هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 هشدار: پیش از شروع مطلب به اشخاصی که مطالب منتشره اینجانب در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون لینک سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر طریقی منتشر می کنند متذکر می شوم که در انتظار عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه مطالبم باشند.

ذکر و باز نشر مطالب اینجانب و کلیه مطالبی که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و توام با لینک سایت و وبلاگهایم مجاز است.

1- در مواردی که مجمع عمومی فوق العاده شرکت برای تصمیم گیری نسبت به انحلال شرکت دعوت شده باشد آخرین مدیر یا مدیران شرکت موظف هستند قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، اظهارنامه ای حاوی صورت دارایی و بدهی شرکت را طبق نمونه فرمهایی که سازمان امور مالیاتی بدین منظور تهیه نموده تنظین و به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند. این اظهارنامه وقتی معتبر است که برابر اساسنامه شرکت ممضی به امضاء صاحبان امضاء مجاز و ممهور به مهر شرکت شده باشد.

2- مدیر تصفیه شرکت منحل شده موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکتها اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت را تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم و مالیات متعلقه را پرداخت نماید.

3- مدیر تصفیه، مجاز به تقسیم دارایی شرکت منحل شده قبل از دریافت مفاصا حساب مالیاتی یا بدون سپردن تامین مناسب که معادل میزان مالیات باشد نیست.

4- آخرین مدیران شرکت قبل از انحلال، که اظهارنامه حاوی صورت دارایی و بدهی شرکت را تسلیم سازمان امور مالیاتی نکرده باشند به همراه ضامن شرکت و ضامن خود، متضامناً مشمول پرداخت مالیات و جرائم متعلقه به شرکت خواهند بود. مدیران شرکت که اظهارنامه موضوع این بند را ظرف مهلت مقرر تسلیم نکرده باشند معادل دو درصد و مدیرانی که اظهارنامه خلاف واقع داده باشند معادل یک درصد سرمایه پرداخت شده شرکت در تاریخ انحلال جریمه خواهند شد.

5- مدیر تصفیه شرکت، که ظرف شش ماه از تاریخ ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکتها اظهارنامه مالیاتی مربوط بهآخرین دوره عملیاتی شرکت را تنظیم و اداره امور مالیاتی تسلیم و مالیات متعلقه را پرداخت نکرده باشد به همراه ضامن شرکت منحله و ضامن خود، متضامناً مشمول پرداخت مالیات و جرائم متعلقه به شرکت منحله خواهند بود و معادل 20 درصد مالیات متعلقه نیز جریمه خواهند شد.

6- مدیران شرکتهای منحله مجتمعاً و منفرداً نسبت به مالیات بر درآمد شرکت متبوع خود و نیز مالیات شرکتهایی که به موجب قانون مالیاتهای مستقیم مکلف به کسر مالیات آنها و واریز آن به حساب سازمان امور مالیاتی بوده اند و مربوط به دوران مدیریت آنها باشد همراه با شرکت متبوع خود و شرکتی که مالیات مقرر را از آن دریافت نکرده اند مسئولیت تضامنی دارند. 

7- شرکتی که به موجب قانون مالیاتهای مستقیم مکلف به کسر مالیات از مودیان مالیاتی و واریز آن به حساب سازمان امور مالیاتی شده در صورت تخلف از انجام این وظیفه مشمول جریمه ای معادل  20 درصد مالیات وصول نشده خواهند بود و این علاوه بر مسئولیت تضامنی شرکت و مدیران آن در پرداخت اصل مالیات و جرائم آن است. مدیرانی که با تاخیر و تعلل در انجام این وظیفه قانونی موجب تعلق این جرائم به شرکت شده اند در مقابل سهامداران و شرکت متبوع خود نیز مسئولیت قانونی دارند.

8- مدیران شرکت های بخش خصوصی که بدهی قطعی مالیاتی شرکت متبوع آنان بابت مالیات بر درآمد، از ده میلیون ریال بیشتر است در مورد بدهی مذکور و نیز در مورد مالیاتهایی که به موجب قانون مالیاتهای مستقیم مکلف به کسر  و واریز آن به حساب سازمان امور مالیاتی بوده اند و این موارد مربوط به دوره مدیریت آنان باشد از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان امور مالیاتی ممنوع الخروج خواهند شد. 

9- اوراق مالیاتی مربوطه به شرکتها به مدیران و صاحبان امضاء مجاز آنها ابلاغ خواهد شد و در واقع یکی از مسئولیتهای مدیران شرکتها دریافت اوراق مالیاتی است.

صادق رئیسی کیا

بیست و هفتم آبان ماه 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

1 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments