هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در ادامه طرح بایسته های حقوقی برای مدیران شرکت ها و فعالان اقتصادی، در این نوشتار به بیان تفاوت اداره دولتی و موسسه دولتی و شرکت دولتی از جنبه مقامات و مدیرانی که اوراق مالیاتی به آنها ابلاغ می شود می پردازم.

ماده 205 قانون مالیات های مستقیم بیان داشته است که اگر مالیات دهنده (مودی) یکی از ادارات دولتی یا موسسات وابسته به دولت باشد اوراق مالیاتی باید به رئیس یا قائم مقام رئیس یا رئیس دفتر آن اداره یا موسسه، ابلاغ گردد.

چون بین موسسه دولتی و اداره دولتی و شرکت دولتی به لحاظ ماهیت قانونی و سازمانی، تفاوت هایی وجود دارد در مورد ابلاغ اوراق مالیاتی به آنها نکات زیر، قابل توجه است:

تفاوت بین اداره دولتی با موسسه دولتی و شرکت دولتی

1- اداره دولتی با موسسه دولتی و شرکت دولتی، ماهیتاً و قانوناً با هم تفاوت دارند.

موسسه دولتی

2- تعریف موسسه دولتی، برابر ماده 3 قانون محاسبات عمومی کشور به شرح زیر است:

موسسه دولتی، واحدهای سازمانی مشخصی هستند که به موجب قانون ایجاد شده و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره شده و عنوان وزارتخانه ندارند. مانند “دیوان محاسبات کشور” که زیر نظر مجلس شورای اسلامی (قوه مقننه) است یا “نهاد ریاست جمهوری” که زیر نظر قوه مجریه است.

یک مؤسسه دولتی باید مجموع مشخصات زیر را داشته باشد :

الف) دارای تشکیلات مشخصی باشد. مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان

ب) زیر نظر یکی از قوای سه گانه باشد و قوای سه گانه برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مجریه، قوه قضاییه، قوه مقننه

با این وصف، مثلاً نمی توان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را یک موسسه دولتی دانست. چون مجمع تشحیص مصلحت نظام در شمار یکی از قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران نیست. همچنین صدا و سیما را نمی توان موسسه دولتی به شمار آورد زیرا زیر نظر رهبری است نه زیر نظر قوای سه گانه. البته در این مورد ماده 2 قانون مدیریت خدمات کشوری که کلیه سازمانهای نامبرده شده در قانون اساسی را در حکم مؤسسه دولتی شناخته است نیز قابل توجه می باشد.

ج) موسسه دولتی باید به موجب قانون ایجاد شده باشد. مانند نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که وابسته به وزارت کشور شناخته می شود و به موجب قانون نیروی انتظامی، مصوب مجلس شورای اسلامی بنیان نهاده شده است.

د) موسسه دولتی، نباید عنوان وزارتخانه داشته باشد.

بنابراین، اگر هر یک از شرایط چهارگانه یادشده وجود نداشته باشد اطلاق عنوان موسسه دولتی به آن جزء از دولت، درست نخواهد بود.

چگونگی ابلاغ اوراق مالیاتی به موسسه دولتی

اوراق مالیاتی باید به مدیرعامل یا رئیس موسسه دولتی، ابلاغ گردد. در غیاب رئیس یا در فرضی که مامور مالیاتی به قائم مقام و جانشین رئیس موسسه دولتی یا به رئیس دفتر وی نیز اوراق مالیاتی را ابلاغ کند به منزله ابلاغ به رئیس موسسه دولتی به شمار می رود. ابلاغ اوراق مالیاتی به این دو نفرف همان آثاری را دارد که ابلاغ اوراق مالیاتی به رئیس موسسه دولتی دارد.

اداره دولتی

3- تعریف اداره دولتی، را می توان بدین شرح انجام داد:

اداره دولتی واحد سازمانی مشخصی است که در تابعیت یکی از قوای سه گانه یا وزارتخانه ها یا موسسات دولتی، فعالیت می کنند. مانند اداره حقوقی قوه قضائیه یا اداره گذرنامه یا اداره قوانین مجلس شورای اسلامی یا اداره کل بازرگانی صدا و سیما

چگونگی ابلاغ اوراق مالیاتی به اداره دولتی

ابلاغ اوراق مالیاتی به اداره دولتی نیز همچون ابلاغ اوراق مالیاتی به موسسه دولتی است و از نظر قانونی تفاوتی در شیوه انجام و احکام مترتب بر آن وجود ندارد.

شرکت دولتی

4- تعریف شرکت دولتی در ماده 4 قانون مدیریت خدمات کشوری به شرح زیر است:

شرکت دولتی؛ بنگاه اقتصادی است که به موجب قانون برای انجام قسمتی از تصدی‌های دولت به‌ موجب سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری جزء وظایف دولت محسوب می گردد ایجاد و بیش از پنجاه درصد (50%) سرمایه و سهام آن متعلق به دولت می‌باشد.

هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه‌گذاری وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی منفرداً یا مشترکاً ایجاد شده مادام که بیش از پنجاه درصد (50%) سهام آنها منفرداً یا مشترکاً متعلق به واحدهای سازمانی فوق‌الذکر باشد شرکت دولتی است.
تبصره 1- تشکیل شرکتهای دولتی تحت هریک از عناوین فوق‌الذکر صرفاً با تصویب مجلس شورای اسلامی مجاز است، همچنین تبدیل شرکت هایی که سهام شرکتهای دولتی در آن‌ها کمتر از پنجاه درصد ( 50%) است با افزایش سرمایه به شرکت دولتی، ممنوع است .
تبصره 2- شرکت هایی که به حکم قانون یا دادگاه صالح، ملی و یا مصادره شده و شرکت دولتی شناخته شده یا می‌شوند شرکت دولتی، تلقی می گردند.

چگونگی ابلاغ اوراق مالیاتی به شرکت دولتی

ابلاغ اوراق مالیاتی به شرکت های دولتی تابع مقررات ماده 206 قانون مالیات های مستقیم است و باید به مدیر یا اشخاص دیگری که از طرف شرکت، حق امضاء دارند ابلاغ شود.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

 

صادق رئیسی کیا

بیست و هشتم مهرماه 1396

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments