هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

برابر مقررات بانکی و نیز بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تقاضای ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی، صرفاً برای بدهکاران اصلي صادر و از پذیرش درخواست ممنوعيت خروج ضامنين، خودداري می شود.

 

بخشنامه بانک مرکزی می افزاید: 

 

این ممنوعیت برای اشخاصی است که ميزان بدهي آنان معادل دو میلیارد ريال یا بالاتر بوده و فاقد وثايق ارزنده و کافی از جمله اموال غیرمنقول (ملک)، اموال منقول (سپرده و وثايق قابل قبول) باشند.

 

همچنین به منظور مساعدت با بدهکاران، در مواردي نظير تشرّف به خانه خدا و مسافرت هاي اضطراري، از قبيل انجام امور درماني و پيگيري مسائل تجاري برای تسويه بدهي، ضمن پیش بینی تمهیدات مقتضی (در مقابل تأمین وثیقه لازم)، رفع ممنوعيت خروج براي يکبار با ذکر علّت، صورت می پذيرد.

 

بانکها نیز موظف شدند همزمان با درخواست ممنوعیت خروج افراد، نسبت به آگاه نمودن آنان از موضوع، جهت جلوگیری از بروز مشکلات هنگام خروج از کشور اقدام کنند.

 

در این بخشنامه همچنین به بانکها توصیه شده است که:

 

1- هنگام اعطای تسهیلات نسبت به اخذ وثایق معتبر، کافی و سهل الوصول اقدام کنند.

 

2- درخواست ممنوعیت خروج بدهکاران را پس از انجام کامل کلیه اقدامات قانونی و اجرایی در مورد انواع وثایق مأخوذه و قراردادهای لازم‌الاجراء و صرفاً در صورت عدم حصول نتیجه مطلوب و بلاوصول ماندن مطالبات با وجود اقدامات انجام شده، ارائه کنند.

 

صادق رئیسی کیا

دوازدهم آبانماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments