هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

برابر قوانین ایران و از جمله؛ قانون تجارت، اداره شرکت ها از مسئولیت های هیات مدیره به شمار می رود و انتخاب اعضای هیات مدیره نیز بوسیله مجمع عمومی صاحبان سهام (در شرکت های سهامی) یا مجمع عمومی شرکای شرکت (در شرکت های غیر سهامی) انجام می شود.

در شرکت های سهامی (برابر ماده 107 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت) و شرکت های تعاونی (مستنبط از ماده 191 قانون تجارت و بنا به مقررات قانون شرکت های تعاونی) و شرکت های مختلط غیر سهامی (برابر ماده 144 قانون تجارت) و شرکت های مختلط سهامی (برابر ماده 164 قانون تجارت) اعضای هیات مدیره و از جمله رئیس هیات مدیره، لزوماً باید از شرکاء و سهامداران شرکت هم باشند و انتخاب فردی که از سهامداران یا شرکای شرکت، نیست به عنوان عضو هیات مدیره، نادرست و غیر قانونی خواهد بود.

در شرکت های با مسئولیت محدود (برابر ماده 104 قانون تجارت) و شرکت های تضامنی (برابر ماده 120 قانون تجارت) و شرکت های نسبی (برابر ماده 185 قانون تجارت که رعایت ماده 120 قانون تجارت در شرکت نسبی همانند شرکت تضامنی را مورد حکم قرار داده است) اعضای هیات مدیره شرکت را می توان از بین افرادی غیر از سهامداران و شرکاء برگزید.

اعضای هیات مدیره شرکت ها اعم از آنکه از بین شرکاء و صاحبان سهام شرکت باشند یا نباشند در برابر سهامداران و شرکای شرکت، مسئولیت هائی دارند که در یادداشت های مختلف خود بدان اشاره کرده ام و همه این یادداشت ها در سایت شخصی صادق رئیسی کیا در دسترس شما قرار دارد.

از جمله، نوشتار وظایف و اختیارات خاص و غیر قابل تفویض هیأت مدیره در شرکت های سهامی و یادداشت های زیر برای افزایش آگاهی شما مفید خواهد بود:

فهرست تحلیلی وظایف و اختیارات مدیران شرکتهای سهامی در قانون تجارت ایران  و  ضوابط و تشریفات و الزامات مربوط به طرز انتخاب و عزل هیات مدیره در شرکتهای سهامی (عام و خاص)

امیدوارم مطالعه یادداشت های من در این زمینه، برای شما راهگشا باشد.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

هیجدهم شهریورماه 1395

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3.3 3 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments