هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرح و تحلیل ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران

فدراسیون فوتبال ایران

در بند ۱۰ از ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بیان شده که میزبانی مسابقات فوتبال در سطح داخلی و دیگر سطوح از جمله اهداف فدراسیون فوتبال است.

 

درباره این بند ، چند نکته به شرح زیر تقدیم می شود :

 

 

همجنین بخوانید :

 

تحلیلی بر شدت و ماهیت مهمترین تعارضات و موانع در فدراسیون فوتبال

 

فدراسیون فوتبال ایران

 

نکته نخست: منظور از میزبانی مسابقات فوتبال در این بند نمی تواند به معنی خاص میزبانی باشد. بلکه منظور از میزبانی در این بند ، مدیریت برگزاری مسابقات فوتبال اعم از مسابقات فوتبال، فوتبال ساحلی، فوتسال و….تیم های باشگاهی و مسابقات تیم های ملی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران است.

 

نکته دوم: منظور از عبارت دیگر سطوح در این بند ، میزبانی مسابقات فوتبال در سطح داخلی نیست. زیرا مسابقات داخلی فوتبال، بین باشگاه های ایرانی انجام می شود نه تیم های ملی و یا باشگاهی خارجی.

منظور از دیگر سطوح می تواند مسابقات دوستانه ملی و باشگاهی یا جام های فوتبالی دوستانه و….در سطح منطقه ای همانند مسابقات غرب آسیا یا مسابقات کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو و…. باشد.

 

نکته سوم: سازماندهی مسابقات فوتبال در سطح داخلی با فدراسیون های ملی و در سطح قاره ها با کنفدراسیون های فوتبال هر قاره و در سطح جهانی همانند جام جهانی فوتبال با فیفا می باشد.

به این معنی، می توان گفت فیفا نیز میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است.

 

نکته چهارم: در بند ۴ ماده ۳ اساسنامه پیشین فدراسیون فوتبال ایران میزبانی مسابقات فوتبال به عنوان وظیفه فدراسیون فوتبال بیان شده بود نه به عنوان هدف.

 

نکته پنجم: ماده ۸۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال در ارتباط مستقیم با بند ۱۰ از ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران است.

در بند ۱۱ از ماده دو اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال چندین هدف و ماموریت مهم بصورت یکجا بیان شده است که به شرح و تحلیل آن می پردازیم:

 

۱- ساماندهی کلیه مسایل مرتبط با داوری

 

نکته نخست: بخشی از ساماندهی مسائل مرتبط با داوری در مواد اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تعبیه و انجام شده است.

 

نکته دوم: عبارت «ساماندهی مسایل مرتبط با داوری» دربردارنده همه مسایل حوزه داوری فوتبال اعم از مسایل قانونی و حقوقی، مسایل ساختاری و اداری، مسایل مالی، مسایل مرتبط با مسابقات، مسایل انضباطی و جزایی، مسایل آموزشی و….می باشد.

 

نکته سوم: بند د ماده ۴۰ و ماده ۴۳ و بند ۷ ماده ۶۷ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال از جمله مهمترین مواد مرتبط با ساماندهی داوری فوتبال است.

 

۲- مبارزه با دوپینگ

فدراسیون فوتبال ایران

نکته نخست: مبارزه با دوپینگ را نیز باید جز وظایف فدراسیون فوتبال قلمداد نمود نه جز اهداف آن.

 

نکته دوم: مبارزه با دوپینگ در سطح گسترده تر از وظایف کمیته ملی المپیک و فراتر از آن از وظایف وزارت ورزش و جوانان ایران نیز می باشد.

۳- ثبت بازیکنان

فدراسیون فوتبال ایران

نکته نخست: ماده ۴۹ و مواد ۷۵ تا ۷۸ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال مرتبط با این موضوع است.

 

نکته دوم: عملا هیچ بازیکنی در هیچ یک از لیگ ها نمی تواند پیش از ثبت قرارداد خود در لیگ مربوطه و پیش از دریافت کارت ویژه شرکت در مسابقات، به عنوان یک فوتبالیست فعالیت نماید.

 

۴- صدور مجوز باشگاهی

فدراسیون فوتبال ایران

نکته نخست: صدور مجوز باشگاهی را نباید هدف قلمداد کرد بلکه این کار از اختیارات و وظایف فدراسیون فوتبال است.

 

نکته دوم: ماده ۷۹ اساسنامه جدید در ارتباط مستقیم با بند ۱۱ ماده دو اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران است و بیان می دارد که هیات رئیسه، تصویب ساز و کارها و مقررات ناظر بر صدور مجوز باشگاهی با رعایت مقررات و استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا را بر عهده دارد.

 

۵- صدور احکام انضباطی

نکته نخست: صدور احکام انضباطی را نباید جز اهداف فدراسیون فوتبال قلمداد کرد بلکه این از وظایف و اختیارات فدراسیون فوتبال است.

 

نکته دوم: درباره ساختار کمیته انضباطی به ماده ۶۲ و درباره صلاحیت و اختیارات کمیته انضباطی به ماده ۶۳ و درباره انواع تنبیهات انضباطی که کمیته انضباطی می تواند آنها را بعنوان مجازات در نظر بگیرید به ماده ۶۵ اساسنامه جدید رجوع بفرمایید.

 

۶- کلیه اقداماتی که به منظور حفظ سلامت مسابقات ضروری است.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments