هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

 

 

1- اقتصاد و کسب و کار، در جهان امروز، در احاطه انبوهی از داده ها، فناوری ها و ابداعات و انواع مشکلات و پیچیدگی های فکری و عملی قرار گرفته است.

فعالان اقتصادی برای امکان ادامه رقابت و سازماندهی بهتر فعالیت های خود به ایجاد شرکت های هولدینگ، روی آوردند.

 

2- شرکت هولدینگ، از نوع شرکت های سهامی است که مالکیت و مدیریت سهام و فعالیت چندین شرکت دیگر را عهده دار می شود و از طریق سازماندهی و کنترل فعالیت شرکت های دیگر، کسب سود می کند.

 

3- انواع شرکت های هولدینگ، بدین ترتیب هستند:

 

الف) هولدینگ هایی که از طریق برنامه ریزی استراتژیک و طراحی همه برنامه ها اصلی، شرکت های زیر مجموعه خود را مدیریت می کنند.

 

ب) هولدینگ هایی که از طریق کنترل مالی و با اختصاص سرمایه، تعیین اهداف اقتصادی و پخش ریسک، شرکت های زیر مجموعه خود را مدیریت می کنند.

 

ج) هولدینگ هایی که با ترکیب دو نوع قبلی یعنی با کنترل استراتژیک و تخصیص منابع و کنترل روشها، شرکت های زیر مجموعه خود را اداره می کنند.

 

فعالیت هولدینگ ها می تواند چند رشته ای (در چند زمینه متفاوت یا هم خانواده)  یا تک رشته ای (فقط در یک رشته و زمینه خاص)  باشد.

 

(منبع: راهبری سازمان های هولدینگ؛ محسن اتابکی)

 

صادق رئیسی کیا

سیزدهم شهریورماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments