هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی

درباره چگونگی اعمال حق رای سهامدار برای انتخاب اعضای هیات مدیره در شرکت های سهامی و چگونگی محاسبه تعداد آرای هر رای دهنده و دیگر نکات و مسائل آن، گروهی از بازدیدکنندگان گرانقدر سایت شخصی صادق رئیسی کیا پرسش هایی را مطرح کرده اند که با تقدیم این نوشتار، کوشیده ام به بخشی از پرسش های مطرح شده پاسخ می دهم. 

حق رای سهامدار

اصولا و غالباً در شرکت های سهامی هر سهم عادی دارای یک رای می باشد. (هر سهم ، یک رای)

در رای گیری برای انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت سهامی نیز، قاعده اصلی برای رای گیری و محاسبه تعداد رای هر سهامدار، همین قاعده است.

سهام فاقد حق رای

سهامی که حق رای ندارد نمی تواند در رای گیری مجمع عمومی، شرکت کند. درباره سهام فاقد حق رای به پیوند زیر بروید و بیشتر بدانید:

سهام فاقد حق حضور و حق رأی در مجامع عمومی صاحبان سهام در شرکت های سهامی

چگونگی محاسبه حق رای سهام ممتاز

سهام ممتاز، می تواند مزایای مختلفی داشته باشد. از جمله مزایای سهام ممتاز می تواند این باشد که هر سهم ممتاز دارای بیش از یک رای شناخته شود یا انتخاب مدیران شرکت با تصمیم دارندگان سهام ممتاز باشد.

بنابراین در هنگام انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت باید در مورد وجود یا عدم وجود سهام ممتاز و کیفیت و موارد ممتاز بودن آن دقت شود.

چگونگی محاسبه تعداد رای هر سهامدار

برابر ماده 88 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، در هنگام انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت سهامی، تعداد سهام هر سهامدار در عدد مدیرانی که باید انتخاب شوند ضرب می شود و از این طریق، تعداد حق رای هر سهامدار به دست می آید.

بطور مثال، اگر تعداد سهام عادی یک شخص 10 سهم باشد و تعداد مدیرانی که باید انتخاب شوند سه نفر می باشد تعداد آرای این سهامدار، 30 رای خواهد بود.

چگونگی اعمال تعداد رای هر سهامدار برای انتخاب اعضای هیات مدیره

بطور مثال در مورد بالا سهامداری که دارای 30 رای است می تواند همه 30 رای خود را به یک نفر از نامزدهای عضویت در هیات مدیره بدهد یا می تواند آن را بطور مساوی یا غیرمساوی بین دو یا سه نفر از آنان تقسیم نماید.

چگونگی اعمال حق رای سهامدار برای انتخاب بازرس قانونی در شرکت های سهامی

تعداد حق رای سهامدار و چگونگی اعمال ان در مورد بازرس قانونی با توجه به اینکه شرکت از دیدگاه قانون تجارت ایران می تواند بیش از یک بازرس قانونی داشته باشد به همان ترتیبی است که برای انتخاب اعضای هیات مدیره بیان کردم.

چگونگی اعمال حق رای سهامدار برای انتخاب عضو علی البدل هیات مدیره در شرکت های سهامی

تعداد مدیرانی که انتخاب آنان الزامی است برابر اساسنامه شرکت سهامی، مشخص می شوند. این تعداد در شرکت های سهامی خاص نمی تواند از سه نفر و در شرکت های سهامی عام نمی تواند از پنج نفر کمتر باشد. انتخاب عضو علی البدل هیات مدیره، اصولاً الزامی نیست یا ممکن است اتفاق نیفتد.

بنابراین تعداد مدیرانی که تعداد آرای هر سهامدار باید در آن ضرب شود بدون لحاظ عضو علی البدل هیات مدیره می باشد.

البته قانون تجارت ایران در مورد چگونگی اعمال حق رای سهامدار برای انتخاب عضو علی البدل هیات مدیره در شرکت های سهامی، روشی را معین ننموده است.

اما اگر مجمع عمومی صاحبان سهام بخواهد عضو علی البدل هیات مدیره را نیز تعیین نماید می تواند با رعایت مقررات اساسنامه شرکت، تعداد اعضای علی البدل را نیز در محاسبه تعداد رای لحاظ نماید و افراد حائز رای برای عضویت علی البدل در هیات مدیره را بر اساس تعداد آرای بدست آمده شناسایی نماید.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

2 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments