هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص 

برابر ماده ۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می تواند محدود و منوط به تصویب هیئت مدیره یا مجمع عمومی صاحبان سهام شود.

اکنون ، ممکن است این پرسش برایتان مطرح باشد که محدودیت نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص، فقط شامل انتقال سهام بین سهامداران با یکدیگر است یا حتی شامل اشخاص ثالث و غیرسهامدار نیز می باشد؟

مصوبه هیات مدیره برای انتقال سهام

همانگونه که در قانون تجارت ایران آمده است در شرکت‌های سهامی خاص، نقل و انتقال سهام می‌تواند مشروط به موافقت هیئت مدیره شرکت‌ سهامی یا مجامع عمومی صاحبان سهام گردد.

این محدودیت که برابر قواعد عمومی قراردادها و اصل آزادی اراده، کاملا قانونی هم هست شامل سهامداران و همچنین اشخاص ثالث و غیرسهامدار نیز می‌باشد.

بنابراین اگر فردی غیرسهامدار بخواهد وارد جمع سهامداران شرکت سهامی خاص شود باید به اساسنامه آن شرکت، توجه داشته باشد.

اگر اساسنامه شرکت سهامی خاص، انتقال سهام را منوط و محدود به مصوبه هیات مدیره یا مجمع عمومی صاحبان سهام آن شرکت کرده است ابتدا باید مصوبه هیات مدیره و یا مجمع عمومی صاحبان سهام دریافت شود.

ثبت انتقالات سهام در دفتر سهام

در نوشتارهای دیگر در سایت شخصی صادق رئیسی کیا توضیح داده‌ام که نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی باید در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد.

نقل و انتقال سهامی که در دفتر سهام شرکت به ثبت نرسیده باشد از نظر شرکت سهامی اعتبار ندارد.

سهامداری که انتقال سهام به او در دفتر سهام شرکت ثبت نشده باشد امکان دعوت به مجمع عمومی صاحبان سهام و حضور در مجامع عمومی صاحبان سهام را ندارد.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments