان بدهکار میشود یا پنج میلیارد تومان؟

و مابقی مبلغ بدهی (منهای یک میلیون تومان که توسط سهامداران پرداخت میشود) را شریک ضامن میبایست پرداخت کند؟

با سلام
اگر یک شرکت تعاونی مسکن منحل گردد و بعداً یکی از سهامداران شرکت که بدلیل عدم پرداخت وجه طبق مصوبه مجمع عمومی شرکت لغو عضویت گردد و نهایتا از طریق مراجع قانونی پیگیری نماید و دادگاه نیز حکم دهد که بایستی مثل بقیه اعضا یک قطعه زمین به ایشان واگذار گردد و شرکت انحلال و هیچ دارائی نداشته باشد مسولیت آن بعهده کیست

با سلام خدمت جناب رییسی کیا
قرار است بنده در یک شرکت سهامی خاص مدیرعامل شوم. دارای حق امضا، خارج از اعضای هیات مدیره و سهام دار نیز نیستم.
آیا اگر مشکل مالیاتی و دارایی برای شرکت بوجود بیاید بنده نیز درگیر خواهم شد؟ با تشکر از شما

سلام آیا امکان توقیف امتیازات آب و برق و گاز ویلاهای یک شرکت تولیدی وجوددارد؟ توضیح اینکه ویلاها نقشی در تولید آن شرکت ندارند و باعث توقف تولید آن شرکت نمی شوند. ضمناً توسط بانک مورد رهن و توقیف واقع گردیده اند.

سلام جناب رئیسی کیا

میفرمایید سهامداران یا مدیران دارای سهام شرکت تا میزان سرمایه و سهامی که دارند مسئول پرداخت بدهی شرکت هستند

فرض بفرمایید بخشی از زمینه فعالیت شرکت طبق اساسنامه بازرگانی و واردات-صادرات باشد و دارایی شرکت نیز برای رد دیون شرکت کافی نباشد به پرداخت دیون نباشد، خب مگر طبق قانون تجارت در اینصورت شرکت تجاری و مدیران شرکت نیز تاجر به حساب نمی آیند؟!

چونکه فکر میکنم طلبکاران و اشخاص ثالث بتتوانند از مدیران سهامدار شرکت بعنوان یک تاجر ورشکسته شکایت کنند و توقیف اموال شخصی وی را برای رد دیون از دادگاه طلب کنند!

ارادتمند شما

ممنون از پاسخ تون

میشه بفرمایید فرق تاجر ورشکسته که دادگاه قانونا میتواند در صورت ورشکستگی اش اقدام به توقیف اموال شخصی اش کند، با مدیری (که سهامدار نیز است) و زمینه فعالیت شرکت هم ممکن است واردات-صادرات و تجارت باشد چیست؟

در واقع اگر در مورد بالا نشود شخص را تاجر نامید، پس در چه صورتی میشود؟! چونکه آن مدیر ممکن است علاوه بر سمت مدیریت موسس و سهامدار نیز باشد و زمینه فعالیت شرکت نیز در بخشی از اساسنامه صادرات-واردات (تجارت) باشد

با سلام و ارادت

زمانی که شرکتی از نوع سهامی خاص باعث ورود خسارت به شخص ثالث دیگر شود و شرکت اموالی نداشته باشد و مبلغ خسارت خیلی بالاتر از سرمایه اولیه و فعلی آن باشد، در این صورت طبق فرمایشات جنابعالی اول شرکت منحل می شود و سپس سهامداران باید خسارت وارد را پرداخت کنند ؟؟؟؟ یا که نه سهامدار مسئول است نه هیئت مدیره و حق رو میخورن تموم میشه میره ؟؟؟

با سلام . اگر از شرکتی شکایت کنیم و شرکت به حالت انحلال موقت بدون ثبت انحلال در آمده باشد چگونه میتوانم طلبم را وصول کنم ؟دادگاه به بنده می گوید فقط اموال و حساب های شرکت معتبر است نه حساب مدیر عامل و… .راهکار شما چیست ؟

اگر شرکت اموالی نداشته باشد چه کسی باید پاسخگو باشد در این زمینه ؟ آیا رهکارهای هست ؟

برادر ارجمند جناب آقای رئیسی کیا
ضمن سلام و عرض ادب
یک شرکت خدماتی رئیس هیئت مدیره آن با داشتن 69 درصد سهام دو سال پیش فوت کرده است کلیه بدهی ها تسویه شده ولی الن بابت ارزش افزوده میگویند که 100 میلیون شرکت بدهی دارد آیا بعد از فوت این ارزش افزوده قابل پرداخت است و اگر است آیا شمال شخص فوت شده هم میباشد یا خیر ؟ با تشکر کمائی

سلام روز خوش آقاى رئيسى كيا
از يك شركت با مسوليت محدود كه حدود يك ميليون ريال سرمايه داره مبلغ پنجاه ميليون تومان طلب دارم و شكايت كردم، اما الان بعد از گذشت دو سال ميبينم كلا شركت بسته شده و رفتن اما اعلام ور شكستگى و انحلال شركت انجام نشده، ب چ صورت ميتونم طلب خودمو وصول كنم؟

اگر شرکت اموالی نداشته باشد چه کسی باید پاسخگو باشد در این زمینه ؟ آیا رهکارهای هست ؟

باعرض سلام خدمت استاد
عرض به حضورتون بنده مدت 10 سال مدیرعامل شرکتی بودم البته خارج از سهامداران این اولا شرکت سهامی خاص هستش ثانیا شرکت خانوادگی هستش و95 درصد شرکت سهامش متعلق به زن و شوهر وخواهرشون هستش اینها حقوق ومزایای بنده رو ندادن وشرکت محکوم به پرداخت اجرت المثل به بنده شد ولی بازهم طلب بنده روندادن ودادگاه خواست از اموال شرکت مالی توقیف کند ولی چون غیر فعال شدن هیچ چیزی برای توقیف نداشتن نهایتا دادگاه سهام اعضاء هیئت مدیره رو توقیف کرده واز طریق ثبت شرکتها به بنده انتقال دادن حالا اونها شکایت که مزایده باطل است ونباید سهام رو توقیف میکردن حال میخواهم ادعای اونها راه به جایی میبرد یا خیر ضمنا ارزش کارشناسی شده سهام توقیفی کمتراز طلب بنده هستش سپاسگزارشماهستم اگر راهنمایی بفرمایید

سلام و تبریک سال نو.

آیا هیئت مدیره شر کت سهامی خاص در قبال بدهی تامین اجتماعی با خود شرکت مسئولیت تضامنی دارد؟

و آیا تامین اجتماعی حق مسدود کردن حساب شخصی اعضاء را در این رابطه دارد؟

ممنون و سپاسگزار.

لینک مورد اشاره رو پیدا نکردم.

توضیحات حضرتعالی رو درصفحه مربوط به تامین اجتماعی مطالعه نمودم.
ونتیجه گرفتم با توجه که اینجانب عضو هیئت مدیره بوده و فاقد حق امضا بوده ام.(چکهای شرکت دارای یک امضا مدیر عامل و مهر شرکت معتبر بوده است) ، تامین اجتماعی حق بستن حساب من یا توقیف اموال شخصی را ندارد.
تازه در مورد مدیر عامل هم فرموده اید نه تنها مسولیت جزایی ندارد حق توقیف و بستن حساب او را هم ندارند .
برداشت من درست است یا خیر؟
اما در عمل رعایت میشود یا نه و روال چگونه است ؟
بسیار سپاسگزارم.

مطلب حضرت عالی رو خواندم که نکته کلیدی آن عدم مسئولیت تضامنی مدیران در برابر بدهی به تامین اجتماعی است در مطلب دیگری یک شرط گذاشته اید وآن تخطی از قانون تامین اجتماعیست که در اینصورت مدیران هم مکلف به پرداخت خسارت به سازمان و بیمه شده دانسته اید.
سوال من اینست که من عضو هیئت مدیره بوده اما حق امضا نداشته ام( کلیه چکها و قراردادها فقط به امضای مدیر عامل و مهر شرکت معتبر بوده است) و طبیعتا” هیچ تخلفی نسبت به سازمان نداشته ام و پرداخت و عدم پرداخت در اختیار من نبوده است آیا من هم مسئول بدهی هستم؟ اگر بله محدود به 40 درصد است؟
با تشکر فراوان.

سلام .
اینکه تامین اجتماعی بعنوان توقیف اموال بدهکار نزد ثالث ، اجرائیه مسدودی حساب شخصی سهمامداران شرکت را میدهد قانونی است؟
این کار الان روال شده و انجام می پذیرد.

سلام و خسته نباشید
در مورد مسئولیت سهام داران در قبال بدهی شرکت مقاله تخصصی یا کتاب خاصی هست که در این زمینه مفصل توضیح داده باشن؟

سلام و عرض ادب.اگر میزان خسارت بالاتر از ارزش سهام شرکا در شرکت تعاونی باشه و وکیل شرکت قید کنه شرکت چیزی نداره تکلیف چیه؟

سلام
هر شخص فقط اجازه ثبت یک شرکت رو داره؟ منظورم این هست که در دو رشته مختلف امکان ثبت شرکت برای فردی که در حال حاضر عضو هیئت مدیره یه شرکت دیگه هست، وجود نداره؟

سلام
اگر ۳شخص حق امضا در شرکت داشته باشند یکی از این ۳نفر تخطی کند یک قرارداد را به تنهایی امضا کند چه مسئولیتی دارد؟
چه اتفاقی میافتد؟

با درود سپاس .
امسال حدود چند ماه با شرکت تولیدی کار میکردیم.متاسفانه ۲سال قبل به علت فساد ارزی(اقتصادی) شرکت ، همه مدیران شرکت بازداشت و حسابها و اجناس تولیدی شرکت توقیف شده.در صورتیکه اجناس و حسابهای توقیف شده شرکت کفاف طلب ما و چند طلبکار دیگر را میدهد.ولی فساد ارزی شرکت بیشتر از کل دارییها و اجناس شرکت است. با توجه به اینکه شرکت فساد اقتصادی داشته و داراییهایش ازطرف دولت توقیف شده،تکلیف طلب ما از شرکت چی میشه؟در صورتیکه که هیچ کدام از طلبکاران اطلاعی از تخلفات شرکت نداشته.
ممنون اگر راهنمایی کنید.

با درود و سپاس جهت پاسخ جنابعالی.ولی نکته ای که فراموش کردم در سوال بپرسم،بنده کارمند و کارگر شرکت نیستیم.ما به عنوان پیمانکار برای شرکت کار میکردیم،و تامین کننده مواد اولیه شرکت بودیم.و شرکت هفته به هفته طلب ما رو تسویه میکرد.ممنون میشم در این مورد راهنمایی بفرمایید.
با تشکر مهدی گل

سلام
شرکتی قبل از انحلال اقدام به صدور یک فقره چک نموده که به امضاء مدیر عامل و یکی از اعضاء هیات مدیره می باشد شرکت چند سال بعد از صدور این چک رای به انحلال می دهد و مدیر تصفیه انتخاب می شود.
بعداز انحلال شرکت و انتخاب مدیر تسویه همان چک توسط ذینفع برگشت داده می شود
حال سوال
با توجه به اینکه صدور دادخواست مطالبه وجه چک بعداز تاریخ انتشار صورتجلسه انحلال به دادگاه تقدیم شده مسئولیت مدنی ان ایا بر عهده مدیرعامل سابق که چک را امضاء کرده ؟ یا نه بر اساس قانون تجارت مدیر تصفیه وظیفه بدهی و مطالبات شرکت می باشد؟

باسلام خدمت آقای رئیسی کیا
به یک مشکلی بر خوردم اگر لطف میکنید راهنماییم کنید.
من با یک شرکت مسئولیت محدود قرار داد سرمایه گذاری بستم و از شرکت سفته دریافت کردم
الان معلوم نیست که کجا هستند.
من چجوری میتونم پیگیر شوم و به پول خودم برسم
ممنون از شما

سلام و درود
من در شرکتی که چندین سال قبل فعالیت داشت مدیر عامل و عضو هیت مدیره بودم و امضا قراردادها با من بوده، حال در یکی از قراردادها کارفرما پروژه ای از شخص من شکایت کرده و در شورای حل اختلاف محکوم به الزام ایفای تعهد شدم ، در حال حاظر من میخوام درخواست تجدید نظر بکنم ، آیا ماده قانونی هست که بتونم ازش استفاده کنم و حکم رو به نفع شخص خودم تمام کنم؟
سپاسگذارم

سلام و خسته نباشید
میخواستم بفرمائید آیا شرکت الف که عضو هیات مدیره و سهامدار شرکت ب است میتواند مطالباتش از یک شخص را از طریق شرکت ب در دادگاه مطالبه کند لازم به ذکر است شرکت الف و ب دارای دو شماره ثبت جدا دو شناسه ملی جدا دو مدیر عامل نشانی کد پستی و تاریخ تاسیس متفاوت هستند

با سلام و خسته نباشید
از شرکتی که سهامی خاص است شکایت کرده ام و اداره کار حکم قطعی را داده است ولی موقع مراجعه به شرکت جهت اجرای حکم،
تابلوی شرکت دیگری نصب شده بود (در واقع شرکتی که من کار کرده ام دیگر وجود خارجی ندارد اما بصورت رسمی منحل نشده است با توجه به سایت http://ilenc.ir/)
و چون شرکت هیچ دارایی ندارد، قاضی مجری پرونده میگوید که نمیتوان حکم را اجرا کرد و حقت را گرفت.
چگونه میتوانم حق خودم را بگیرم؟
آیا راهی هست
لطفا راهنمایی بفرمایین
خیلی ممنون

باسلام و عرض ادب خدمت شما
میخواستم بدونم نحوه خروج از هیئت مدیره شرکت سهامی خاص در صورتی که به دیگر اعضا هییت مدیره دسترسی وجود نداره به چه ضورت است. ؟

سلام یک قرارداد دارم با شرکت مسئولیت محدود و نیز کلمه مسئولیت محدود در قرارداد قید نشده. اموالی هم یه نام شرکت نیست. حالا قاضی شرکت را تضامنی محسوب نمی کند . چه کنم؟؟
لطفا کمک کنید

با سلام
من عضو هیات مدیره یک شرکت خدمات مهندسین مشاور بصورت سهامی خاص و با سابقه حدود 15 ساله هستم. از 4 نفر عضو هیات مدیره، یکی از اعضا سه سالی هست که بدون اطلاع قبلی در شرکت دیگر حضور نداشته و با تاسیس یک شرکت جدید خودش مدیرعامل مجموعه دیگری شده است و با ما همکاری ندارد. شرکت به واسطه شرایط بد اقتصادی جامعه و عملکرد مدیرعامل و رئیس هیات مدیره در شرایط خوبی قرار ندارد و علاوه بر بدهی به اشخاص حقیقی، وضعیت بدهی های مالیاتی و بیمه ای و جرایم آنها در حال افزایش است. بصورتی که با توجه به عدم سرمایه در شرکت و وجود محل استیجاری آن ، من نگران انتقال مشکلات بدهی شرکت به سهامداران که شامل اینجانب است می باشم. میخواستم بدانم که با توجه به در اقلیت قرارداشتن من در هیات مدیره چه راههای ایمن تری برای محافظت از خودم در این شرایط وجود دارد ؟

باسلام ازاعضا هیات مدیره یه شرکت سهامی خاص باپنج سهم هستم که ریس هیات مدیره ومدیرعامل با90 سهم ازسال 94 تاکنون بدهکاری مالیاتی داردلذا قبل از انحلال یااعلام ورشکستگی دارایی شرکت رابدهکار مالیاتی اعلام کرده وتاده برابر بدهی مالیاتی شرکت حسابهای مارامسدود کرده است سال گذشته مدیرعامل طی چک بدهی مالیاتی راتصفیه نموده ونامه صادر کرده مبنی بر تصفیه بدهی به دارایی اعلام کرده حسابهای مارفع توقیف شود ولی چکها برگشت خورده باز حسابهای ما مسدود واز آنهابرداشت شده البته تاکنون نه انحلال نه اعلام ورشکستگی نه اعلام عدم فعالیت داده است نایب ریس هیات مدیره باپنج سهم نیز مشابه بنده است وهمراه بنده باچه عنوانی دادخواست بدهم به دادگاه یادیوان عدالت اداری که دارایی ملزم به رعایت قانون تجارت یالایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت گردد ؟

با سلام
من با دادن وکالتنامه برای عضویت در هیئت مدیره و واگذاری سهام وارد هیئت مدیره شرکت سهامی خاص شدم و بعد از سالها متوجه شدم اداره مالیات توقیف اموال بنده را نموده. با توجه با متن شما و اینکه بنده صاحب امضا در شرکت نبوده و نیستم به اداره مالیات مربوطه مراجعه کردم ولی ایشان گفتند که برای دارایی تمامی افراد عضو هیئت مدیره درخواست توقیف داده شده و قانون اینگونه است.
من متنی که شما فرموده بودین رو در احکام دیوان عدالت اداری جستجو کردم ولی متاسفانه به تا یخ ۲۹ دی ماه ۱۳۸۷ مطلبی پیدا نکردم.
ضمن اینکه دوستان سال ۸۷ رو بسیار قدیمی برای حکم میدونستند و رویه مذکور را جاری و روال اداره مالیات عنوان کردند.
آیا مطلب شما شامل حال حاضر می شود؟ چنین حکمی را در تا یخ مذکور میتوانم پیدا کنم؟