هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

موارد و چگونگی تنظیم و ابلاغ اظهارنامه رسمی

بایسته های تنظیم اظهارنامه رسمی

افزایش آگاهی های عمومی، دسترسی بیش از پیش مردم به کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری، انتشار روزافزون محتوای حقوقی کاربردی در فضای مجازی و همچنین گسترش خدمات الکترونیک قضایی سبب افزایش کاربرد اظهارنامه رسمی در اختلافات و دعاوی اشخاص شده است.

در این نوشتار خواهم کوشید به بیانی ساده و کوتاه، الزامات و بایسته های قانونی و کاربردی درباره کاربرد اظهارنامه رسمی و چگونگی تنظیم و ابلاغ آن را در جهت افزایش آگاهی مردم عزیز ایران مطرح نمایم.

 

 

همچنین بخوانید :

 

نمونه اظهارنامه تعیین داور

کاربردهای اظهارنامه رسمی

بایسته های تنظیم اظهارنامه رسمی

الف) برابر قانون، استفاده از اظهارنامه رسمی در پاره ای از موارد الزامی است از جمله در موارد زیر:

۱- بنا بر ماده ۱۷۱ قانون آیین دادرسی مدنی ایران برای آنکه بتوان از مزایای قانونی دعوی تصرف عدوانی علیه سرایدار ، خادم ، کارگر و هر امین دیگری در جهت رفع تصرف او نسبت به اموالی که عدوانا در تصرف دارد بهره گرفت و امکان طرح دعوای رفع تصرف عدوانی علیه او را به شکل قانونی فراهم کرد باید ابتدا طی اظهارنامه رسمی، مال امانی را از او مطالبه کرد.

 

۲- بنا بر مواد ۴۵۹ و ۴۶۰ قانون آیین دادرسی مدنی، بطور کلی اگر طرفین یک معامله یا طرفین یک اختلاف برای حل اختلاف از طریق داوری، توافق کرده باشند ولی در مورد شخص داور به توافق نرسیده باشند ناگزیر هستند جهت طی فرایند قانونی تعیین داور ابتدا از طریق ابلاغ اظهارنامه رسمی برای معرفی و تعیین داور اقدام نمایند.

 

۳- بنا بر ماده ۲۴۷ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت عضو هیئت مدیره شرکت سهامی برای اینکه مشمول مسئولیت کیفری ناشی از عدم اقدام برای مطالبه قسمت پرداخت نشده سهام نشود باید از طریق ابلاغ اظهارنامه رسمی به همه اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی این تکلیف قانونی را یادآوری نماید.

 

۴- بنا بر ماده ۲۹۸ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، عضو هیئت مدیره شرکت سهامی برای اینکه مشمول مجازات ماده ۲۹۷ قانون یادشده (درباره کوتاهی در انطباق اساس‌نامه شرکت با قانون لایحه قانونی یادشده) نگردد وظیفه دارد این تکلیف قانونی را از طریق ابلاغ اظهارنامه رسمی به اعضای هیات مدیره شرکت بجا آورد.

 

۵- در قانون تملک آپارتمان ها نیز پیش بینی شده که مدیر ساختمان در موارد خاصی جهت فراهم شدن اماکن اعمال برخی از اقدامات ابتدا بایستی به فردی که از پرداخت هزینه های مشترک و هزینه خدمات و شارژر و ….خودداری می نماید اظهارنامه رسمی، ابلاغ نماید.

 

ب) ابلاغ اظهارنامه رسمی در موارد زیادی، الزامی نیست ولی ممکن است در پیشبرد دعوا موثر باشد.

این موارد بدلیل گستردگی، قابل شمردن و نام بردن نیستند.
چه بسا کسی که از تعهدات قراردادی خود در مقابل شما سرباز زده است با ابلاغ اظهارنامه رسمی و با یادآوری تبعات و پیامدهای قانونی این مسأله ، به انجام تعهدات خود مبادرت ورزد.
بنابراین باید گفت استفاده از اظهارنامه رسمی بستگی زیادی دارد به شخصیت و موقعیت طرف اختلاف و موضوع مورد اختلاف و زمان و مکان و کیفیت اختلاف.

 

بایسته های تنظیم اظهارنامه رسمی

بایسته های تنظیم اظهارنامه رسمی

۱- این نکته را همیشه بخاطر داشته باشید که اظهارنامه رسمی بیش از آنکه سندی علیه طرف مقابل شما باشد یک اقرارنامه رسمی علیه خود شماست. هر آنچه در اظهارنامه رسمی نوشته اید اقرار ، محسوب می شود و علیه شما قابل استناد است.

 

۲- برای ابلاغ اظهارنامه رسمی حتما باید در سامانه ثنا قوه قضاییه ثبت نام کرده باشید.

 

۳- هرگز بدون مشورت یک کارشناس حقوقی یا مشاور حقوقی یا وکیل مجرب ، اقدام به تنظیم و ابلاغ اظهارنامه رسمی نفرمایید.

 

۴- اگر مدیر شرکت هستید و می خواهید به اشخاص طرف مقابل شرکت اظهارنامه رسمی بدهید باید بنام شرکت اظهارنامه بدهید نه بنام شخص خودتان.

 

۵- متن اظهارنامه رسمی باید بسیار کوتاه و گویا باشد. در مقام ادعا یا دفاع ، هرگز بیش از نیاز ننویسید. هر چه بیشتر بنویسید بیشتر در معرض خطر و ریسک حقوقی قرار خواهید گرفت.

 

۶- اگر طرف مقابل شما برای ابلاغ اظهارنامه رسمی یک شرکت یا شخص حقوقی است اظهارنامه را خطاب به شرکت یا شخص مورد نظر با قید شماره ثبت و شناسه ملی آن شخص تنظیم کنید نه خطاب به مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و سهامدار و بازرس و….

 

۷- در نوشتن نام و نام خانوادگی و مشخصات سجلی دقیق طرف مقابل خود دقت کنید. چه بسا تشابه اسمی یا اشتباه در درج مشخصات دقیق طرف مقابل، اظهارنامه رسمی شما را بکلی از اعتبار و ارزش ساقط کند.

 

مطالعه نوشتار زیر را نیز توصیه می کنم :

آیا-می-دانید-اظهارنامه-چیست-و-در-چه-مواردی-کاربرد-دارد

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments