تقسیم سود در شرکت سهامی

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تکلیف هیات مدیره شرکت سهامی به تقسیم سود

کسب سود، عمده ترین دلیل و فلسفه وجودی یک شرکت سهامی است.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سهامی برابر ماده 240 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بایستی در صورت احراز سود قابل تقسیم، میزان سود قابل تقسیم بین سهامداران را تعیین نماید.

سود تعیین شده بایستی ظرف هشت ماه پس از تصمیم مجمع عمومی سالیانه شرکت به سهامداران پرداخت شود.

در این نوشتار، به طور کوتاه و کاربردی به بیان و شرح این موضوع می پردازم.

کسب سود در شرکت سهامی بر عهده کیست؟

وظیفه کسب سود در شرکت سهامی بطور مشخص بر عهده هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی است.

هیات مدیره شرکت سهامی به عنوان رکن اجرایی شرکت سهامی که دارای صلاحیت و اختیارات لازم برای انجام معاملات و مدیریت فعالیت ها می باشد وظیفه اصلی سودآور نمودن شرکت را بر عهده دارد.

مرجع صالح برای شناسایی سود در شرکت سهامی

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سهامی که وظیفه رسیدگی به حساب ها و صورت های مالی و ترازنامه شرکت سهامی را دارد صلاحیت قانونی شناسایی و تصویب سود سهم برای سهامداران را نیز بر عهده دارد.

تصویب پرداخت سود در شرکت سهامی

برابر ماده 240 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، تصویب پرداخت سود در شرکت سهامی نیز بر عهده مجمع عمومی عادی صاحبان سهام می باشد.

تقسیم سود در شرکت سهامی بر عهده کیست؟

پس از آنکه مجمع عمومی صاحبان سهام، سود قابل تقسیم را شناسایی و پرداخت آن را تصویب نمود تقسیم و پرداخت سود بر عهده هیات مدیره شرکت سهامی می باشد.

سود قابل تقسیم چیست؟

برابر ماده 239 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، سود قابل تقسیم عبارت است از:

سود خالص سال مالی شرکت پس از کسر زیان های سال های قبل و پس از کسر اندوخته قانونی موضوع ماده 140 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و پس از کسر اندوخته های اختیاری با اضافه نمودن سود قابل تقسیم سال های قبل که پرداخت نشده است.

منافع موهوم به جای سود سهام

اگر هیات مدیره شرکت سهامی، بدون رعایت ترتیبات مندرج در ماده 90 و ماده 240 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، اقدام به تقسیم وجوهی بین سهامداران نماید (اعم از آنکه به نام سود باشد یا به هر عنوان دیگر) این وجوه، منافع موهوم قلمداد خواهد شد.

برابر ماده 258 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، اعضای هیات مدیره و مدیرعاملی که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور، منافع موهومی را بین صاحبان سهام تقسیم کرده باشند به حبس از یک سال تا سه سال محکوم خواهند شد.

مطالعه فهرست مسئولیتهای کیفری مدیران و مدیر عامل در شرکتهای سهامی در قانون تجارت ایران  را نیز پیشنهاد می کنم.

 

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments