هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

مجمع عمومی صاحبان سهام در شرکت های سهامی، در پی گرد هم آمدن سهامداران شرکت، بنا به تشریفاتی که برای دعوت و برگزاری و اداره مجامع عمومی صاحبان سهام در قانون تجارت ایران یا در اساسنامه شرکت ها، بدان اشاره شده است تشکیل می شود.

سهامداران شرکت که صاحبان حق رای در مجمع عمومی صاحبان سهام به شمار می روند ممکن است از بنیان گذاران شرکت بوده یا پس از تاسیس شرکت از طریق خرید یا دارا شدن سهام یا در جریان افزایش سرمایه، به روش های مقرر در قانون تجارت به جمع سهامداران شرکت، افزوده شده باشند.

مجمع عمومی صاحبان سهام، عالی ترین رکن اداره کننده و تصمیم گیرنده در شرکت های سهامی می باشد و نقش و جایگاه آن در شرکت سهامی، همانند جایگاه قوه مقننه در یک ساختار حکومتی است.

برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام و اداره آن، بر پایه تشریفات و اصولی است که عدم رعایت آنها ممکن است در بعضی موارد منجر به بطلان تصمیمات و حتی فراتر از آن بطلان صورتجلسه و الزام به برگزاری مجدد آن گردد.

دعوت مجمع عمومی صاحبان سهام به تشکیل جلسه، برابر مواد 91 و 92 و 120 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، وظیفه هیات مدیره شرکت و به طور مشخص، وظیفه رئیس هیات مدیره شرکت می باشد.

مجمع عمومی عادی صاحبان سهام باید حداقل سالی یک نوبت، برای رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل، دعوت به تشکیل جلسه شود و اگر هیات مدیره به وظیفه خود برای دعوت مجمع عمومی صاحبان سهام به تشکیل جلسه اقدام ننماید برابر ماده 91 و نیز ماده 95 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، در وهله نخست، بازرس قانونی شرکت و سپس یک پنجم سهامداران شرکت به ترتیبی که در ماده 95 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت آمده است می توانند مجمع عمومی صاحبان سهام را دعوت به تشکیل جلسه نمایند.

عدم دعوت مجمع عمومی صاحبان سهام یا عدم برگزاری آن به شکل قانونی، در بعضی موارد می تواند منجر به طرح انحلال شرکت در مراجع قضائی شود که از آن جمله می توان به مفاد ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، اشاره کرد.

در دعوت و تشکیل و اداره مجمع عمومی صاحبان سهام در شرکت های سهامی، باید مقررات ماده 72 تا 106 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، به دقت، رعایت شود.

پس از دعوت و برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام، چگونگی انتخاب رئیس مجمع عمومی و منشی و ناظران که وظیفه اداره مجمع عمومی صاحبان سهام را عهده دار می شوند به شرح زیر، خواهد بود:

۱- رئیس و منشی و دو ناظر، برای اداره مجمع عمومی شرکت سهامی، با رای مجمع عمومی صاحبان سهام، انتخاب می شوند.

۲- اگر در مورد چگونگی انتخاب رئیس مجمع عمومی صاحبان سهام، هیچ ترتیبی در اساسنامه شرکت سهامی، مقرر نشده باشد رئیس هیات مدیره شرکت، رئیس مجمع عمومی صاحبان سهام، نیز خواهد بود.

۳- اگر انتخاب یا عزل مدیران شرکت، در دستور مجمع عمومی صاحبان سهام باشد رئیس هیات مدیره، نمی تواند ریاست مجمع عمومی صاحبان سهام را بعهده داشته باشد بنابراین، رئیس مجمع عمومی، از بین سهامداران حاضر در جلسه مجمع عمومی با اکثریت نسبی، انتخاب خواهد شد.

به یادداشتهای مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت آمده است رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارت های کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال یا با شماره  های 88321088 و 88323279 تماس حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

هشتم شهریور ماه 1395

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments