هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نحوه نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

هشدار: ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

سهام نیز همچون اموال دیگر، قابل معامله و نقل و انتقال است. معامله سهام و نقل و انتقال سهام، تابع شرایط و الزاماتی است که در این نوشتار به بخشی از آنها اشاره می کنم.

همانطور که در نوشتارهای دیگرم توضیح داده‌ام سهام بخشی از سرمایه یک شرکت سهامی است و بیانگر تعهدات و حقوق صاحب سهم در شرکت سهامی است از جمله در مورد میزان مشارکت صاحب سهم در تامین سرمایه شرکت و تعهدات صاحب سهم در قبال وضعیت و دیون شرکت و نسبت سود و منافعی که صاحب سهام از عملیات شرکت نصیبش خواهد شد.

انتقال سهام به معنی انتقال همه این تعهدات و حقوق است.

بازار معاملات سهام

نقل و انتقال سهام و معامله سهام شرکت های سهامی به چندین عامل بستگی دارد و دارای چندین بازار است. نقل و انتقال سهام شرکت های حاضر در بورس و فرا بورس دارای روش و بازار خاص خود می باشد.

معاملات و نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی خاص و آن دسته از شرکت های سهامی عام که در بازار بورس، پذیرفته نشده اند بوسیله سهامداران و از طریق خود این شرکت ها مدیریت می شود.

نقل و انتقال سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس، از طریق کارگزاران بورس با یک روش قانونمند شده در سازمان بورس اوراق بهادار یا بازار فرابورس انجام می شود.

بنابراین؛ نقل و انتقال این‌گونه سهام بایستی برابر مقررات بورس انجام شود که موضوع بحث من در این نوشتار نقل و انتقال سهام شرکت های بورسی و فرابورسی نیست.

نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی خاص

آنچه در این نوشتار بدان می پردازم معامله و نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص است.

اصولاً در مورد نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص دو فرض کلی متصور است.

1– فرض اول اینکه ممکن است برابر اساسنامه شرکت سهامی خاص، نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص مشروط به موافقت هیات مدیره یا مجامع عمومی صاحبان سهام شده باشد.

نکته: برابر ماده 41 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، در شرکت های سهامی عام، انتقال سهام نمی تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام شود.

2– فرض دوم این است که در اساسنامه شرکت سهامی خاص، هیچ گونه شرطی برای نقل و انتقال سهام، منظور نشده و آزادی نقل و انتقال سهام برای سهام دار، برقرار می باشد.

در فرضی که نقل انتقال سهام برابر اساسنامه شرکت سهامی خاص، دارای شرط باشد صاحب سهم برای نقل و انتقال سهام خود بایستی در چهارچوب مقررات اساسنامه و برابر شرطی که در اساسنامه مقرر شده است اقدام نمایند.

عموماً در اساسنامه شرکت های سهامی خاص، نقل و انتقال سهام به تصویب هیئت مدیره شرکت موکول شده است.

در این مورد صاحب سهم پیش از آنکه اقدام به نقل و انتقال سهام کند باید درخواست خود برای انتقال سهام همراه با نام و مشخصات خریدار سهام و میزان سهمی که می‌خواهد واگذار کند را به هیات مدیره شرکت سهامی خاص ارائه نماید تا در هیات مدیره مطرح و تصویب گردد.

هیئت مدیره شرکت سهامی خاص، الزامی به قبول درخواست صاحب سهم ندارد و می‌تواند آن را تصویب ننماید که در این صورت، صاحب سهم امکان نقل و انتقال سهام را نخواهد داشت.

در موردی که اساسنامه شرکت محدودیتی برای نقل و انتقال سهام قائل نشده و همچنین در جایی که هیئت مدیره شرکت سهامی خاص با انتقال سهام موافقت نموده باشد صاحب سهم می تواند اقدام به انتقال سهام خود نماید و البته در این مسیر مکلف به رعایت شرایط و الزاماتی است که در این قسمت به شرح آن می‌پردازم.

الزامات نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص

1- اگر انتقال سهام منوط به تصویب هیئت مدیره یا مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سهامی خاص شده است مصوبه مربوطه اخذ گردد. این مطلب را بخوانید نمونه صورتجلسه هیات مدیره شرکت سهامی برای موافقت با انتقال سهام

2- نقل و انتقال سهام با نام شرکت سهامی خاص باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد تا شرکت بتواند بر مبنای آن سهامدار جدید را به رسمیت شناخته و حضور و حق رای سهامدار جدید در مجامع عمومی صاحبان سهام را اعمال نماید.

3- مالیات نقل و انتقال سهام باید برابر قانون مالیاتهای مستقیم پرداخت و مفاصای مالیات نقل و انتقال سهام به شرکت ارائه گردد تا نقل و انتقال سهام قابل درج در دفتر ثبت سهام شرکت باشد.

4- اگر سهام مورد نقل و انتقال دارای مبلغ تعهد شده است سهامدار جدید نسبت به پرداخت مبلغ باقیمانده سهام، متعهد شناخته می شود و باید ظرف مدتی که مطالبه باقیمانده مبلغ سهام از سوی شرکت به عمل می‌آید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

5- بهتر است بین خریدار و فروشنده سهام یک قرار داده نقل و انتقال سهام یا معامله سهام من برگردد. این مطلب را بخوانید نمونه ساده قرارداد فروش سهام شرکت سهامی خاص

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

ششم بهمن ماه 1396

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

1 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
من یک برگه سهام از یک شرکت سهامی خاص دارم که متعلق به سال ۷۳ هست و میدونم انگار هنوز هم شرکت فعال هست. چون با تحقیقی که کردم توی روزنامه آگهی داده بود. خب این شرکت توی بورس نیست و به تلفن شرکت هم زنگ میزنم پاسخ نمیدهند. سرمایه شرکت آن موقع حدود ۲۰۰ میلیون ریال مقتسم به ۲۰هزار سهم ده هزار ریالی بوده. من فقط ۵ سهم دارم. اما نمیدونم ارزشش چقدره الآن و بر چه اساسی ارزشگذاری میشه و آیا هنوز اعتبار داره یا نه و چقدر می ارزد.