ورشکستگی به تقصیر شرکت

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ورشکستگی به تقصیر شرکت بدهکار

معنی و مفهوم ورشکستگی شرکت چیست؟

ورشکستگی شرکت به معنی ناتوانی شرکت از پرداخت بدهی و عجز از ایفای تعهدات است.

انواع ورشکستگی شرکت از دیدگاه قانون تجارت

ورشکستگی شرکت ها از دیدگاه قانون تجارت ایران دارای انواعی به ترتیب زیر می باشد.

در هر کدام از انواع ورشکستگی شرکت، آثار ورشکستگی بر ذیفعان و مسئولیت های مدیران شرکت نسبت به ورشکستگی شرکت، متفاوت خواهد بود.

۱- ورشکستگی عادی

در ورشکستگی عادی شرکت، اصولاً مسئولیتی متوجه مدیران شرکت نخواهد بود. زیرا در این حالت، ورشکستگی شرکت، معمولاً ناشی از شرایط بد اقتصادی یا اتفاقات و حوادثی است که مدیران شرکت در آن نقشی نداشته است.

۲- ورشکستگی به تقصیر

ورشکستگی به تقصیر معمولاً ناشی از اشتباهات و تقصیرات موثر مدیران شرکت می باشد که در این حالت، هر یک از مدیران شرکت که بنا به حکم دادگاه در قبال ورشکستگی شرکت، مقصر شناخته شود به همان میزانی که مقصر شناخته شده است مسئول جبران خسارات وارده به شرکت و مسئول ادای دیون شرکت نیز خواهد بود.

۳- ورشکستگی به تقلب

ورشکستگی به تقلب شرکت ناظر به مواردی است که تخلفات فاحش یا رفتارهای مجرمانه ای از مدیران شرکت سر زده باشد و دقیقا به دلیل همان تخلفات و جرایم، شرکت، ورشکسته شده باشد.

در این حالت نیز مدیرانی که مرتکب تخلفات فاحش یا جرائمی شده‌اند  به همان میزانی که دادگاه یا قانون، تعیین کرده است مسئول جبران خسارات و پرداخت دیون شرکت خواهند شد.

اعلان ورشکستگی شرکت و اثرات آن را نیز مطالعه بفرمایید.

مسئولیت های مدیران شرکت در وضعیت ورشکستگی شرکت

در شرایطی که شرکت نتواند بدهی های خود را به موقع پرداخت کند یا تعهداتش را به موقع، انجام دهد هیات مدیره و مدیرعامل شرکت، نسبت به شرایط معمولی شرکت، دارای مسئولیت های ویژه ای می شوند.

در وضعیت ورشکستگی عادی شرکت، مدیران شرکت بایستی نسبت به اعلام ورشکستگی شرکت و سایر تکالیفی که در قانون تجارت آمده است اقدام نمایند.

اگر مدیران شرکت، تکالیفی که در این مورد دارند را به درستی و به موقع انجام ندهند ممکن است مقصر، شناخته شوند و زمینه برای طرح دعوی ورشکستگی به تقصیر یا حتی ورشکستگی به تقلب، علیه آنان و شرکت فراهم شود.

این بدان معنی است که مدیران شرکت در صورت اهمال و کوتاهی در انجام وظایف قانونی خود در وضعیت ورشکستگی عادی، باعث انتقال مسئولیت ورشکستگی به خود می شوند.

در وضعیت ورشکستگی به تقصیر، هر کدام از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت که ورشکستگی شرکت به نحوی از انحا معلول تخلفات او بوده است برابر ماده ۱۴۳ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، منفردا یا متضامناً به پرداخت آن قسمت از بدهی های شرکت که پرداخت آن‌ها از دارایی شرکت ممکن نیست محکوم خواهند شد.

بنابراین در صورتی که وضعیت ورشکستگی به تقصیر در مورد یک شرکت ثابت شود مدیرانی که تقصیر آنها در ورشکسته کردن آن شرکت، ثابت شده است همراه با شرکت ورشکسته، در پرداخت بدهی های شرکت، مسئول شناخته می شوند.

البته آن قسمت از بدهی های شرکت که پرداخت آن از اموال شرکت، ممکن باشد همچنان بر عهده شرکت خواهد بود.

 پرداخت بدهی هایی که ادای آن از اموال شرکت، ممکن نباشد همانند بدهی هایی که دقیقا به تقصیر ثابت شده مدیران شرکت باز گردد یا بدهی هایی که شرکت برای تسویه آنها دارایی و اموال کافی نداشته باشد بر عهده مدیران مقصر در ورشکستگی شرکت خواهد بود.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments