هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مالیات بر درآمد حقوق

مالیات بر درآمد حقوق یکی از انواع درآمدهای مالیاتی دولت می باشد.
این منبع مالیاتی، بخش بزرگی از درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل می دهد. به همین دلیل در کانون توجه ماموران مالیاتی است.

همچنین بخوانید :

 

کدام دسته از مدیران شخص حقوقی، در قبال پرداخت مالیات، مسئول هستند؟

 

 

این نوشتار را با هدف جلب توجه مدیران شرکت‌ها به لزوم رعایت دقیق مقررات مالیاتی مرتبط با مالیات بر درآمد حقوق و افزایش آگاهی آنان در این زمینه اختصاص داده ام.

مالیات بر حقوق کارکنان

مدیران شرکت و مالیات بر حقوق

اگر مدیران شرکت ها به اعمال صحیح قواعد مالیاتی در زمینه مالیات بر حقوق، توجه نکنند به سادگی در قبال سازمان امور مالیاتی دچار چالش های مالیاتی می شوند که بدنبال آن مسئولیت های مالیاتی و ممنوعیت ها و جرایم مالیاتی بروز می کند، و البته در قبال صاحبان سهام و شرکت نیز دچار مسئولیت های مدنی می گردند.

مسئولیت مالیاتی مدیران شرکت در قبال حقوق کارکنان

برابر ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم، شرکت ها و اشخاص حقوقی بایستی نسبت به کسر مالیات بر درآمد حقوق از حقوق پرداختی به کارکنان خود اقدام نموده و مبالغ کسر شده را در مواعد مقرر، به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمایند.

عدم انجام وظایف مالیاتی توسط مدیران شرکت

اگر این تکالیف مالیاتی انجام نشود شرکت یا شخص حقوقی ذیربط در قبال پرداخت اصل مالیات بر درآمد حقوق و جرایم متعلقه، همانند جریمه عدم کسر مالیات و جریمه تاخیر تادیه آن، در قبال سازمان امور مالیاتی در حکم مودی مالیاتی شناخته شده و مسئول پرداخت آنها قلمداد می شود.

این بدان معناست که سازمان امور مالیاتی می تواند با رعایت همه جوانب قانونی برای وصول مالیات بر حقوق و جرایم آن اقدام به توقیف اموال و حساب های شرکت یا شخص حقوقی متخلف نماید.

بدیهی است انجام تکالیفی که در قانون مالیات‌های مستقیم بر عهده اشخاص حقوقی و شرکت ها قرار گرفته است در مرحله اجرا متوجه مدیران شرکتها و اشخاص حقوقی می گردد. بنابراین مدیران شرکت ها در قبال عدم انجام تکالیف مالیاتی مرتبط با کسر مالیات از حقوق کارکنان یا عدم واریز مالیات های کسر شده به حساب سازمان امور مالیاتی، مسئولیت مالیاتی پیدا می نمایند.

بر همین اساس در ماده ۱۹۸ قانون مالیات های مستقیم تاکید شده است که مدیران شرکت ها و اشخاص حقوقی در قبال عدم انجام تکالیف مالیاتی مرتبط با شرکت ها و اشخاص حقوقی تحت مدیریت خود، با همان شرکت ها و اشخاص حقوقی، مسئولیت تضامنی در قبال پرداخت مالیات مربوطه خواهند داشت.

مسئولیت تضامنی شرکتها و اشخاص حقوقی در قبال مالیات بر حقوق کارکنان

ماده ۱۹۹ قانون مالیاتهای مستقیم تصریح نموده است که شرکت ها و اشخاص حقوقی در صورت تخلف از انجام تکالیف مالیاتی، از جمله کسر و واریز مالیات بر حقوق، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهند داشت، مشمول جریمه معادل ۱۰ درصد مالیات پرداخت نشده و همچنین جریمه ای معادل دو و نیم درصد به ازای هر ماه تاخیر از سررسید پرداخت مالیات خواهند شد.

همچنین اگر مالیات را از حقوق کارکنان خود کسب کرده ولی به سازمان امور مالیاتی نپرداخته باشند، جریمه ای معادل دو و نیم درصد تا زمان پرداخت مالیات توسط مودی از شرکت ها و اشخاص حقوقی ذیربط، کسر خواهد شد.

مسئولیت مدنی مدیران شرکتها ناشی از تخلفات مالیاتی

بنا به قواعد عام مسئولیت مدنی و همچنین به استناد بند پایانی ماده ۱۹۸ قانون مالیاتهای مستقیم، اگر مدیران شرکت ها تعهدات و مسئولیت های مالیاتی خود در آن شرکت را برابر قانون و در موارد مقرر انجام ندهند و باعث ورود خسارت به شرکت یا شخص حقوقی تحت مدیریت خود شوند در برابر جبران خسارت وارده مسئول خواهند بود.

به عبارت دیگر اگر عدم انجام مسئولیت های مالیاتی به وسیله مدیران شرکت یا شخص حقوقی، باعث شود که برای شرکت و شخص حقوقی تحت مدیریت آنان خساراتی همچون پرداخت اصل مالیات یا جرایم مالیاتی به وجود آید، مدیرانی که این خسارت در زمان تصدی و مسئولیت آنان ایجاد شده است در مقابل شرکت و سهامداران و شرکا نسبت به خسارتی که سبب ورود آن شده‌اند مسئول جبران خسارت خواهند بود.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments