هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

خسارات ناشی از سوءمدیریت در شرکت سهامی

 

سوءمدیریت در شرکت سهامی میتواند موجب ورود خسارت به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گردد. بدیهی است اشخاصی که در شرکت ذینفع هستند از جمله سهامداران، می توانند درباره سوء مدیریت مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره، اقداماتی را انجام دهند.

یکی از این اقدامات می‌تواند طرح دعوا برای مطالبه خسارات وارده به این شرکت باشد.

در این نوشتار به صورت کوتاه و کاربردی به چگونگی اقدام سهامداران برای مطالبه خسارت ناشی از سوء مدیریت مدیرعامل و اعضای مدیره در شرکت های سهامی می‌پردازم.

 

همچنین بخوانید :

 

وظایف و اختیارات خاص و غیر قابل تفویض هیأت مدیره در شرکت های سهامی

 

سوءمدیریت در شرکت سهامی چیست؟

سوءمدیریت در شرکت سهامی

از دیدگاه حقوقی و قانونی، سوء مدیریت مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره، بطور کلی مشتمل می شود بر کوتاهی و قصور آنان در انجام وظایف و مسئولیت های قانونی، اساسنامه های و عرفی

و یا نقض مقررات قانونی، اساسنامه های، مصوبات مجمع عمومی صاحبان سهام

یا رفتار و اقدام غیرعقلایی و غیرمتعارف به گونه‌ای که این کوتاهی ها و یا نقض مقررات یا رفتارهای غیر متعارف و غیر عقلایی، باعث ورود زیان و خسارت به شرکت گردد.

مطالبه خسارت از چه کسانی؟

سوءمدیریت در شرکت سهامی

خسارت ناشی از سوء مدیریت در شرکت ها را می توان علیه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت مطرح کرد.

بدیهی است که اگر مدیران داخلی شرکت ، تخلف یا تقصیری داشته باشند شرکت باید مدعی آنان شود.

ما در اینجا صحبت از تخلف و تقصیر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ها می‌کنیم که در این مورد سهامداران حق طرح دعوی علیه آنان را به ترتیبی که بیان می کنم دارند.

مبنای قانونی مطالبه خسارت از مدیرانی که سوءمدیریت داشته اند

قانونگذار ایران در ماده ۲۷۶ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ، امکان مطالبه خسارت وارده به شرکت که ناشی از سوء مدیریت اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل باشد را برای سهامداران شرکت سهامی پیش‌بینی کرده است‌.

سوءمدیریت در شرکت سهامی

۱- شخص یا اشخاصی که مجموع سهام آنها در شرکت سهامی ، حداقل ۲۰ درصد از کل سهام باشد (یعنی دارندگان یک پنجم کل سهام شرکت) می توانند

در مواردی که تخلف یا تقصیر مدیرعامل و اعضای هیات مدیره باعث ورود خسارت به شرکت شده است بنام شرکت و با هزینه خود، علیه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ای که مرتکب تقصیر و تخلف شده اند

در دادگاه اقامه دعوا کنند و جبران خسارت وارده به شرکت را خواستار شوند.

 

نکته نخست

حداقل میزان سهامداری شخص یا اشخاصی که می خواهند چنین دعوایی را علیه مدیران مطرح کنند باید یک پنجم مجموع سهام شرکت باشد.

 

نکته دوم

این دعوا باید بنام شرکت مطرح شود نه بنام سهامداری که ادعای ورود خسارت از محل تقصیر و تخلف مدیران را دارد.

بنابراین ، دارنده یا دارندگان ۲۰ درصد سهام شرکت در هنگام طرح این دعوا در دادخواست تقدیمی در ستون خواهان باید نام شرکت را بنویسند نه نام خود را.

 

نکته سوم

در ابتدا، سهامداری که چنین دعوایی را مطرح می کند هزینه های دادرسی را باید از حساب خود بپردازد.

اگر دعوای مطروحه، باعث صدور حکم محکومیت علیه مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شود هزینه‌ای که دارنده یا دارندگان ۲۰ درصد سهام بابت این دعوا در ابتدا از حساب خود پرداخت کرده بودند نیز بر عهده شرکت قرار خواهد گرفت.

 

جبران خسارت بوسیله مدیر مقصر

 

۲- اگر دادگاه تشخیص داد که مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره با تقصیر و تخلف خود باعث ورود خسارت به شرکت شده اند آنها را به پرداخت خسارت محکوم خواهد کرد.

تشخیص اینکه هر کدام از اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل در برابر خسارت وارده چه مقدار مسئولیت دارند و بایستی چه بخشی از خسارت را بپردازند با دادگاه می باشد.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments