هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سند رسمی مالکیت، از این جهت که عالی ترین سند و دلیل اثبات مالکیت و میزان و تاریخ آن نزد کلیه مراجع قانونی به شمار می رود باید در فرایند صدور خود از فیلتر مستحکم ترین کارشناسی ها و مطمئن ترین اقدامات، گذر کند. در نوشتارهای پیشین خود از جمله در سند و امضاء به تعریف سند و بیان انواع آن و تمایز آنها اشاره کرده ام.

در این نوشتار، ضمن بیان مقدمه ای کوتاه برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با حقوق ثبتی خود در قبال ماموران دولت، یک نمونه از شکایات قابل طرح علیه ماموران ثبت اسناد و املاک را تقدیم بازدیدکنندگان محترم سایت شخصی صادق رئیسی کیا می نمایم:

ماموران اداره ثبت اسناد و املاک باید پس از دریافت درخواست متقاضی ثبت، کنترل کنند که درخواست وارده دقیقاً برابر شکل و شیوه قانونی، تنظیم و تقدیم شده گردیده و مدارک و مستندات و ادله لازم پیوست آن شده باشد. سپس باید برابر فرایندی که در مقررات ثبتی آمده است نسبت به احراز صحت ادعای تصرف و مالکیت متقاضی ثبت و همچنین میزان و حدود و ابعاد مالکیت و تصرف او بر زمین مورد تقاضای ثبت، اقدام نمایند.

برابر قانون ثبت اسناد و املاک در ایران، مامورین و کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک که وظیفه دریافت و رسیدگی به درخواست اشخاص برای صدور سند و نظارت بر فرایند قانونی صدور سند را دارند در جریان صدور سند، از وظایفی که دارند عدول یا تخطی نمایند و باعث شوند که سندی بر خلاف قانون، صادر گردد علاوه بر مسئولیت های مدنی در مواردی دارای مسئولیت کیفری نیز هستند.

با مقدمه بالا، یک نمونه از شکایات قابل طرح علیه کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک که از وظایف خود تخطی کرده باشند را تقدیم می دارم.

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان…
با سلام و احترام

به استحضار می رساند:
آقای ……..با ارائه یک برگ مبایعه نامه که شیوه نگارش و واژه ها و اصطلاحات آن امروزی است و البته تاریخ آن به حدود 60 سال پیش باز می گردد از اداره ثبت شهرستان …..برابر قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی، برای ملکی با پلاک ثبتی ….. اصلی در بخش …. ثبتی شهرستان…..تقاضای صدور سند مالکیت می نماید که البته اراضی مورد ادعا به موجب سند رسمی و گزارش کارشناسی پیوست، داخل در اراضی اینجانب می باشد.

اداره ثبت شهرستان ….. آقایان ….. و ….. را به عنوان نماینده ثبت شهرستان ……و نقشه بردار و ارزیاب اداره ثبت شهرستان…..، تعیین و ایشان را مکلف نموده با توجه به پرونده ثبتی و با حضور در محل وقوع ملک، نسبت به تحدید حدود ملک، تهیه صورتمجلس تفکیکی و کروکی و ارزیابی ملک موصوف اقدام نمایند.
نامبردگان فوق، برابر مقررات و ضوابط ثبتی باید اقدامات و فرایندهای الزامی زیر را رعایت و اجرا می نمودند و با توجه به اینکه الزامات قانونی و ثبتی مربوطه را رعایت ننموده و به وظایف قانونی خود، عمل نکرده اند و با توجه به اینکه عدم رعایت الزامات و ضوابط ثبتی از سوی ایشان، برابر مقررات باب ششم قانون ثبت، جرم محسوب می شود علیه آقایان ….. و …… اعلام شکایت نموده و تقاضای رسیدگی دارم.

از جمله الزامات قانونی و ثبتی که مشتکی عنهم، رعایت ننموده اند به موارد زیر می توان اشاره کرد:

1- احراز مالکیت و تصرفات قانونی متقاضی ثبت (آقای………) بر ملک مورد ادعا و میزان آن.
در حالیکه برابر وضعیت عینی محل و سوابق ثبتی موجود، محل مورد ثبت داخل در اراضی تحت تصرف و مالکیت اینجانب بوده است نامبردگان بر خلاف حقیقت، تصرفات متقاضی ثبت را محرز دانسته و آن را صورتجلسه کرده و به مقامات مافوق ثبتی، گزارش کرده اند و باعث، صدور اسناد مشکل دار و غیر قانونی شده اند.

2- احراز حدود اربعه ملک مورد ادعا و نوع حد فاصل و پلاک های مجاور.
گزارش کارشناسی پیوست و سوابق چند ده ساله ثبتی به وضوح حاکی از تعرض به حدود ملک اینجانب حداقل به میزانی بالغ بر ….. هزار متر مربع می باشد که علت اصلی آن، اقدامات و صورتجلسات و گزارشات ناصحیح و غیر قانونی مشتکی عنهم می باشد.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

هشتم شهریورماه 1396

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3 6 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

38 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

سلام خدمت شمامن چندین سال برای گرفتن سندخانه ام اقدام میکنم به بنیادمسکن ابادان مراجعه میکنم وبایک جواب نه نمیشه مایوس میشوم بااینکه خانه متلق به بنده است ومدارکی که دارم قولنامه بنگاه خرید زمین وپروانه ساختمان وغیره وبهانه انهااین است که شمابایدوکالتنامه تفکیک زمین ازسنداصلی داشته باشید درحالی که هیچ ادرسی ازفروشنده چندین ساله زمین ندارم

سلام قربان. برای یک سند وکالتنامه مربوط به خودرو و زمین بین دو نفر، پیامک ثبت در اسناد یک شهرستان به همراه شماره پیگیری و تاریخ ثبت آمده است که قبلا یکی از طرفین به بنده نشان داده اند.
اما پس از طرح دعوی علیه نفر دیگر مبنی بر دارا بودن ملک به صورت وکالتی و استعلام از ثبت، شعبه مربوطه با تبانی با شخص یاد شده، منکر چنین سندی شده است. چطور می شود آن را از طریق شماره پیگیری و تاریخ اثبات کرد و آیا می توان بدون سند از شعبه مربوطه شکایت نمود؟ سپاسگزارم

بسمی تعالی
باسلام و عرض ادب خدمت شما
اینجانب یکسال پیش با شراکت دو نفر اقدام به اجاره یک سالن ورزشی کردیم و قرارداد سالن ورزشی را به اسم خانم بنده بعنوان مستاجر با موجر بسته شد. لذا متاسفانه بعد از گذشت چند ماه خانم بنده اقدام به طلاق غیابی کرده و از اداره ثبت درخواست داده ک پول ودیعه سالن ورزشی متعلق به بنده میباشد که بجای مهریه توقیف کنه.و با مراجعه بنده ب اداره ثبت و ارائه مستندات خویش ثابت شده که پول ودیعه متعلق به دو نفر شخص ثالث میباشد اما بعد از گذشت ۴ ماه هنوز اداره ثبت و اسناد بنده و دو نفر شخص ثالث شریکم را بسر میچرخونه و متاسفانه علنا داره ب نفع طرف دعوا کارشکنی میکنه. و بهمین علت زندگی بنده و دو خانواده دیگه در مشقت و گرفتاری قرار گرفتیم. لطفا راهنمایی کنید که آیا اداره ثبت و اسناد از اوضاع اقتصادی مردم خبر داره که ۴۰ میلیون تومان پول ودیعه ۳ خانواده رو ۴ ماه در حساب ثبت و اسناد بلوکه کرده و هیچ اقدامی صورت نمیگیرد

با سلام
اينجانب ملكي را در مجتمع تجاري را چند سال پيش فروخته ام متاسفانه اداره ثبت قشم طبق ماده ١٠ به علت شارژ اپارتمان دستور برداشت حساب اينجانب را گرفته ،،بدون استعلام احراز سند و اينكه اين ملك به اينجانب تعلق ندارد لطفا رسيدگي كنيد

سلام برای اینجانب یک سند تک برگ صادر شده است ولی کارشناس نقشه بر دار کروکی آن را به جای قطعه سوم دوم ثبت کرده است با اینکه هزینه های صدور سندقبلی را همه را پرداخت کرده ام آیا برای بازدید دوباره برای اصلاح جا نمایی باید هزینه ای پرداخت نمایم؟

با سلام
در اداره ثبت پرونده ای جهت صدور سند و تفکیک سند تشکیل شده که متصدی شعبه مربوطه با تبانی با یکی از صاحبان سند که مخالف تفکیک ملک است و به دلایل نامعلوم مدارک موجود در پرونده را تعمدا برداشته است و اعلام میدارد که مدارک را دارم اما نمیتوانم به شما نشان بدهم…چگونه می توان پیگیری کرد…؟

مشابه موضوع شما در اداره ثبت اسناد براي من پيش آماده . نه اداره كل ثبت اسناد و نه بازرسي هيچ اقدامي انجام نمي دهند.

آ قای صادق رئیسی سلا م بنده متولد 1/2/1324 باکدملی2594033030 وکدپستی 1678657144 هستم مدت 35 سا ل از عمرم را ازسا ل65 با تشکیل پرونده 147 -148 و در سا ل 92 با مصوبه مجلس جهت دریافت سند از6 برگ کارشناسی مهند سین ثبت تهران پارس گرفته تا سه برگ گزارش نقشه برداری کشور (یو- تی – ام) و حکم عدم مالکیت افراد ارگانهای تحت حکم 1124 دادگاه اصل 49 در شعبه 16 باحکم قطعی با حضور نماینده بنیاد مستضعفان و جانبازان و گواهی جاری قطعه 29 فرعی از81 اصلی با عدم موافقت مسئولین اداره ثبت اسناد و املا ک تهران پارس روبرو هستم لطفا رسیدگی فرمائید.

سلام ، من بر اساس پرونده ثبتی شماره … مورخ 10/10/74 به اداره ثبت رشت ، تقاضای صدور سند برای قطعه زمینی بر اساس ماده 147 کردم ، که پس از گذشت چند سال و گذراندن کلیه مراحل مربوطه در تاریخ 23/07/90 که برای دریافت پیش نویس آگهی روزنامه رسمی برای درج به ثبت رفتم اظهار کردند که پرونده را پیدا نکرده اند و هفته بعد مراجعه کنم ؛ این موضوع سه یا چهار بار تکرار شد و چون من در تهران ساکن و شاغل بودم مدتی وقفه در مراجعات من ایجاد شد و بعدا اظهار کردند که پرونده ها امحا شده و باید مجددا براساس مقررات جدید تشکیل پرونده بدهید !و زمانیکه با وکیل صحبت کردم گفتند چنین چیزی ممکن نیست و پرونده هایی که رای کمیسیون آنها صادر شده و به مرحله روزنامه رسیده اند شامل چنین چیزی نمیشوند و اداره ثبت موظف به صدور سند میباشد ؛ در حالیکه ثبت رشت حتی حاضر به کوچکترین همکاری برای یافتن سوابق نیست . چه راه حلی وجود دارد ؟

سلام.من مشکل با ثبت اسنادشهرستان دارم خیلی از مدارک که بنچاق بوده مفقود شده ومن دوباره بامراجعه به یک سری جاها مدارک جمع کردم دهه 80همه مالکان درخواست افراز دادند وهمچنین سال 94 ثبت جوابگو نیست وکیل میخوام رییس ثبت استان که قبلا رییس ثبت شهرستان بوده رو تادیب وتمام کارهای زمین منجمله افراز رو تموم کنم.هزینه مهم نیست

با سلام
یک واحداپارتمان را در املاک قول نامه کردم وقراد شد مالک وسازنده طی تاریخی مشخص برای ایجانب سند بزند ،ایشان با گذشت چند سال سند نزد وزدن سند را مشروط به مبلغی خارج ازقرار داد میخواهد بنده هم قبول نکردم وپس از شکایت موفق به گرفتن الزام به سند از دادگاه شدم درضمن ابشان در هیچکدام از زمان های دادگاه شرکت نکردن و درنهایت بنده به صورت غیابی ری راگرفتم ودر نهایت اجرای احکام بنده رابه دفتر خانه معرفی کرد ،درضمن کلیه مدارک ساختمان تکمیل است،پایان کار
صورت مجلس تفکیکی و….ودر ضمن برای تعدای از واحدها که با مبلغ او کنار امده اند سند زده است وحالا سوال بنده ای است که ایشان مرتب ما چندواحد باقی مانده را تهدید میکند که من درثبت کاری کرده ام که جوابیه که دفتر خانه قراره ازثبت بگیرد به مشکل خواهید خورد به نظرشما ایشان راست میگوید یابلوف میزند، خواهشن راهنمایی کنید

باعرض سلام وخسته نباشید،بنده دوسال پیش جهت اخذسندمنزل پدری به نام مادرم درخواست دادم وپس ازچندماه جواب هیئت مبنی برعدم مالکیت مالک معرفی شده در مادرسندوارایه مادرسندجدید است واینجانب دردوسال گذشته هرچه کردم نتوانستم مادرسندجدیدارایه کنم ،ازشما تقاضای راهنمایی دارم،با تشکر،ممنون.

بسمه تعالي
با سلام و احترام
سال 1350 زميني در شهرك كاروان منطقه 15 فعلي تهران با سند رسمي دادگستري(تاريخ صدورسند سال 1347) منگوله دار به پلاك ثبتي 138/15932 خريديم كه اون زمان قرار بر اين بود كه 25 سال اينده يعني سال 1370 وارد طرح شهری شود و در موقعيت زمين ما همه با فاصله 1 كوچه داخل محدوده شهري اند و همه امكاناتي موجوده ولي زمين ما 50 ساله كه بيرون از محدوده شهری با سند منگوله دار ميباشد غريب به 50سال است كه كلا ملك ما بيرون از محدوده با فاصله 1 كوچه قرار دارد و شهرداري جواز ساخت يا اجازه نقل و انتقال سندي نميدهد و داخل محدوده شهری هم نمیاورد و زمین را فاقد ارزش ریالی اعلام میدارد ولی ثبت اسناد کشور نقل انتقال سند را قانونی اعلام میدارد اگر اينطور است که بعد 50 سال در طرح شهری نیست نیامده و نخواهد امد و ارزش ریالی ندارد و اجازه استفاده و ساخت ندارد پس چرا سند براش صادر كردند و ما هزينه متقبل شديم؟

باسلام.بنده واحداپارتمان در سال 93خریداری کردم. طبق توافق در قولنامه فروشنده نهایت همکاری برا گرفتن وام بامن داشته باشد و درتاریخ 27خرداد نودسه .20خرداد بانک درخواست رفتن به دفترخانه ای کرد که تو قولنامه ما دفترخانه دیگه ای توافق کرده بودیم.فروشنده وسردفتر رفاقت قدیمی داشتن و تا 26خرداد تماس گرفتن تافردا یعنی 27خرداد بروم و مدارک را به دفترخانه جدید ببرم.متاسفانه اون روز تااخروقت موندم و گفت پرونده را خودمان به دفترخانه جدیدتحویل میدهیم.تشکرکردم.دوروز بعد دفترخانه جدیدتماس گرفت که استعلام ثبت اماده است.به فروشنده خبردادم.گفتن بجز وام ماباقی رو پرداخت کن.من هم انجام دادم.متاسفانه بعدوصول 50ملیون باقیمانده هیچ حرکتی نکردند.بعد مدتی اخلاف سرانجام دادخواست فسخ دادند که به استناد عدم حضور..و درنهایت فسخ معامله دردادگاه قطعی شد.حدود دوسال طول کشید.بنده به سردفترشکایت کردم.چون میداستم استعلام ثبت نداشته.اداره ثبت تخلف سر دفتررا محرز ولی مرورزمان بهش خورد.دادگاه شکایت کیفری کردم وکیفرخواست صادر ولی دادگاه نوشت تخلف سردفتر صنفی و انتظامی میباشد.و کیفری رد شد.البته سر دفتراقرار کرد که با توافق طرفین دفترخانه تغییر کرده بود.با همین حکم اعاده دادرسی نسبت به حکم فسخ معاماه رو دادم.و حکم فسخ رو باطل کردم.ولی نمیتوانم از این همه اسیبی که سردفتربمن وارد کرد بگذرم.چون خیلی افراد رو بیچاره کرد. سوال من این است که ایا نمیتوانم کیفری اعاده دادرسی با توجه به اقرارش در دادگاه که دفترخانه تغییر کرده بود.و اینکه نخلف صنفی اصلا نداریم چون سر دفتر تاجر نیست..ممنون

درود سال ٩٢ بدليل مفقود شدن سند مالكيت عرصه و اعياني يك سهم از ١٦ سهم مشاع از ثبت تنكابن درخواست سند المثني كردم پس از گذشت و انجام كليه مراحل چند روز پيش قبض صدور المثني را در يافت و پرداخت كردم پس از مراجعه براي دريافت سند عنوان نمودند كد اشتباه است مجددا مراجعه كردم گفتند متراژ و ابعاد با وضع موجود و نقشه ثبتي همهواني ندارد بايد بروي اقرار كني كه سندت اصلاح شود با همسايه ميخواهم بدانم ! ايا صدور سند المثني پس از ٥ سال انهم يك سهم از ١٦ سهم مشاع واقعا بايد وضع مًجود خانه و زمين مخروبه دو سند قيد گردد ؟؟؟؟؟ خواهشا راهنمايي

با سلام. ببخشید سوالی داشتم
پدر بزرگ بنده حدود سال ۴۸ غارسی یک درب باغ از شخصی به نام محمد .. با نام پدر علیخان را خریداری کرده و الان که برای ثبت غارسی اقدام کردیم به علت اینکه مالک قدیم فوت شدن و مالکان جدید اومدن، ادعا دارن غارسی از آن ما نیست در ضمن به علت اینکه مالک آب نداشته و در تامین آب به کشاورز کمک نکرده کشاورزان حدود ۴۰ ساله که با هزینه خودشون چاه زدن و در جهت حفظ و نگهداری درختان اقدام کردن. البته در دفتر اظهار در اداره ثبت در سال ۱۳۱۴ نوشته غارس باغ ولی خان است ولی طبق استشهاد محلی هیچ کس شخصی به اسم ولی خان را نمیشناسد و نظر بر این است که چون هیچ اطلاعاتی در مورد فامیلی یا این شخص موجود نیست احتمال دارد که نام علیخان به صورت اشتباه ولی خان نوشته شده حالا مالکان جدید به کمک پول و طتمیع ماموران تلاش دارن غارسی اجدادی مارا به ناحق از ما بگیرند . امکانش هست که مارا راهنمایی کنید؟😔

با سلام و عرض ادب
احتراما به استحضار عالی میرساند، پدرم دارای یک سند ملک منگوله دار قدیمی (قبل از انقلاب) میباشد که متعلق به یک زمینی است که گویا در طرح اراضی ملی قرار گرفته است و پدرم به تازگی خریداری کرده و در یکی از محضرهای تهران فروشنده بهش وکالتنامه فروش میده و پس از چند روز پدرم به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد و درخواست صدور سند تک برگ کاداستری کرد و نهایتا با گذشت چند روز پیامک دریافت کردیم که صدور سند کاداستری دارای نقض میباشد و پس از مراجعه به ا اره ثبت اسناد و املاک مربوَه، کارشناس نقشه بردار گفتند که نیاز به نقشه utm هست و نانه ای رو بهم داد و گفت به یکی از کارشناس های رسمی دادگستری تهران مراجعه کنم و نقشه utm رو بگیرم و ببرم به اداره ثبت بدم، لیکن نقشه utm دریافت کردم و تحویل کارشناس اداره ثبت دادم و پس از اینکه نقشه رو دریافت کرد، گفت این زمین اراضی ملی قرار گرفته و اصلا سند کاداستری صادر نخواهد شد و گفت چند روز دیگه بروم که ببیند رییس آن اداره دستورش چیست، حالا که مراجعه میکنم از وجود پرونده اظهار بی اطلاعی میکنند و هیچ کس گردن نمیگیره که پرونده کجاست و چه بلایی سرش اومده و گممشده، حال با این تفاصیر برای دریافت سند زمین چه قدیمی که در پرونده پیوست بود و چه سند جدید کاداستری، بایستی چه کار کنم و ضمن اینکه برای حل شدن مشکل مفقودی پرونده در اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه بهترین راه چیست؟
خواهش میکنم جواب بنده رو بدید، ممنونم

سلام .من به عنوان معتمد موکل بسوادی اثر انگشت الکترونیکی اخذ شد از من چطور بفهم دراون تاریخ این انگشتم به همین منظور بوده راهنمایی کنید ۱۳۹۸/۰۸

سلام طبق سند صلح سال ۵۵شخصی سه دانگ از ششدانگ تعداد۹۰ قطعه زمین رو به شماره های پلاک متفاوت به بنده بصورت صلح واگذار کرده بدلیل تعداد زیاد پلاکها به ذکر شماره سند صلح خرید متصالح اکتفا کرده .اداره ثبت می‌تونه به این دلیل سند صادر نکنه چون شماره پلاکها قید نشده

درود و خداقوت خدمت شما
آیا برای انتقال سند مالکیت ملکی که در استان دیگری قرار دارد می توان از طریق دفترخانه استان دیگر اقدام کرد؟