هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

حکم مرضی الطرفین

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است

نظر به اهمیت روز افزون داوری و نیز استقبال مردم از داوری برای حل اختلافات و منازعات می‌خواهم در این نوشتار به بیانی ساده و کوتاه درباره داور مرضی الطرفین نکاتی را مطرح کنم.

داور در واژه، یعنی قاضی و حکم. یعنی کسی که بدلیل برخورداری از تخصص و استقلال رای، مورد اعتماد بوده و او را برای قضاوت و داوری برگزیده اند تا بر اساس تخصص و شخصیت مستقلی که دارد درباره یک اختلاف، رسیدگی لازم را انجام دهد و رای، صادر نماید.

تعریف داور

در تعریف حقوقی داور، می‌توان گفت داور شخص حقیقی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی طرفین اختلاف و با ساز و کار مقرر در قانون انتخاب می شود تا شخصی اقدام به حل و فصل اختلاف کند.

روش های انتخاب داور

الف) انتخاب داور  به صورت مرضی الطرفین

ممکن است داور، به صورت مستقیم از سوی طرفین اختلاف و بر اساس توافقی که با یکدیگر می نمایند تعیین گردد. در این صورت می گوئیم داور به روش تراضی یا در اصطلاح عمومی، به صورت مرضی الطرفین، انتخاب شده است و منظور ما هم از داور مرضی الطرفین، داوری است که بر اساس توافق طرفین اختلاف، انتخاب گردیده است.

تفاوت داور مرضی الطرفین با حکم مرضی الطرفین

داور مرضی الطرفین با حکم مرضی الطرفین، هیچ تفاوتی ندارند و این دو اصطلاح؛ فقط یک معنی و مفهوم دارند.

ب) انتخاب داور از سوی مقام ناصب

روش دیگر تعیین داور؛ انتخاب داور از طریق مقام ناصب است. در این روش؛ برابر توافق طرفین اختلاف یا بر مبنای قانون؛ صلاحیت و اختیار انتخاب داور به شخص سومی واگذار می گردد و این شخص از این جهت که  داور را تعیین و نصب می نماید مقام ناصب، نامیده می شود.

مقام ناصب ممکن است یک شخص یا یک موسسه داوری یا قاضی دادگاه یا هر شخص دیگری به جز، طرفین دعوا باشد.

آیا یکی از طرفین دعوا می تواند داور مرضی الطرفین هم باشد؟

خیر. داوری، لزوماً باید سه طرف، داشته باشد.

۱- خواهان داوری

۲- خوانده داوری

۳- داور

بنابراین؛ یکی از طرفین دعوا نمی‌تواند به عنوان داور مرضی الطرفین انتخاب شود. زیرا در این صورت، ارکان سه گانه داوری، شکل نمی‌گیرد. ضمن آنکه اساساً رای و قضاوت یکی از طرفین دعوا نمی تواند رافع اختلاف باشد.

داور مرضی الطرفین کیست؟

به عبارت دقیق‌تر؛ داور مرضی الطرفین فرد تعیین و مشخص شده ای است که از سوی طرفین اختلاف برای رسیدگی و صدور رای؛ انتخاب شده و متعهد گردیده است در چهارچوب صلاحیت و اختیاراتی که طرفین به او داده اند اقدام به رفع اختلاف و صدور رای نماید.

در صورتی که به انتخاب داور یا وکیل دعاوی داوری یا مشاوره در زمینه داوری یا سایر  نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

ششم آذرماه ۱۳۹۶

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

1 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments