هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شرایط شکلی ورقه سهم

هشدار: ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در ادامه نوشتارهای خود تحت عنوان “بایسته های حقوقی برای مدیران شرکت ها و فعالان اقتصادی” می خواهم در این نوشتار به صورت کوتاه و کاربردی برای آشنایی سهامداران و مدیران شرکت ها با “برگ سهام” یا “ورقه سهم” و همچنین شرایط شکلی سهم و شرایط صدور ورقه سهم، توضیحاتی را مطرح کنم.

ابتدا یک اشاره کوتاه خواهم داشت به مفهوم سهام.

مفهوم سهم در شرکت سهامی

در شرکت سهامی برای مشخص شدن درصد و نسبت سرمایه ای که هر یک از سهامداران به شرکت آورده است از روش تبدیل سرمایه به سهم استفاده می کنند. به این معنی که هر سهم را نماینده مقدار مشخصی از میزان سرمایه شرکت، معرفی می کنند.

به طور مثال، در شرکت سهامی که کل سرمایه اولیه آن ده میلیون تومان و تعداد کل سهام آن نیز ده هزار سهم در نظر گرفته شده باشد هر سهم نماینده هزار تومان از میزان منافع صاحب سهم در شرکت سهامی خواهد بود.

برابر ماده 24 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ایران، مفهوم و تعریف سهم ناظر بر سه ویژگی مهم زیر است:

الف) سهم، بیانگر میزان مشارکت صاحب سهم در تامین سرمایه شرکت سهامی است و نشان می دهد که صاحب سهم به چه میزان در تاسیس و ادامه فعالیت شرکت سهامی، مشارکت داشته و دارد.

ب) سهم، بیانگر میزان تعهدات صاحب سهم در قبال دیون و وضعیت شرکت سهامی است. این نوشتار را بخوانید:  مسئولیت صاحبان سهام در برابر بدهی شرکت سهامی 

ج) سهم، بیانگر میزان منافع صاحب سهم در شرکت سهامی است و نشان می دهد که حق رای صاحب سهم در مجمع عمومی صاحبان سهام، چقدر است و صاحب سهم به چه میزان، برای دریافت سود از شرکت، حق دارد و نشان می دهد که صاحب سهم به چه میزان در اموال و دارایی های شرکت، مالکیت دارد.

این نوشتار را بخوانید: حق رأی سهامدار در شرکتهای سهامی و چگونگی و موارد اعمال آن

ورقه سهم چیست؟

نکته: برگ سهم، همان ورقه سهم است. تفاوتی بین “ورقه سهم” با “برگ سهم” وجود ندارد.

ماده ۲۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در تعریف ورقه سهم بیان داشته است که:

ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.

در نتیجه می توان گفت در شرکت های سهامی؛ هر یک از شرکا دارای تعداد مشخصی سهم است و همان گونه که گفته شد هر سهم نیز نماینده مبلغ مشخصی از سرمایه شرکت است.

تعداد سهام یک شخص؛ بیانگر میزان سرمایه ای است که او به شرکت آورده است و همچنین بیانگر میزان سرمایه و مالکیت او در شرکت سهامی است.

شکل سهم

ماده 25 و ماده 26 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ایران و ماده 48 و ماده 49 قانون مالیات های مستقیم ایران درباره شکل سهم و شرایط شکلی ورقه سهم، الزاماتی را بیان داشته است.

برابر مقررات یادشده، هر ورقه سهم در شرکت سهامی باید به لحاظ شکلی، دارای اجزا و شرایط زیر باشد.

1- اوراق سهام باید متحدالشکل باشد.

2- اوراق سهام باید چاپی باشد.

3- ورقه سهم باید دارای شماره ترتیب باشد.

4- هر برگ سهم باید به امضاء لااقل دو نفر از افرادی برسد که به موجب مقررات اساسنامه شرکت تعیین شده اند.

5- نام شرکت در آن قید شده باشد.

6- شماره ثبت شرکت در آن قید شده باشد.

7- مبلغ سرمایه ثبت شده شرکت در ورقه سهم باید نوشته شده باشد.

8- مقدار (مبلغ) پرداخت شده سرمایه شرکت باید در ورقه سهم، قید شده باشد.

9- نوع سهم باید در ورقه سهم، تعیین شده باشد.

10- مبلغ اسمی سهام در ورقه سهم، قید شده باشد.

11- مقدار پرداخت شده سهام (مبلغ پرداخت شده) باید به عدد و حروف در ورقه سهم، نوشته شده باشد.

12- مبلغ اسمی هر سهم و همچنین قطعات سهام در صورت تجزیه باید متساوی باشد.

بنابراین نمی توان مبلغ اسمی هر سهم را در ورقه سهم، متفاوت نوشت. بطور مثال؛ اگر شرکتی 100 سهم هزار تومانی داشته باشد در ورقه سهم آقای “الف” که دارای 20 سهم است نوشته خواهد شد که آقای “الف” دارای 20 سهم هزار تومانی است و در ورقه سهم خانم “ب” که 5 سهم در شرکت دارد نوشته خواهد شد خانم “ب” دارای 5 سهم هزار تومانی.

13- حداقل مبلغ اسمی سهام در قانون تجارت ایران مشخص نشده است ولی در شرکت های سهامی عام مبلغ اسمی هر سهم نمی تواند بیش از ۱۰ هزار ریال تعیین گردد.

14- در شرکت سهامی خاص، محدودیتی برای تعیین حداکثر مبلغ اسمی سهام وجود ندارد.

15- تعداد سهامی که هر ورقه سهم نماینده آن مقدار است در ورقه سهم نوشته شده باشد.

16- ماده ۴۸ و ۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم ایران بر لزوم پرداخت و الصاق حق تمبر بر اوراق سهام شرکت ها تاکید کرده است. برابر ماده 49 قانون مالیات های مستقیم، علاوه بر آنکه پرداخت مالیات الصاق تمبر برای هر سهم، الزامی است الصاق و چسباندن تمبر مالیاتی بر روی ورقه سهم، الزامی است.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments