هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پرداخت وجه چک متوفا

امروزه بانک‌ها به صورت برخط، به سامانه ثبت احوال کشور، و دیگر سامانه‌های اطلاعاتی کشور ، دسترسی دارند و بلافاصله پس از صدور گواهی فوت اشخاص ، اقدام به مسدود نمودن حساب بانکی آنها می‌کنند.

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که اگر شخصی چک وعده‌داری، صادر نماید و پس از صدور چک و پیش از سررسید چک بمیرد آیا بانک، موظف به پرداخت مبلغ چک در تاریخ سررسید است؟

در این نوشتار می‌خواهم به صورت کوتاه و کاربردی به این پرسش ، پاسخ بدهم و نکته جالبی درباره ارث نیز تقدیم نمایم.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که اولاً برابر موازین حقوقی و تجاری، هنگامی که یک شخص اقدام به صدور چک می‌نماید در واقع از همان لحظه که چک را صادر نموده است به اندازه مبلغی که در چک نوشته، بدهکار شده است و موجودی حساب بانکی او به اندازه مبلغ چک، متعلق به دارنده چک شده است.

بنابراین در اصل اینکه بانکها باید طبق مقررات بانکی، باید وجه چک را به آورنده پرداخت کنند بحثی نیست.

ثانیاً باید در نظر داشت که اختلاف و اشکال درباره پرداخت مبلغ چکی که صادرکننده‌اش، فوت شده است از آنجا آغاز می‌شود که حساب بانکی صادرکننده چک، به‌علت فوت او و اعلام آن به بانک، مسدود شده باشد.

در این حالت باید دید که آیا ورثه صادرکننده چک، ارث و اموال بجامانده از متوفا را قبول کرده‌اند یا آن را رد نموده‌اند.

توضیح اینکه در بحث ارث، ورثه اختیار دارند که ارث بردن از متوفا را نپذیرند.

یعنی اگر ورثه ببینید که متوفا به مقدار زیادی بدهی دارد و اموال چندانی برای تسویه بدهی‌های بجامانده از او وجود ندارد می‌توانند ارث بردن از او را نپذیرند که در این حالت، بدهی متوفا بابت چک صادره را نیز نپذیرفته‌اند و دارنده چک، دچار زیان جدی خواهد شد.

اما اگر ورثه، صریحا یا ضمنأ اقدام به قبول ارث و ترکه نمایند درباره پرداخت مبلغ چکی که متوفا صادر کرده است به همان نسبت که در ارث‌بری، سهم و حصه دارند ضامن پرداخت بدهی‌ها از جمله، وجه چک خواهند بود.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments