دعوی تقسیم سود

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دعوی الزام شرکت سهامی به پرداخت سود قابل تقسیم

سهامدار در شرکت سهامی برابر قانون تجارت و نیز اساسنامه شرکت دارای یک سری حقوق است. از جمله حقوق سهامداران در شرکتهای سهامی حق دریافت سود قابل تقسیم می باشد.

اگر مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و هیات مدیره شرکت سهامی به این حق سهامدار، توجه ننماید سهامدار می تواند با طرح دعوی، اقدام به مطالبه سود سهام خود از شرکت سهامی نماید.

این نوشتار را اختصاص می دهم به شرح کوتاه و کاربردی درباره دعوی الزام شرکت سهامی به پرداخت سود قابل تقسیم به سهامداران.

چه قانونی شرکت سهامی را مکلف به پرداخت سود به سهامدار کرده است؟

تقسیم سود در شرکت سهامی که شناسایی و تصویب پرداخت آن از وظایف مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت و پرداخت آن از وظایف هیات مدیره شرکت سهامی است در ماده 240 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مورد تاکید قرار گرفته است.

آیا شرکت سهامی لزوماً باید سود کند؟

هیچ شرکت بازرگانی و هیچ تجارتی برای زیان دهی، بنیان گذاشته نمی شود. سودآوری و کسب منفعت، جزء ذات و شرط حیات و دوام فعالیت های بازرگانی و اقتصادی است.

برابر بند 1 ماده 20 قانون تجارت و نیز ماده 2 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، شرکت سهامی، بازرگان شناخته می شود و بازرگان، اساساً باید سود کند.

دولت ما از دیدگاه مالیاتی خود را در 25 درصد درآمد فعالیت های تجاری هر شرکت سهامی، صاحب سهم می داند و بدین لحاظ در قوانین مالیاتی کشور به روش های مختلفی تاکید شده که شرکت سهامی اصولاً باید سودآور باشد.

سودآور نبودن شرکت سهامی را سازمان امور مالیاتی به راحتی می پذیرد.

مهمترین سند احراز سودآوری یا زیان دهی شرکت سهامی چیست؟

صورت های مالی و ترازنامه شرکت سهامی که بیانگر وضعیت شرکت از جنبه درآمد و هزینه هستند مهمترین اسناد مرتبط با سودآوری یا زیان دهی شرکت می باشند.

پس از صورت های مالی و ترازنامه شرکت، اظهارنامه مالیاتی شرکت مهمترین سندی است که سهامداران می توانند در مورد سودآوری و میزان سود شرکت به آن استناد نمایند.

زمان پرداخت سود در شرکت سهامی

برابر ماده 240 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، پرداخت سود به صاحبان سهام شرکت باید ظرف 8 ماه پس از تصمیم مجمع عمومی صاحبان سهام مبنی بر تقسیم سود انجام شود.

بنابراین ابتدا باید مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام تشکیل جلسه بدهد و صورت های مالی و ترازنامه شرکت سهامی مبنی بر پرداخت سود را تصویب کند.

سپس باید سود قابل تقسیم و میزان و چگونگی پرداخت آن را مشخص نماید.

ماده 90 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت تاکید کرده است که پیش از تصویب مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام، تقسیم سود در شرکت سهامی جایز نیست.

مرجع ذیصلاح برای پرداخت سود

پرداخت سود قابل تقسیم پس از آنکه اصل پرداخت و چگونگی پرداخت آن به تصویب مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام رسید بر عهده هیات مدیره شرکت سهامی است.

تکلیف سود سهامدار در صورت عدم برگزاری مجمع عمومی سالیانه

اگر هیات مدیره برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سهامی جهت تصویب ترازنامه و…اقدام ننماید برابر ماده 91 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت از طریق بارزس قانونی شرکت سهامی، مجمع عمومی دعوت به تشکیل خواهد شد.

همچنین دارندگان یک پنجم سهام شرکت سهامی برابر ماده 95 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت می توانند اقدام به دعوت و برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سهامی نمایند.

روش پرداخت سود سهام

سود صاحبان سهام معمولاً به صورت نقدی به حساب بانکی آنان واریز یا با اخذ رسید به صورت نقدی به ایشان پرداخت می گردد.

دعوی الزام به پرداخت سود قابل تقسیم علیه چه شخصی باید اقامه شود؟

دعوی الزام به پرداخت سود قابل تقسیم بایستی به طرفیت شخصیت حقوقی شرکت سهامی، اقامه شود نه علیه هیات مدیره یا مجمع عمومی صاحبان سهام.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

1 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

باسلام چنانچه اتاق تعاون قادر به انجام حسابرسی در شرکتهای تعاونی نشود و مدیران نیز اسناد را به اتاق داوری تعاون ندهند می شود از دادگاه در خواست الزام شرکت تعاونی رابه حسابرسی کرد. یا خیر؟
با تشکر