هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معافیت مالیاتی موسسات غیرتجاری

هشدار: ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در این نوشتار؛ به گونه ای کوتاه و مفید؛ یک دید کلی و موثر از اصول مالیاتی حاکم بر موسسات غیر تجاری ارائه و نیز کلیات مربوط به شرایط و موارد معافیت مالیاتی موسسات غیرتجاری را طرح می کنم.

شاید به اعتبار نام موسسات غیر تجاری و تصوری که از غیر تجاری بودن فعالیت یک موسسه دارید تصور کنید که همه موسسات غیر تجاری از پرداخت مالیات، معاف هستند یا باور داشته باشید که میزان مالیات آنها متفاوت با مالیات دیگر اشخاص می باشد. البته چنین باوری، چندان هم، صحیح نیست.

اصل بر این است که همه اشخاص حقوقی و حقیقی، مکلف به پرداخت مالیات می باشند. بنابراین؛ موارد مستثنی از پرداخت مالیات، صرفاً به موجب قانون، تعیین می شود و دایره محدودی دارد.

اینگونه نیست که عده زیادی از افراد از پرداخت مالیات، معاف باشند.

بر همین اساس؛ موسسات غیر تجاری نیز اساساً مکلف به پرداخت مالیات هستند مگر آنکه به موجب قانون، به طور کلی یا جزئی از پرداخت مالیات ،معاف شده باشند.

اشخاص معاف از پرداخت مالیات

ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم ایران؛ اشخاص معاف از پرداخت مالیات را مشخص کرده است که عبارتند از:

الف) وزارتخانه ها و موسسات دولتی

ب) دستگاه هایی که بودجه آنها به وسیله دولت، تامین می شود.

ج) شهرداری ها.

د) بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز فعالیت از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری.

همچنین؛ بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مالیاتهای مستقیم ایران، مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، مهدهای کودک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها، موسسات نگهداری معلولین، باشگاه ها و موسسات ورزشی، تحت شرایطی از پرداخت مالیات معاف شده اند.

معافیت های دیگری نیز طی قانون مالیات های مستقیم یا قوانین دیگر نسبت به فعالیت در مناطق خاص مثل مناطق آزاد؛ بعضی هزینه ها یا فعالیت ها در مناطق و موضوعات خاص و….منظور شده که پرداختن به آن از حوصله این بحث، خارج است.

اصول کلی حاکم بر معافیت مالیاتی موسسات غیرتجاری

با بیان بعضی از موارد معافیت مالیاتی، خواستم این نکته را یادآوری کنم که حتی نسبت به اشخاصی که از پرداخت مالیات معاف هستند پرداخت بعضی از مالیات ها الزامی است و معافیت از پرداخت مالیات، حتی در مورد آنها ناظر به همه فعالیت ها و معاملاتشان نمی شود.

اینگونه نیست که حتی نسبت به اشخاص و فعالیت‌هایی که نام بردم در همه موارد و تحت هر شرایطی، معافیت مالیاتی، قابل اعمال باشد.

اولاً همین اشخاص، از پرداخت مالیات در بعضی از موارد، معاف نیستند. مانند اینکه موسسات غیر تجاری در مورد نقل و انتقال املاک خود مشمول معافیت مالیاتی نیستند و باید همانند شرکتها و اشخاص دیگر، مالیات نقل و انتقال املاک و اموال خود را برابر قانون مالیات های مستقیم پرداخت نمایند.

ثانیاً در مواردی هم که این اشخاص؛ معافیت مالیاتی دارند رعایت بعضی از پیش نیازها و شرایط؛ جهت لحاظ معافیت مالیاتی آنان ضرورت دارد که اگر آن شرایط و ترتیبات را رعایت نکنند حتی در مواردی که معافیت مالیاتی برایشان، منظور شده است نخواهند توانست عملاً از آن معافیت مالیاتی، بهره ببرند.

به عنوان مثال می توانم به معافیت مالیاتی موسسات و باشگاه های ورزشی اشاره کنم. این گروه از موسسات اگر دارای پروانه فعالیت معتبر از وزارت ورزش نباشند نخواهند توانست از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳۴ قانون مالیاتهای مستقیم ایران بهره مند شوند.

موسسات غیرتجاری، به خودی خود و به صرف اینکه قالب و ماهیتشان موسسه است و به صرف اینکه شرکت به شمار نمی روند از پرداخت مالیات معاف نشده اند.

بنابراین باید برای فعالیت ها و معاملات و اقدامات خود؛ مالیات پرداخت کنند مگر آنکه در موارد خاص؛ قانون، فعالیت یا معاملات یا موضوع فعالیت آنها را از پرداخت مالیات، معاف نموده باشد.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

ششم آذرماه ۱۳۹۶

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments