مسئولیت های مالیاتی مدیران شرکت ها

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

قوانین جدید مالیاتی

مدیر عامل و اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی، از جمله شرکت های موضوع قانون تجارت، در قانون مالیات های مستقیم و به ویژه در آخرین اصلاحیه آن که در تیرماه 1395 تصویب گردیده و از ابتدای سال 1395 لازم الاجرا شده است، دارای مسئولیت ها و وظایف مالیاتی شناخته شده اند.

در زیر، به بخشی از بایسته های مالیاتی برای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت ها به صورت، فهرست وار اشاره می کنم.

مسئولیت های مالیاتی مدیران شرکتها

1- شرکت ها نسبت به اموال، املاک و درآمدهای خود در ایران، مشمول مالیات هستند و مسئول پرداخت مالیات های متعلقه با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت است.

اشخاص دارای معافیت مالیاتی

2-  شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها به اشخاص دارای معافیت مالیاتی، تعلق دارد نسبت به سهم درآمد و سود خود مشمول معافیت مالیاتی نمی باشند و باید مالیات بپردازند.

بنابراین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره اینگونه از شرکت ها نباید به اعتبار معافیت مالیاتی سهامداران خود تصور کنند که از تکالیف مالیاتی و از جمله پرداخت مالیات، معاف هستند.

مسئولیت مالیاتی مدیران شرکت

شرکای متوفی شرکت

3- مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکتها، مجاز نیستند سود سهام و اموال سهامداران و شرکای متوفی شرکت را پیش از دریافت گواهی پرداخت مالیات بر ارث، به ورثه سهامدار یا شریک متوفی شرکت، تسلیم یا بنام آنها معامله ای انجام نمایند.

گواهی پرداخت مالیات بر ارث

مالیات ثبت شرکت یا افزایش سرمایه شرکت

4- سهام و سهم الشرکه کلیه شرکت های ایرانی (به استثنای شرکتهای تعاونی) مشمول مالیاتی برابر با نیم در هزار ارزش اسمی می باشد که مدیران شرکت، به هنگام ثبت شرکت یا ثبت افزایش سرمایه شرکت، ناگزیر از پرداخت آن می باشند.

مالیات واگذاری املاک شرکت

5- درآمد شرکت های ایرانی ناشی از واگذاری عین یا سرقفلی املاک یا اجاره املاک، مشمول مالیات بر درآمد املاک می باشد که مدیران شرکتها در هنگام نقل و انتقال سند یا وصول درآمد مکلف به پرداخت مالیات متعلقه می باشند.

کسر مالیات بر حقوق کارکنان

6- شرکت های ایرانی مکلف هستند به هنگام پرداخت حقوق به کارکنان خود نسبت به کسر مالیات بر حقوق آنان و واریز مالیات کسر شده به حساب سازمان امور مالیاتی، برابر نرخ های مقرر در قوانین مالیاتی اقدام نمایند و مدیران شرکتها موظف به انجام این تکلیف قانونی می باشند.

7- شرکت های ایرانی مکلف هستند به هنگام پرداخت وجوه تحت عناوین زیر به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی باشند نسبت به کسر مالیات متعلقه و واریز مالیات کسر شده به حساب سازمان امور مالیاتی برابر نرخ های مقرر در قوانین مالیاتی اقدام نمایند و مدیران شرکتها موظف به انجام این تکلیف قانونی می باشند:

الف) حق المشاوره

ب) حق حضور در جلسات (حق التجلیس)

ج) حق التدریس

د) حق التحقیق

ه) حق پژوهش

مسئولیت مدیران نسبت به مالیاتهای قطعی شده

8- شرکت های ایرانی مکلف به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی برابر ضوابط و نرخ های معینه در مقررات مالیاتی ایران هستند و مدیران شرکتها نسبت به عدم پرداخت مالیات هایی که در دوره مسئولیت آنها ابلاغ و قطعی شده باشد مسئول هستند.

درآمدهای اتفاقی

9- شرکت های ایرانی نسبت به درآمدهای اتفاقی همانند پاداش و جایزه و…مکلف به پرداخت مالیات هستند و مدیران شرکتها نسبت به عدم پرداخت این قبیل مالیات ها که در دوره مسئولیت آنها ابلاغ و قطعی شده باشد مسئول هستند.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments