هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نقشه‌بردار ثبت

وظایف نقشه‌بردار ثبت

در قانون ثبت ایران و آیین‌نامه‌های اجرایی آن برای سازمان ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی که زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک به شمار می روند وظایفی در نظر گرفته شده است.
مهمترین وظیفه سازمان ثبت اسناد و املاک را می‌توان ثبت املاک ایران و صدور سند برای آنها دانست.
وظیفه‌ای که طی دهها سال گذشته انجام و اکنون بسیاری از املاک ایران دارای پلاک ثبتی و سند شده است.

همچنین بخوانید :
اکنون اغلب املاک ایران دارای پلاک ثبتی، پرونده ثبتی، شماره‌های اختصاصی، بایگانی و مستندات ثبتی هستند به گونه‌ای که محل وقوع املاک و مالکان آنها و سیر مراحل ثبتی و نقل و انتقالات آنها مشخص می باشد.

رابطه نقشه‌برداری با اختلافات ثبتی

اما همچنان شاهد هستیم که اختلافاتی بین اشخاص درباره اسناد معارض یا تداخل پلاک یا اشتباه در تعیین حدود ملک و همانند اینها وجود دارد.
این بخش از اختلاف ثبتی عمدتاً به آنجا برمی‌گردد که در هنگام انجام تحدید حدود و هنگام نقشه‌برداری از ملک ، نماینده و نقشه‌بردار اداره ثبت اسناد و املاک ، دقت کافی برای نقشه‌برداری از ملک و تعیین حدود چهارگانه آن را انجام نداده است.
به ویژه آنکه در دهه‌های نخست فعالیت سازمان ثبت اسناد و املاک، این سازمان، امکانات کافی برای نقشه‌برداری دقیق و کارشناسان متخصص در این زمینه را به تعداد لازم در اختیار نداشت.
بعضی از مالکان نیز علاقه چندانی به اینکه حدود اربعه املاک آنها به صورت دقیق ، مشخص شود نداشتند.
بطور مثال ، مالکی که ششدانگ یک مزرعه را تحت مالکیت داشت در هنگام اخذ سند برای آن ترجیح می‌داد درباره حدود پلاک ثبتی مزرعه‌اش به جای آنکه به مساحت دقیق و حدود دقیق زمین اشاره شود حدود کلیه پلاک ثبتی نوشته شود تا بتواند زمین‌های اطراف مزرعه را جزء اراضی مزرعه قلمداد نموده و مساحت و حدود زمین خود را بیش از آنچه که هست جلوه بدهد.
این نقیصه سبب شد که سازمان ثبت اسناد و املاک، اهمیت نقشه‌برداری از املاک را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد.

توجه بیشتر به نقشه برداری در سازمان ثبت اسناد و املاک

بر همین اساس بود که در سال ۱۳۵۱ در ماده ۱۵۶ قانون ثبت به منظور تشخیص حدود و موقعیت دقیق املاک واقع در محدوده شهرها و حومه شهرها تاکید شد که بایستی نقشه املاک به صورت حدنگاری شده (نقشه کاداستر) تهیه شود و به سازمان ثبت اسناد و املاک وظیفه داده شد که نسبت به تهیه نقشه کاداستر و صدور سند بر مبنای نقشه‌های حدنگاری شده یا همان نقشه کاداستر اقدام کند.

مسئولیت کیفری نقشه‌بردار و کارکنان ثبت اسناد و املاک

برابر قانون ثبت اسناد و املاک در ایران اگر کارکنان و مسئولان نقشه‌برداری و سایر مامورین و کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک در جریان صدور سند از وظایفی که دارند عدول یا تخطی نمایند و باعث شوند که سندی بر خلاف قانون، صادر گردد علاوه بر مسئولیت‌های مدنی در مواردی هم دارای مسئولیت کیفری هستند.
عدم رعایت الزامات و ضوابط ثبتی از سوی کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک از جمله نقشه‌برداران و مسئولان نقشه برداری، برابر مقررات باب ششم قانون ثبت، جرم، قلمداد می شود و قابل تعقیب کیفری است.

نقشه‌برداری در طبقه بندی مشاغل ثبت اسناد

چند عنوان شغلی مهم در سازمان ثبت اسناد و املاک مرتبط با نقشه‌برداری و وظایف نقشه‌بردار ثبت در نظر گرفته شده است.
برای هر یک از مشاغل و عناوین شغلی که مرتبط با نقشه‌برداری در اداره ثبت اسناد و املاک هستند وظایفی در نظر گرفته شده است که به ترتیب زیر مهمترین وظایف مرتبط با نقشه‌بردار در سازمان ثبت اسناد و املاک را برایتان به صورت چکیده، بیان می کنیم:

وظایف نقشه‌بردار سازمان ثبت اسناد و املاک

۱- تکنسین نقشه‌بردار اداره ثبت اسناد و املاک
وظیفه دارد که نسبت به تهیه نقشه املاک یا قید مقیاس و طول وابعاد و مساحت اقدام کند.
پیاده کردن نقشه املاک و رسیدگی و اظهار نظر نسبت به موارد اختلاف حدود و تعارض و تهیه نقشه محل متنازع فیه و تهیه نقشه‌‌های تحدیدی و تفکیکی و افرازی و اجرای ماده 45 آیین نامه قانون ثبت و نیز تعیین نقشه منابع طبیعی با محدوده ثبتی در اجرای مواد 13 و 39 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و منابع طبیعی از دیگر وظایف تکنسین های نقشه‌برداری اداره ثبت اسناد و املاک می باشد.
۲- کاردان نقشه‌بردار اداره ثبت اسناد و املاک
وظیفه دارد بر کار تکنسین‌های نقشه‌برداری و تهیه نقشه املاک نظارت کند
 همچنین باید در تهیه نقشه کاداستر با سایر ماموران و واحد‌های سازمان ثبت اسناد و املاک همکاری کند و در کار خود از نقشه‌های کاداستر ، تبعیت کند.
۳- مسئول نقشه‌برداری و کاداستر
که این وظایف را بر عهده دارد:
برنامه‌ریزی جهت حسن اجرای مفاد دستور العمل اداره کل نقشه‌برداری و کاداستر در زمینه ایجاد و بهره برداری و بروزرسانی بانک اطلاعاتی کاداستر
برنامه‌ریزی در راستای تهیه نقشه و بانک اطلاعات کاداستر اعم از نقشه‌برداری و استخراج اطلاعات ثبتی پلاک گذاری بر نقشه‌ها
برنامه ریزی جهت کنترل و نظارت در جمع آوری و پردازش و بروز نمودن بانک اطلاعاتی کاداستر
نظارت بر حسن تطبیق نقشه‌های کاداستر با نقشه های ثبتی موجود
نظارت بر حسن اصلاح حدود ثبتی در هنگام عدم تطبیق سند با نقشه کاداستر
برنامه‌ریزی درجهت اصلاح اسناد مالکیت بر مبنای آئین‌نامه کاداستر پس از قطعیت یافتن نقشه‌های کاداستر استان
ایجاد هماهنگی با قسمت‌های ثبتی تهیه نقشه در اداره ثبت
برنامه‌ریزی جهت تهیه پشتیبان زمانمند از بانک اطلاعاتی کاداستر طبق دستور العمل اداره کل نقشه‌برداری و کاداستر و ارسال آن برای کارشناس مسئول کاداستر استان
اجرای عملیات ثبتی مربوط به حدود اعم از تفکیک و تجمیع و اصلاح حد املاک ضمن اعمال در بانک اطلاعاتی کاداستر
برنامه‌ریزی و نظارت برانجام پردازشهای لازم روی نقشه‌ها و بانک اطلاعات کاداستر حین تغییرات در مرحله پیاده سازی  نظارت کامل در بروز رسانی و چاپ نقشه‌های تهیه شده
همچنین مطالعه نوشتار زیر نیز پیشنهاد می‌شود :

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments