هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در ادامه نوشتارهائی که تحت عنوان بایسته های حقوقی برای مدیران شرکت ها منتشر نموده ام قصد دارم در این نوشتار، مدیران شرکتها و سهامداران شرکتها و علاقه مندان به سهامداری و یا تاسیس شرکت سهامی را با حدود صلاحیت مجمع عمومی عادی شرکت سهامی به گونه ای مشروح تر، آگاه نمایم.

شرکت های سهامی، دارای سه رکن اصلی هستند که تاسیس و ادامه فعالیت شرکت سهامی، با وجود و با فعالیت این سه رکن، مفهوم پیدا می کند.

این سه رکن، عبارتند از

1- مجامع عمومی صاحبان سهام. مجامع عمومی صاحبان سهام در سه سطح و با سه ماموریت و صلاحیت و زمان متفاوت، فعالیت و ایفای نقش می کنند.

2- هیات مدیره

3- بازرس قانونی

در مورد رکن نخست، که مجامع عمومی صاحبان سهام هستند قابل ذکر است که:

الف) مجمع عمومی موسس، تا زمان ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها فعالیت دارد و به محض ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها ماموریت و صلاحیتش، پایان می پذیرد.

ب) مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهامی که در عالی ترین سطح تصمیم گیری، قرار دارد و می تواند در مورد راهبردی ترین مسائل شرکت همانند انحلال شرکت، تغییر محل استقرار شرکت، تغییر و اصلاح اساسنامه، تغییر و اصلاح موضوع فعالیت شرکت، کاهش یا افزایش تعداد اعضای هیات مدیره و کاهش یا افزایش سرمایه شرکت، تصمیم بگیرد.

ج) مجمع عمومی عادی صاحبان سهام در شرکت سهامی، صلاحیت اتخاذ تصمیم، نسبت به موارد زیر را دارد:

1- اصولاً مجمع عمومی عادی صاحبان سهام، صلاحیت تصمیم گیری در کلیه امور (به جز مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی موسس یا مجمع عمومی فوق العاده باشد) را دارد. بنابراین در هر موردی که به موجب تصریح قانون یا به موجب تصریح اساسنامه شرکت، از مجمع عمومی عادی برای اتخاذ تصمیم، سلب صلاحیت نشده باشد این مجمع، می تواند اقدام به تصمیم گیری برای شرکت سهامی نماید.

2- رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی شرکت.

3-  رسیدگی به صورت دارائی و مطالبات و دیون شرکت.

4- رسیدگی به گزارش های هیات مدیره و بازرسان قانونی شرکت.

5- تصمیم گیری در مورد تقسیم سود و اندوخته بین صاحبان سهام.

6- تصمیم گیری در مورد تعیین میزان سود قابل تقسیم شرکت.

7- انتخاب اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره شرکت.

8- انتخاب بازرس یا بازرسان قانونی شرکت.

9- عزل یک یا چند نفر یا کلیه اعضای هیات مدیره شرکت

10- عزل بازرس یا بازرسان قانونی شرکت.

11- تصمیم گیری در مورد معاملات مشمول ماده 129 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت.

به یادداشت های مرتبط با این موضوع، در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت، آمده است رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارت های کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

نوزدهم شهریورماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments