هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در تیرماه 1394 بود که طی یک الحاقیه جدید، قانون مالیات های مستقیم ایران اصلاح شد. برابر ماده 281 قانون جدید مالیات های مستقیم، اصلاحات بعمل آمده از آغاز سال 1395 قابل اجرا گردیده است.

در پی اصلاحات صورت گرفته، جرایم مالیاتی کنونی در نظام مالیات های مستقیم ایران، بدین شرح است:

1- پرداخت مالیات بر عملکرد، پس از سر رسیدهای قانونی، موجب تعلق جریمه ای معادل دو و نیم درصد مالیات به ازای هر ماه خواهد شد. (ماده 190)

2- عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان های مقرر، موجب تعلق جریمه ای برابر با سی درصد مالیات متعلقه برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل و ده درصد مالیات متعلقه برای سایر مودیان (مالیات دهندگان) خواهد شد. این جریمه، غیر قابل بخشودگی است.(ماده 192)

3- کتمان درآمد در اظهارنامه مالیاتی تسلیم شده یا اظهار هزینه های غیر واقعی، موجب تعلق جریمه ای برابر با سی درصد مالیات متعلقه برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل و ده درصد مالیات متعلقه برای سایر مودیان (مالیات دهندگان) خواهد شد. این جریمه، غیر قابل بخشودگی است.(ماده 192)

4- عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان برای مودیانی (مالیات دهندگان) که به موجب قانون مالیات های مستقیم مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند موجب جریمه ای برابر با بیست درصد مالیات متعلقه خواهد شد. (ماده 193)

5- عدم ارائه دفاتر قانونی، برای مودیانی (مالیات دهندگان) که به موجب قانون مالیات های مستقیم مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند موجب تعلق جریمه ای برابر با بیست درصد مالیات متعلقه خواهد شد. (ماده 193)

6- آخرین مدیران شخص حقوقی که پیش از انحلال شرکت، اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی صورت دارائی و بدهی شخص حقوقی مطابق با ماده 114 قانون مالیات های مستقیم ننموده باشند معادل دو درصد سرمایه پرداخت شده شخص حقوقی در تاریخ انحلال، جریمه خواهند شد. (ماده 195)

7- آخرین مدیران شخص حقوقی که پیش از انحلال شرکت، اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده 114 قانون مالیات های مستقیم، خلاف واقع نموده باشند معادل یکدرصد سرمایه پرداخت شده شخص حقوقی در تاریخ انحلال، جریمه خواهند شد. (ماده 195)

8- مدیر یا مدیران تصفیه شرکت ها در مواردی که اقدام به تقسیم دارائی شخص حقوقی، پیش از تصفیه امور مالیاتی نموده باشند معادل بیست درصد مالیات متعلقه، جریمه خواهند شد. (ماده 196)

9- اشخاصی که برابر قانون مالیات های مستقیم، مکلف شده اند نسبت به تسلیم صورت یا فهرست هزینه و یا قرارداد و مشخصات افراد دیگر (مودیان مالیاتی دیگر) به سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند و از تسلیم آن، در موعد مقرر، خودداری کنند یا صورت ها، فهرست ها یا قراردادهای خلاف واقع، ارائه کنند در مورد صورت حقوق های پرداختی، معادل دو درصد و در مورد صورت هزینه ها و مبلغ قراردادهای پیمانکاری، معادل یک درصد کل مبلغ قرارداد، جریمه خواهند شد و علاوه بر آن، با مودی اصلی، به گونه ای تضامنی، مسئول جبران زیان وارده به دولت، خواهند بود. (ماده 197)

به یادداشت های مرتبط با این موضوع، در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت، آمده است رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارت های کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

نوزدهم شهریورماه 1395

 

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments