هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

انحلال شرکت

ممکن برایتان سوال باشد که گر در جریان دادرسی، شرکت خوانده منحل شود ادامه دادرسی در دادگاه چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

در این نوشتار می‌خواهم ضمن پاسخ به این پرسش ، چند نکته کوتاه و کاربردی را نیز تقدیم فعالان اقتصادی و مدیران شرکت‌ها و بازدیدکنندگان سایت صادق رئیسی کیا نمایم.

۱- دعوایی که علیه شرکت، اقامه شده است ادامه پیدا می‌کند و در ادامه دعوا، مدیر تصفیه شرکت ، پیگیری و پاسخگویی به آن دعوا را بر عهده دارد.

۲- پس از انحلال شرکت، با توجه به مقررات قانون تجارت، ادامه قراردادهای موجود، اداره امور شرکت منحله، تصفیه و تعیین تکلیف بدهکاران و بستانکاران شرکت، مداخله در دعاوی شرکت با مدیر تصفیه است.

۳- دادگاهی که حکم به انحلال شرکت و تعیین مدیر تصفیه داده است یا مجمعی که انحلال شرکت را همراه با تعیین مدیر تصفیه، مصوب نموده است باید برحسب مورد اسم و مشخصات مدیر تصفیه را به اداره ثبت شرکتها اعلام کند تا از طریق انتشار آگهی روزنامه رسمی به آگاهی عموم و اشخاص ثالث برسد.
عموم مردم و اشخاص ثالث از تاریخی که سمت و مشخصات مدیر تصفیه شرکت در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است باید با او همکاری داشته باشند.

۴- سهامداران و مدیران شرکت منحله ، شخص ثالث ، قلمداد نمی‌شوند و آنها از تاریخی که حکم دادگاه مبنی بر انحلال شرکت و تعیین مدیر تصفیه، قطعی شده است و یا از تاریخی که مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت، انحلال شرکت‌ و تعیین مدیر تصفیه را تصویب کرده است باید برای تحویل اموال و اسناد و دارایی شرکت منحله با مدیر تصفیه ، همکاری کنند و نباید همکاری در تحویل اموال و دارایی و اسناد و….را به انتشار سمت مدیر تصفیه در روزنامه رسمی ، منوط کنند.

۵- تا پایان امور تصفیه که در ادبیات حقوقی به آن خاتمه امر تصفیه گفته می‌شود مدیر تصفیه شرکت منحله، صاحب اختیار و تصمیم گیرنده شرکت منحله است و دیگر افراد از جمله اعضای سابق هیات مدیره و مدیران عامل سابق شرکت منحله، حق دخالت در امور شرکت منحله را ندارند.

۶- شخص حقوقی را نیز می توان به عنوان مدیر تصفیه شرکت منحله تعیین کرد اما توصیه من این است که اینکار را نکنید.

۷- هرگونه اقامه دعوا یا دفاع از دعاوی شرکت منحله در دادگاهها و مراجع قضایی و اداره کار و اداره امور مالیاتی و تامین اجتماعی و شهرداری و مراجع اداری و ثبتی و بانکی و داوری و همه مراجع غیرقضایی حسب مورد باید به طرفیت مدیر تصفیه یا بوسیله مدیر تصفیه شرکت منحله مطرح شود.

۸- مدیر تصفیه شرکت منحله علاوه بر ادامه انجام قراردادهای جاری در راستای پرداخت دیون و تعهدات شرکت و در حدی که به معنی توسعه فعالیت شرکت منحله شناخته نشود می تواند قراردادهای جدید نیز منعقد کند.

البته عرض کردم که این کار باید به صورت استثنایی و محدود و صرفا در راستای تصفیه دیون و تعهدات شرکت انجام شود و در حدی که نقض اساسنامه شرکت هم شناخته نشود.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments