هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

از آقای منتظری که از مربیان جوان تیمهای پایه باشگاه راه آهن هستند و طی دو فصل حضور خود در شناسایی و معرفی استعدادهای فوتبالی در رده زیر 13 سال و رده  نونهال و هدایت تیمهای پایه باشگاه راه آهن کارنامه خوبی داشته اند درخواست کردم تحلیلی کلی و مختصر از علل و عوامل  موثر بر دریافت کارت زرد و قرمز توسط بازیکنان تیم فوتبال بزرگسال باشگاه راه آهن در فصل سیزدهم ارائه کنند.

نظر به اینکه ایشان تحصیلات کارشناسی ارشد در مدیریت ورزشی و پروانه مربی گری و شوق جوانی را یکجا دارند به نظرم رسید که طرح و بسط چنین تحلیل هایی فضای لازم برای طرح و تکمیل مباحث علمی و کاربردی و ایجاد محیط نقد و گفتمان سازنده را در فوتبال ما توسعه می دهد. با نظر موافق ایشان، مطلب تهیه شده را روی سایتم قرار دادم. امیدوارم مورد استفاده و بهره برداری علاقه مندان قرار گیرد.

عوامل موثر بر دریافت کارت زرد و قرمز توسط بازیکنان در طول فصل را می توان شامل نکات زیر دانست :

1-سن بازیکن

2- آمادگی جسمانی

3- تجربه بازی

4- پست بازیکن

5- تعصب بازیکن

6- مسئولیت پذیری بازیکن

7- شخصیت بازیکن

8- مطبوعات و رسانه ها

9- صبر و حوصله بازیکن

10- استرس

11- فشارهای عصبی

12- نزدیک بودن جایگاه تیم به انتهای جدول

13- بی خوابی بازیکن و عدم استراحت کافی

14- دقایق بازی

عواملی که در بالا ذکر شد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی بازیکن فوتبال تاثیر گذار می باشند. در قسمت اول مربوط به سن بازیکن می توان این نتیجه گیری را داشت بدین صورت که بازیکنان جوان تر بیش تر در معرض دریافت کارت قرار می گیرند. مهمترین عامل آن را می توان کم تجربگی بازیکن دانست. حال از منظر دیگر هم می توان به این قضیه پرداخت بدین صورت که بازیکنانی که دارای سن بالاتری هستند ( بالای 30سال ) به دلیل تحلیل رفتن در بخش فاکتور های آمادگی جسمانی باعث بالا رفتن میزان درصد چربی بدنشان و در نتیجه ایجاد اضافه وزن ، از دست رفتن چابکی و انعطاف پذیری می گردد به همین دلیل  با بالارفتن سن، بازیکنان بیشتر باید مراقب سلامت جسمانی و آمادگی بدنی خود باشند .

فاکتور دیگری که قابل تامل می باشد میزان دقایق بازی بازیکن می باشد. بر اساس آمار و ارقام موجود در طول فصل هر چقدر میزان بازی بازیکن در طول فصل بیشتر باشد امکان دریافت کارت های زرد و قرمز برای بازیکن بیشتر می شود. در این فاکتور می توان به طور مثال به آقای بهادر عبدی با 2392 دقیقه بازی و دریافت 7 کارت زرد ، آقای فرزاد آشوبی با 2306 دقیقه بازی و دریافت 3 کارت زرد ، آقای رامین رضائیان با 2077 دقیقه بازی و دریافت 6 کارت زرد ، آقای رضا خالقی فر با 1832 دقیقه بازی و دریافت 6 کارت زرد اشاره نمود که به ترتیب بیشترین بازی را در طول فصل برای تیم بزرگسالان باشگاه راه آهن انجام داده اند .

از جمله عوامل دیگری که می توان در بحث کارت های زرد و قرمز به آن پرداخت پست بازیکن می باشد. بدین صورت که بر اساس تحقیق صورت گرفته به این نتیجه گیری می رسیم که بازیکنانی که در پست های دفاعی بازی می کنند بیش تر در معرض دریافت کارت قرار دارند به طور مثال می توان به آقای مهدی زارعی با 3 محرومیت از همراهی تیم در پست دفاع چپ و یا آقای سامان آقازمانی با 3 محرومیت از همراهی تیم در پست هافبک دفاعی و آقای پیروز قربانی با 3 محرومیت در پست دفاع وسط و آقای رضا خالقی فر با 3 بار محرومیت در پست مهاجم اشاره نمود .

همچنین عوامل دیگری شامل : تعصب ، غیرت ، مسئولیت پذیری و شخصیت بازیکن نسبت به باشگاه و مربیان خود تاثیر گذارمی باشند بدین صورت که این بازیکنان نقش خود را در نتیجه گیری تیم پررنگ تر از بقیه می دانند به همین منظور درطول زمان بازی با حرارت و انرژی بیشتری در درگیری ها حاضر می شوند و بیشتر در معرض دریافت کارت قرار دارند.

لازم به ذکر است از عوامل تاٍثیر گذار دیگر می توان به استرس اشاره کرد. استرس از جمله عواملی می باشد که باعث تولید هورمون کورتیزول دربدن ورزشکار می گردد و با ترشح این هورمون عملکرد و کارایی بازیکن را تحت تاٍثیر خود قرار می دهد و به طور قابل توجهی کارایی فرد را پایین می آورد و باعث از بین رفتن تمرکز وی در داخل زمین می گردد و این همان لحظه ای است که بازیکن در معرض دریافت کارت قرار می گیرد.

استراحت ، تغذیه ، تمرکز ذهنی ، شرایط بازی در خانه یا خارج از خانه از جمله عواملی هستند که بر نحوه گرفتن کارت تاثیر گذارمی باشند .

مطبوعات نیز به نوبه خود با بزرگ نمایی در خصوص رفتارهای غیر ارادی و یا ارادی بازیکن تاثیر گذار هستند به طوری که با پرداخت به رفتارهای بازیکن در طول زمان فعالیت تمرکز ذهنی بازیکن را بر هم زده و وی را در معرض دریافت کارت قرار می دهد .

                                                                                سید محمد منتظری

                                                                          بیست و هفتم فروردین 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments