مالیات بر ارث نسبت به سهام

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مالیات بر ارث نسبت به سهام در شرکت سهامی

سالخوردگی جمعیت و از سوی دیگر، گذشت بیش از شصت سال از عمر نظام سهامداری در کشور، بطور طبیعی مسایل حقوقی خاص خودش را در شرکت ها ایجاد می کند.

یکی از این مسایل که امروزه بیش از گذشته خود را نمایان ساخته مسأله مالیات بر ارث نسبت به سهام در شرکت های سهامی است که مردم آن را تحت عنوان مالیات بر ارث سهام دنبال و جستجو می کنند.

در این نوشتار به بحث و بررسی در همین مورد می پردازم.

میزان مالیات بر ارث نسبت به سهام

هدف از اغلب جستجوهای که مردم درباره مالیات بر ارث نسبت به سهام می نمایند آگاهی از میزان مالیات بر ارث نسبت به سهام و چگونگی و مراحل قانونی انجام آن است.

در وب سایت ساوایران که یک سایت تخصصی برای دفاع از حقوق مالیاتی اشخاص در ایران است درباره مستندات قانونی و میزان مالیات بر ارث نسبت به سهام شرکت‌ها، نوشتار کاربردی زیر را مطالعه فرمایید:

مالیات بر ارث نسبت به سهام و اوراق بهادار

در تکمیل مطلبی که درباره مالیات بر ارث سهام موروثی، مطالعه فرمودید نکات زیر را درباره مالیات بر ارث نسبت به سهام شرکت ها در نظر داشته باشید:

1- بیشتر مدیران در شرکت های سهامی برای نگهداری دفتر سهام و ثبت دقیق نقل و انتقالات سهام کوتاهی و غفلت می کنند.

این کوتاهی می تواند چالش های بزرگی را در گلوگاه های زیادی ایجاد کند از جمله در مرحله شناسایی و قبول تعداد سهام موجود و سهام منتقل شده سهامداران درگذشته.

2- به لزوم دریافت گواهی فوت و سپس گواهی انحصار وراثت برای سهامدار متوفی اهمیت بدهید.

بدون وجود گواهی انحصار وراثت، مدیران شرکت سهامی نمی توانند شخصی را ورثه سهامدار متوفی به شمار آورند حتی اگر یقین داشته باشند که او از ورثه متوفی هست.

3- ورثه سهامداری که فوت شده است بایستی در اظهارنامه مالیات بر ارث تعداد سهام فرد متوفی در شرکت را به عنوان بخشی از اموال بجامانده از او افشا کرده باشند

4- دریافت مفاصا حساب مالیات بر ارث نسبت به سهام فرد درگذشته و ارایه آن به شرکت برای انتقال سهام او به ورثه و ثبت آن در دفتر سهام شرکت، ضرورت دارد.

5- تقسیم سهام بین ورثه برابر قوانین ارث ایران بعمل خواهد آمد. تقسیم ارث بین ورثه از جمله در مورد سهام بر اساس دین و مذهب فرد متوفی انجام خواهد شد.

6- در ستون نقل و انتقالات دفتر سهام شرکت، انتقال سهام از سهامدار متوفی با اشاره به شماره و تاریخ گواهی انحصار وراثت به ورثه درج خواهد شد و به امضای ورثه هم خواهد رسید.

7- اوراق سهام قبلی اخذ و ابطال خواهد گردید و برای هر کدام از ورثه متناسب با تعداد سهامی که به آنها به ارث رسیده است ورقه سهام، صادر و تحویل خواهد شد.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments