بدهی شرکت و مسئولین پرداخت آن

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

توقیف اموال مدیران شرکت

در نوشتار پیشین خود با عنوان مسئولیت بدهی و تعهدات شرکت ها با چه کسانی است؟  توضیحاتی درباره مسئولین پرداخت شرکت ها داده ام و در این نوشتار می خواهم نکات بیشتری را در این مورد مطرح کنم.

عده ای تصور می کنند که برای وصول بستانکاری خود از شرکت ها در همه موارد می توانند به توقیف اموال مدیران شرکت، اقدام نمایند که این البته، تصوری نادرست است.

ما در این نوشتار به برخی از موارد مسئولیت مدیران شرکت ها در قبال بدهکاری شرکت، اشاره خواهیم نمود.

بدهی شرکت

بدهی شرکت، تعهدات مالی است که شرکت علیه خود و به نفع دیگران پذیرفته است. مسئول پرداخت این بدهی خود شرکت می باشد و اگر در مواردی برابر قانون یا برابر قرارداد در قبال بدهکاری شرکت، اشخاص دیگری نیز مدیون و بدهکار شناخته شوند این امر، استثناء بوده و نمی تواند بدهکار بودن شرکت را منتفی نماید.

بنابراین؛ مسئول پرداخت بدهی شرکت سهامی خاص، سهامداران یا مدیران یا اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت نمی باشند مگر در مواردی که قانون معین کرده باشد.

مسئولین پرداخت بدهکاری شرکت

شرکت و سپس، ضامن و متعهد و سپس، مدیران شرکت در فروض قانونی و سپس، سهامداران و شرکاء شرکت، مسئولین پرداخت بدهکاری شرکت، به شمار می روند.

برای درک بهتر و دقیق تر موضوع توجه بازدیدکنندگان محترم سایت شخصی صادق رئیسی کیا را به نکات زیر، جلب می نمایم.

بدهی مالیاتی شرکت

پرداخت بدهی مالیاتی شرکت، همچون دیگر بدهی های شرکت، بر عهده شرکت می باشد و باید از محل وجوه و دارایی های خود شرکت، پرداخت و تسویه گردد.

مقررات ماده 198 و 202 قانون مالیات های مستقیم درباره مسئولیت مدیران شرکت ها برای پرداخت بدهی های مالیاتی قطعی شده در زمان خود استثناء می باشد.

برای آگاهی بیشتر نوشتار  کدام دسته از مدیران شخص حقوقی، در قبال پرداخت مالیات، مسئول هستند؟را مطالعه فرمایید.

بدهی تامین اجتماعی شرکت

پرداخت این بدهی نیز بر عهده خود شرکت می باشد. البته اگر مدیران شرکت از مقررات قانون تامین اجتماعی، تخطی نموده باشند در قبال خساراتی که به سازمان تامین اجتماعی و بیمه شده وارد گردیده باشد همراه با شرکت، مسئولیت پرداخت دیون شرکت را بر عهده خواهند داشت.

برای آگاهی بیشتر نوشتار توقیف اموال و حساب بانکی مدیران شرکت ها از سوی سازمان تامین اجتماعی را مطالعه فرمایید.

بدهی بانکی شرکت

پرداخت بدهکاری بانکی شرکت بر عهده خود شرکت می باشد. البته اگر مدیران شرکت در قراردادها و اسناد بانکی، به عنوان ظهر نویس یا ضامن، پرداخت دیون و بدهکاری شرکت را عهده دار شده باشند بانک ها به سراغ وصول طلب خود از آنها نیز خواهند رفت.

پرداخت بدهی شرکت ناشی از صدور چک

اگر مدیران شرکت ها اقدام به صدور و امضای چک برای پرداخت بدهکاری شرکت نموده باشند برابر ماده 19 قانون صدور چک، همراه با شرکت متضامناً مسئول پرداخت بدهی شرکت خواهند بود.

مسئولیت مدنی مدیران شرکت

برابر مواد 142  و 270 و  273 و 277 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مدیران شرکت در صورت تخطی از مقررات قانونی و اساسنامه و مصوبات شرکت های سهامی در قبال اشخاصی که زیان دیده اند مسئول پرداخت دیون و خسارات مربوط به شرکت خواهند بود.

مسئولیت سهامداران شرکت های سهامی در قبال بدهکاری شرکت

برابر ماده 1 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و مقررات تصفیه امور ورشکستگی و مقررات ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب، سهامداران شرکت های سهامی، پس از انحلال یا ورشکستگی شرکت، تحت شرایطی برای پرداخت بدهی شرکت تا میزان مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت خواهند داشت.

بدهی ناشی از مقررات قانون کار

شرکت و مدیران شرکت، در صورت عدم رعایت مقررات قانون کار، تحت شرایطی که در قانون کار آمده است مسئول پرداخت مطالبات و حقوق کارگران و کارمندان خود خواهند بود.

مسئولیت شرکاء و مدیران دیگر شرکت های موضوع قانون تجارت در قبال بدهکاری شرکت

در دیگر شرکت های موضوع قانون تجارت از جمله در شرکت های تضامنی و مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی، مدیران و شرکاء شرکت، تحت شرایطی که در قانون تجارت آمده است در قبال بدهی شرکت  مسئولیت خواهند داشت.

مطالعه نوشتار دیگرم در همین باره با عنوان تفاوت بدهی شرکت با بدهی مدیران شرکت را پیشنهاد می کنم.

 

صادق رئیسی کیا

بیست و هفتم آبان ماه 1396

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

15 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

با سلام

نظرتان در مورد ماده 143 بخش 6 قانون تجارت چیست؟ آیا بانک به استناد این ماده میتواند برای تادیه بدهی خود از طریق حکم دادگاه اقدام به مصادره اموال مدیران یا سهامداران شرکت نماید؟ البته در همین نوشت نیز اشاره داشته اید که که بهر حال بعد از شرکت، مدیران نیز مسئول هستند که برایم جای سوال شده…

و اینکه در مجموع اگر امکانش هست یا در پست بعدی وبسایت توضیحی دهید که در چه مواردی دادگاه میتواند اموال مدیران شرکت ها را مصادره یا آن ها را زندانی کند؟

البته در نوشته های قبلی وبسایت اشاره داشته اید که بدهی مالیاتی یا بیمه ای شرکت میتواند باعث مصادره اموال مدیران شود، اما آگاهی از سایر موارد نیز فکر میکنم سوال خیلی ها باشه

با تشکر

اداره دارایی در سال ۹۵اعلام کرد شما مالیات بدهکاری برای سال ۹۴و۹۳ آیا من به اندازه سهمم مالیات پرداخت میکنم با اینکه ایشون خروج کرده و در آن سال هنوز اداره دارایی اعلام نکرده بود که شرکت مالیات بدهکار است.

سلام آقای رئیسی کیا
سپاس از مطالب خوبتون
یه سوال داشتم:
یکی از دوستان پیشنهاد ریاست هیئت مدیره شرکت سهامی خاص خودش رو به من داده و در حقیقت من رو میخواد جایگزین یکی دیگه بکنه حالا من میخواستم بدونم از اون جایی که این دوست من خیلی چک میکشه و بدهی هم داره میخواستم بدونم چطور میتونم مطمئن بشم که شرکتش بدهی نداره، آیا وقتی من عضوی از شرکت دوستم باشم این دوستم میتونه وقتی من از همه دنیا بی خبرم خودش هرکاری دوس داره بکنه و بعد مسئولیت کارهاش به گردن من بیوفته؟
پیشاپیش ممنون از راهنمائیهاتون

باسلام شرکت سهامی خاص داریم و در گذشته مدیریت این شرکت با پدرم بوده و زمان پدرم چکهای زیادی کشیده شده و الان پدرم فوت کرده شرکت هیچ دارایی یا اموالی نداره در واقع ورشکسته کامل هست الان اونایی که چک از شرکت دارن شکایت ما که ورثه هستیم و عضو شرکتیم رو کرده اند ممنون میشم راهنمایی کنید که باید چکار کنیم

باسلام شرکتی که از اخرین انتخابات هیات رییسه آن سه سال گذشته باشد و درواقع هیات رییسه آن منقضی شده باشد چه حکمی دارد؟

سلام یک سوال داشتم خیلی مهمه برام :اگر چک شرکت تعاونی یک امضا باشد و مدیر عامل و رییس هیت مدیره یک نفر باشد واو فقط جکهای شرکت را امضا کند و کلیه حق الامضا کلیه قردادها چه عادی وچه رسمی با او باشد اگر محل شرکت را او تنها قولنامه کرده باشد واگر او تنها چک کشیده وچک فرم خورده باشد ودادگاه اجاره بها محل شرکت را توقیف کند ایا دیگر اعضا می توانند حق السهم خود را از دادگاه مطالبه کنند زیرا هیچ جا امضا نکرده ودر جریان ان چک نبوده اند یک دنیا ممنون می شوم اگر جوابم را بدهید

سلام.وقت بخیر
درجهت وصول طلب بانک از یک شرکت سهامی خاص وثیقه پرونده اجراصادر شد و طی مزایده به بانک واگذار گردید اما در زمان اخذ سند بنام بانک مشخص گردید بدهی مالیاتی شرکت بیش از ۲ برابر ارزش وثیقه و طلب بانک میباشد وبانک نتوانست سند بگیرد به گفته اداره ثبت اول باید بدهی مالیاتی را بانک پرداخت کند.دراینجا قانون راه حلی ندارد؟

سلام شرکت سهامی عام طلبکار هستم حکم توقیف اموال گرفتم و محکومشان کردم اما حساب های بانکیشان مسدود است و اموال هم ندارند الان چه کارباید بکنم ممنون اگر راهنمایی کنید