هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار، به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

شما وقتی می توانید خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات طرف مقابل خود در قرارداد را مطالبه کنید که در قرارداد منعقده و برای طرح دعوی مطالبه خسارت، یک سری از الزامات قراردادی و قانونی را پیش بینی و رعایت کنید.

با وصف فوق، بایسته ها و شرایط مطالبه خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات قراردادی به شرح زیر است:

1- در قرارداد بین شما و طرف مقابل به صراحت پیش بینی و شرط شده باشد که اگر طرف مقابل با عدول از ایفای تعهدات و عدم توجه به قرارداد به شما خسارتی وارد کرد شما حق مطالبه خسارت از او را دارید.

2- برای تعهد طرف مقابل سررسید و موعدی در قرارداد در نظر گرفته باشید. (اصولاً در همه موارد بهتر است که برای هر تعهدی یک تاریخ انجام در نظر بگیرید.)

3- شما از طرف مقابل، انجام تعهداتش را در زمان مقرر خواسته باشید. کافی نیست که تعهد، نوشته شود بلکه باید از طرف مقابل خود، انجام تعهداتش را مطالبه کنید.

4- موعد انجام تعهد طرف مقابل شما باید فرا رسیده باشد. برای تعهدی که هنوز زمان انجامش نرسیده است نمی شود خسارت مطالبه کرد.

5- علت عدم انجام تعهدی که باعث ورود خسارت به شما شده باید دقیقاً مربوط به طرف مقابل شما باشد. یعنی اگر عامل خارجی یا هر عامل غیر قابل پیش بینی یا هر عامل غیر قابل کنترلی باعث وارد شدن خسارت شود مسئول جبران اینگونه خسارت، طرف مقابل شما نخواهد بود.

6- بین خسارت وارده به شما و نقض تعهدات قراردادی از سوی طرف مقابل، باید رابطه علیت برقرار باشد به گونه ای که بدون تردید و بر اساس مستندات و شواهد بتوان گفت خسارت وارد شده به شما مستقیماً و دقیقاً ناشی از عدم ایفای تعهدات قراردادی طرف مقابل شما می باشد.

7- بر اثر عدم ایفای تعهد و نقض قرارداد از سوی طرف مقابل، واقعاً خسارتی به شما وارد شده باشد. اگر طرف مقابل شما تعهدات قراردادی خود را نقض نموده و همه موارد بیان شده در بالا نیز رعایت شده باشد اما خسارتی به شما وارد نشده باشد طرح دعوی خسارت، بی دلیل و فاقد ارزش خواهد بود.

                                                                                                                                                                   صادق رئیسی کیا

                                                                                                                                                                  سوم مردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments