هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در ادامه نوشتارهای فراوانی که با عنوان “بایسته های کاربردی حقوقی برای مدیران شرکت ها” روی سایت شخصی صادق رئیسی کیا تقدیم مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت های ایرانی و فعالان اقتصادی کشور نموده ام در این نوشتار به طرح شرایط و بایسته های انتخاب مدیرعامل شرکت در قانون تجارت ایران می پردازم:

در قانون تجارت و رویه تجاری ایران، مدیرعامل، عالی ترین فرد اجرایی شرکت و نماینده شرکت در مقابل سایر اشخاص به شمار می رود.

سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، ادارات کار، شهرداری ها، مراجع قضایی، مراجع اداری، بانک ها، بیمه ها و… بیش از هر مقام دیگری با جایگاه، مسئولیت و امضاء مدیرعامل شرکت در مذاکرات، تعهدات و قراردادها سر و کار دارند و مدیرعامل شرکت را پاسخگو و تصمیم گیرنده اصلی در شرکت به شمار می آورند.

مرجع ذیصلاح برای انتخاب مدیرعامل شرکت در قانون تجارت ایران در انواع شرکت ها به شرح زیر است:

1- در شرکت های سهامی عام و خاص، برابر ماده 124 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، انتخاب مدیرعامل از صلاحیت های هیات مدیره است.

2- در شرکت با مسئولیت محدود برابر ماده 104 قانون تجارت، انتخاب مدیرعامل در صلاحیت شرکای شرکت است.

3- در شرکت تضامنی برابر ماده 120 قانون تجارت انتخاب مدیرعامل در صلاحیت شرکای شرکت است.

4- در شرکت مختلط غیرسهامی، برابر ماده 144 قانون تجارت، انتخاب مدیرعامل در صلاحیت شرکای ضامن است.

5- در شرکت مختلط سهامی، برابر ماده 164 قانون تجارت، انتخاب مدیرعامل در صلاحیت شریک یا شرکای ضامن است.

6- در شرکت نسبی، برابر ماده 185 قانون تجارت، انتخاب مدیرعامل شرکت در صلاحیت شرکای شرکت است.

7- در شرکت های تعاونی برابر مقررات بخش تعاون اقتصاد ایران و نیز قانون بخش تعاون و قانون شرکت های تعاونی، اتخاب مدیرعامل در صلاحیت هیات مدیره است.

در همه موارد یادشده بالا، مدیرعامل می تواند از بین افرادی خارج از شرکا و سهامداران، برگزیده شود.

برابر اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 و 147 قانون تجارت اشخاص زیر را نمی توان به عنوان مدیرعامل شرکت برگزید:

1- اشخاص دارای محکومیت کیفری قطعی به سرقت

2- اشخاص دارای محکومیت کیفری قطعی به خیات در امانت

3- اشخاص دارای محکومیت قطعی به کلاهبرداری

4- اشخاص دارای محکومیت قطعی به جرایم در حکم خیانت در امانت

5- اشخاص دارای محکومیت قطعی به جرایم در حکم کلاهبرداری

6- اشخاص دارای محکومیت قطعی به اختلاس

7- اشخاص دارای محکومیت قطعی به تدلیس

8- اشخاص دارای حکومیت قطعی به تصرف غیرقانونی در اموال عمومی

9- اشخاصی که مدیرعامل شرکت دیگری هستند زیرا هیچکس نمی تواند در عین حال، مدیریت عاملی بیش از یک شرکت را داشته باشد. در حقیقت مدیرعاملی همزمان در دو شرکت، منع قانونی دارد.

10- بازرس قانونی شرکت را برابر ماده 147 قانون تجارت نمی توان به عنوان مدیرعامل شرکت، برگزید.

11- برابر اصل 141 قانون اساسی کارمندان دولت را نمی توان به عنوان مدیرعامل شرکت های خصوصی، برگزید.

اگر شخصی خلاف موارد یادشده به عنوان مدیرعامل انتخاب شده باشد (در صورت عدم استعفاء پس از تذکر) به درخواست هر ذینفعی، از سوی دادگاه محل اقامتگاه قانونی شرکت، قابل عزل خواهد بود.

در مواردی که هیات مدیره شرکت های سهامی اقدام به انتخاب مدیرعامل می نمایند نمی توانند مدیرعامل را برای بیش از مدت قانونی مدیریت خودشان (دو سال) انتخاب نمایند.

رابطه مدیرعامل با شرکت، همانند رابطه نماینده، امین و وکیل است نسبت به کارفرما و موکل و صاحب امانت. بنابراین در هر زمان که کارفرما و مقام تعیین کننده مدیره عامل لازم بداند می تواند مدیرعامل را عزل نماید.

مدیرعامل عموماً صاحب امضا مجاز برای امضای اسناد تعهدآور و اسناد بانکی شرکت به شمار می رود.

اوراق قضایی، اداری، بیمه ای، مالیاتی، قانونی و… عموماً هنگامی، ابلاغ شده محسوب خواهند شد و قابلیت استناد خواهند داشت که به مدیرعامل شرکت یا دفتر او ابلاغ شده باشند.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

چهارم اردیبهشت 1396

 

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

5 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

در يک شرکت سهامي عام که سهام آن مربوط به شرکت هاي دولتي و عدالت است عضو هييت مديره شدم با گذشت يک سال مدير عامل نه تغييرات را ثبت مي کند و نه جلسه هييت مديره مي گذارد چکار کنيم

با سلام
جناب رئیسی کیا
اینجانب در سال 92 برای مدت 2 سال به عنوان مدیرعامل یک شرکت تولیدی انتخاب شدم و پس از 2 سال به علت اینکه بازنشسته بودنم مشکل با سازمان تامین اجتماعی پیدا نموده و خواستار برکناریم از مدیر عاملی شدم ولی هیات مدیره هیچ اقدامی ننمود تا اینکه بر سر کار حاضر نشدم و هیات مدیره فرد دیگری را انتخاب نمود ولی مراحل ثبت و چاپ در روزنامه رسمی را انجام نداد و امسال پس از گذشت 3 سال هیات مدیره نیز تغییر کرده و هیات مدیره به ثبت رسیده و فردی که به جای من مدیر عامل است عضو هیات مدیره نیز شده ولی مدیرعاملی خود را به ثبت نمی رساند من چه اقدامی می توانم بکنم.
با تشکر و احترام