هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

گروه ورزشی”نسیم” صادق رئیسی‌کیا مدیرعامل سابق باشگاه راه‌آهن در یادداشتی که در اختیار «نسیم» قرار داده درخصوص داوری‌ها در فوتبال ایران یادداشتی ارائه کرده که به شرح زیر است:

از دهها میلیون ایرانی اعم از مدیر، کارمند، پزشک، پرستار، قاضی، وکیل، کارگر، صنعتگر، مشاور، مهندس و… همه روزه، صدها میلیون داوری و قضاوت صادر می شود.
ما در پندار، گفتار یا رفتار خود اقدام به صدها میلیون داوری می کنیم و بر اساس نتیجه گیری که کرده ایم صدها میلیون تصمیم می گیریم که یقینا همه آنها صحیح نیست.
وجود میلیون ها پرونده در مراجع قضایی و میلیون ها اختلاف که هنوز در مراجع رسیدگی مطرح نشده یا پیش از طرح، به روش های دیگر حل و فصل شده، موید این ادعا است.
درست یا نادرست، اشتباهات خود در داوری و تصمیم گیری را به علل دور و نزدیک نسبت می دهیم و در بهترین فرض، می پذیریم که اشتباه کردیم و درک می کنیم که نباید سرزنش خود یا عوامل موثر در قضاوت و تصمیم اشتباهمان را تبدیل به بلای جان و اندیشه خود کنیم بلکه باید همراه با تلاش برای اصلاح اشتباهات، پاسدار کارآمدی خود باشیم.
در عین حال می پذیریم که نسبت به تخلف و اشتباهی که قانون برای آن جریمه و مجازات در نظر گرفته باید از سوی مراجع قانونی به دور از فشار و هیاهو، رسیدگی و سپس تعیین تکلیف شود.
تعهد به این فرآیند، بخشی از موازین و مسلمات زندگی امروزی در اقصی نقاط دنیاست.

اینجا؛ در گوشه ای از شرق عالم، ما البته در مورد بعضی داوران و داوری ها در فوتبال به گونه دیگری عمل می کنیم.

در انبوهی از احساس، گروهی از مدیران، مربیان، بازیکنان، تحلیل گران، کارشناسان و اهل رسانه فراموش می کنیم که:

1-   داور، مسئول انتخاب ها و تصمیمات نادرست مدیران و مربیان فوتبال نیست.

2-   داور، مسئول سوء مدیریت مدیر و ضعف مربی گری سرمربی نیست.

3-   داور، مسئول بازی ضعیف یا رفتار غیر حرفه ای بازیکنان نیست.

4-   داور، مسئول کاستی ها و مشکلات مالی باشگاهها نیست.

5-   داور، مسئول تصمیم گیری و تصمیم سازی کمیته داوری و دپارتمان داوری نیست.

6-   داور، مسئول کاستی های برگزاری یک مسابقه نیست.

7-   داور، مسئول فشردگی یا از هم گسیختگی تقویم مسابقات فوتبال نیست.

8-   داور، مسئول جذاب نبودن باشگاهها برای هواداران نیست.

9-   داور، مسئول تصمیمات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال نیست.

10-                     داور، مسئول فقدان سوژه جذاب خبری یا رسانه ای نیست.

11-                     داور، مسئول ضعف بنیه تحلیل گری و کارشناسی در فوتبال ایران نیست.

12-                     داور، مسئول کسب مقام قهرمانی یا کسب امتیاز برای باشگاه نیست.

13-                     داور، وسیله ای برای تحت الشعاع قرار دادن واقعیات دیگر نیست.

14-                     داور، وسیله ای برای مخفی نگه داشتن ضعف ها و تصمیمات نادرست ما نیست.

در انبوهی از احساس، ما از خاطر می بریم که داوری فوتبال، از جنس داوری های فوری و زنده و پی در پی است و این ویژگی ها مسئولیت داور را سنگین می کند. ما فراموش می کنیم که:

1- داور، فقط مسئول داوری یک مسابقه فوتبال است نه مسئول همه چیز فوتبال.
2- داور، طی 90 دقیقه پر فشار، مسئول داوری فوری نسبت به صدها رفتار پی در پی است.
3- داور، طی 90 دقیقه پر فشار، مسئول داوری فوری در میان صدها و شاید هزاران نفر ذینفع (اعم از بازیکن و هوادار و مربی و …) که تحت شرایط پر استرس فقط چشم به کسب برد دوخته اند می باشد.
4- داور، طی 90 دقیقه، مسئول رعایت فوری دهها مورد الزامات و بایسته های فوتبال در شرایط متغیر و بسیار پر فشار است و همچون همه ما و حتی بیش از ما در معرض تصمیمات و قضاوت های اشتباه است.
5- داور، بخشی از ارکان فوتبال است و حفظ کارآمدی داور و داوری، شرط حیاتی برای پایداری و توسعه فوتبال است.
6- همانگونه که اشتباه مدیر در انتخاب سرمربی و اشتباه سرمربی در انتخاب بازیکن و اداره مسابقه و اشتباه بازیکن در استفاده از فرصت ها بخشی از فوتبال است اشتباه داور نیز در حد متعارف، بخشی از فوتبال است و تا زمانی که قوانین فوتبال، استفاده از فناوری های جدید برای داوری بهتر را تجویز نکرده ما گریزی جز اتکاء و اعتماد به داوری انسانها در این موارد نداریم.

بنابراین بهتر است به جای آنکه داوری و جامعه داوران فوتبال خود را بی محابا متهم به دخالت مافیایی در دستکاری نتایج مسابقات کنیم و به جای آنکه آنان را در هر لحظه تحقیر، تضعیف و تمسخر کنیم و به جای آنکه آرامش و منزلت آنان را سلب کنیم یا به جای آنکه آنان را از منزلتی که در داوری های بین المللی بدان رسیده اند ساقط کنیم در اندیشه احترام به آنها و ارتقاء توان و منزلت ایشان باشیم.

داوران فوتبال ما عموماً پر تلاش و درستکار هستند. اشتباهات داوران فوتبال، عموماً در حد خطای متعارف همه انسانها در شرایط مشابه است نه بیش از آن.

فساد احتمالی یا خطای غیر متعارف در داوری که شمار آنها اندک است را باید به دور از هیاهو، در مراجع قانونی ذیربط مورد رسیدگی قرار داد.
حفظ آرامش و منزلت داور، شرط اساسی استحکام داوری است.
تضعیف، تمسخر و تحقیر، بیمی است که بلای جان داوری شده است و “در بلا بودن، به از بیم بلا”.

صادق رئیسی کیا

سی ام مردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments