هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شرح و تحلیل ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون‌فوتبال ایران

فدراسیون‌فوتبال ایران

ماده دوم اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال به بیان اهداف فدراسیون فوتبال در ۱۲ بند پرداخته است.

ماده دو اساسنامه پیشین فدراسیون فوتبال نیز به بیان اهداف فدراسیون البته در شش بند پرداخته بود. بنابراین اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال در بیان اهداف دارای ۶ بند اضافه نسبت به اساسنامه پیشین است.

 

همچنین بخوانید :

 

شرح و تحلیل اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران بخش نخست

 

در اساسنامه بنگاه‌هایی که چهره غالب اقتصادی و تجاری و سودآوری دارند (منظور ، شرکت های تجاری است) عموماً به هدف از تاسیس آن بنگاه اشاره نمی‌شود بلکه صرفاً به بیان موضوعات فعالیت آن بنگاه می پردازند.

 

اما در بنگاه هایی که فعالیت آنها دارای جنبه‌های مهم اجتماعی و غیر تجاری است (همانند فدراسیون‌ فوتبال یا موسسات خیریه یا موسسات آموزشی و….) در اساسنامه به بیان اهداف نیز پرداخته می‌شود تا بدین ترتیب ، ماموریت ها و موضوعات غیر اقتصادی و غیر تجاری آنها دارای اهمیت بیشتری معرفی شود.

 

اهداف اساسنامه جدید

فدراسیون‌فوتبال ایران

۱- از جمله اهدافی که در اساسنامه جدید مطرح شده میزبانی مسابقات در سطح بین المللی و دیگر سطوح مدیریت روابط ورزشی بین المللی مرتبط با فوتبال در تمام اشکال آن است که در حقیقت بخشی از دیپلماسی ورزشی کشور به شمار می رود.

 

به عبارت دیگر در بند ۱۰ ماده دو‌ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، مدیریت بخشی از دیپلماسی ورزشی کشور در حیطه فوتبال به فدراسیون فوتبال ایران محول شده است.

 

فدراسیون‌فوتبال ایران

۲- بند ۱ ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، ضمن بیان اصول حاکم بر فعالیت فدراسیون فوتبال که مشتمل بر بازی جوانمردانه، ارزش های وحدت بخش، ارزش های آموزشی، ارزش های فرهنگی و ارزش های بشردوستانه می باشد ماموریت فدراسیون فوتبال را نیز بیان نموده که عبارت است از: توسعه مداوم بازی فوتبال، ترویج و ساماندهی و کنترل فوتبال در قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به ویژه از طریق برنامه‌های توسعه و جوانان.

 

بدیهی است علاوه بر برنامه های توسعه و جوانان که در این بند به طور ویژه مورد تاکید قرار گرفته است سایر روش های ساماندهی، کنترل و ترویج فوتبال باید با رعایت مقررات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و در چارچوب اساسنامه فدراسیون فوتبال و با رعایت مقررات داخلی ایران انجام گردد.

 

بندهای ۳ ماده ۳ و بندهای ۱ و ۲ ماده ۴ و مواد ۵ تا ۷ و مواد ۹ و ۱۰ اساسنامه جدید حکما و موضوعا در ارتباط مستقیم با بند ۱ ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال می باشند.

 

فدراسیون‌فوتبال ایران

۳- بند ۲ ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال بیشتر بیانگر یکی از ماموریت‌های مهم فدراسیون فوتبال یعنی برگزاری مسابقات فوتبال در تمام اشکال آن است.

 

این بند تصریح دارد که فدراسیون فوتبال می‌تواند برگزاری مسابقات فوتبال را به لیگ های تابعه خود (همانند لیگ فوتبال ساحلی یا لیگ فوتسال یا لیگ یک و…) واگذار کند مشروط بر آنکه حدود اختیارات و وظایف آن لیگ، به دقت تعریف و مشخص شود.

اولا تشخیص اینکه برگزاری مسابقات فوتبال با خود فدراسیون فوتبال باشد یا با سازمان لیگ مربوطه با فدراسیون فوتبال است. در ارتباط با این بند می توان به بند ۱۰ ماده ۳۵ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال اشاره کرد که تصویب مقررات و آیین نامه های ناظر به برگزاری و شرکت در مسابقات را جزء اختیارات هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال شناخته است.

ثانیا به باور من، این بند با توجه به تصریح نام لیگ به صورت حصری و غیرتمثیلی، امکان واگذار نمودن برگزاری مسابقات فوتبال به اتحادیه هایی همانند اتحادیه باشگاه ها و… را سلب نموده است.

 

فدراسیون‌فوتبال ایران

۴- بند ۳ ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال جدید مقررات و آیین نامه های مرتبط با فوتبال فاصله اطمینان از اجرای آنها را جزو اهداف فدراسیون فوتبال مقرر داشته است.

 

بدیهی است فدراسیون فوتبال در تدوین مقررات و آیین نامه های مربوط به فوتبال بایستی مقررات بالادستی همچون مقررات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و اساسنامه فدراسیون و مقررات آمره داخلی را رعایت نماید.

تدوین و پیشنهاد مقررات و آیین نامه های مرتبط با فوتبال عملا از طریق دبیرکل و ریاست فدراسیون و سپس هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بعمل می آید و تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های تدوین شده، اصولاً در صلاحیت مجمع عمومی فدراسیون فوتبال است.

 

مواد ۲۳ و ۲۵ و ۲۷ تا ۲۹ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال در ارتباط با همین بند می باشد.
همچنین بند ۱ ماده ۳۵ اساسنامه فدراسیون فوتبال تصریح دارد در هر موردی که برابر اساسنامه و مقررات بالادستی دیگر تصمیم گیری درباره یک موضوع در صلاحیت مجمع عمومی فدراسیون یا سایر مراجع قانونی قرار داده شده باشد هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، صلاحیت تصمیم گیری ندارد.

 

فدراسیون‌فوتبال ایران

۵- بند ۴ ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال صیانت از منافع اعضای فدراسیون را از اهداف فدراسیون فوتبال قلمداد است.
هر چند تعریف جامع و روشنی از منافع اعضای فدراسیون فوتبال وجود ندارد و هر چند که منافع اعضای فدراسیون فوتبال را نمی شود بطور حصری برشمرد اما بطور کلی می تواند گفت هر حقوقی که فیفا و کمیته بین المللی المپیک و کفندراسیون فوتبال آسیا و اساسنامه فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک و مصوبات مجمع عمومی و ارکان فدراسیون فدراسیون فوتبال برای یک عضو فوتبالی به رسمیت شناخته را باید بخشی از منافع اعضای فدراسیون فوتبال قلمداد کرد.

 

مواد ۹ تا ۱۹ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال در ارتباط مستقیم با بند ۴ ماده ۲ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال می باشند.

 

صادق رئیسی کیا

یازدهم آذرماه ۱۳۹۹

 

همچنین بخوانید :

 

خواسته فیفا از فدراسیون فوتبال-چیست اصلاح اساسنامه بعد از برگزاری

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments