هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

برابر قانون تملک آپارتمانها و آئین نامه اجرائی آن در صورتی که عده مالکین ساختمانهای مشمول قانون تملک آپارتمانها از سه نفر بیشتر باشد بایستی مجمع عمومی مالکین ساختمان برگزار گردد و نسبت به انتخاب مدیر آپارتمان از سوی آنان اقدام گردد.

در مورد نحوه انتخاب و چگونگی انجام وظایف مدیر آپارتمان طی نوشتارهایی که در آینده تقدیم خواهم نمود توضیحات کاربردی و کاملی ارائه خواهم کرد.

در این نوشتار بر 10 نکته کاملاً کاربردی که رعایت آنها برای مدیران آپارتمانها بایسته است به شرح زیر تاکید دارم:

1- تامین پوشش بیمه ای برای مسئولیت آسانسور و انعقاد قرارداد با یک شرکت معتبر و دارای پروانه فعالیت از اتحادیه صنفی ذیربط  برای پشتیبانی و نگهداری منظم آسانسور و نگهداری اصل نسخه قرارداد و بیمه نامه و اصل برگه های سرویس ماهانه آسانسور را فراموش نکنید. آثار و تبعات قانونی و مالی عدم اقدام در اینخصوص به ویژه در مواردی که حادثه منجر به جرح یا مرگ رخ دهد دامنگیر شما خواهد شد.

2- بیمه تمام بنا بعنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی را فراموش نفرمائید. آثار و تبعات قانونی و مالی عدم اقدام در اینخصوص به ویژه در مواردی که حادثه ای منجر به جرح یا مرگ رخ دهد دامنگیر شما خواهد شد.

3- در صورتی که پوشش نمای ساختمان شما از سنگ است اطمینان حاصل کنید که سنگ نمای ساختمان از استحکام لازم برخوردار است و به درستی اسکوپ یا رول پلاک شده است. در صورتی که اسکوپ یا رول پلاک نشده حتماً و در سریعترین زمان ممکن نسبت به رول پلاک سنگ نمای ساختمان اقدام کنید. آثار و تبعات قانونی و مالی عدم اقدام در اینخصوص به ویژه در مواردی که حادثه ای منجر به جرح یا مرگ رخ دهد دامنگیر شما خواهد شد.

4- از ایمن بودن اتصالات برق و عدم نشت لوله های گاز در قسمتهای مشترک ساختمان اطمینان حاصل کنید و همواره در اینخصوص مراقبت لازم را معمول فرمائید. آثار و تبعات قانونی و مالی عدم اقدام در اینخصوص به ویژه در مواردی که حادثه ای منجر به جرح یا مرگ رخ دهد دامنگیر شما خواهد شد.

5- کپسولهای آتش نشانی به تعداد و تناسب لازم در پارکینگ و راه پله نصب کنید و شارژ و کارایی آنها را مستمراً پایش(کنترل) کنید. برق اضطراری و یا چراغ قوه هایی را برای روشنایی راههای خروج در مواقع بحران یا حادثه در نظر بگیرید. اجازه ندهید راههای خروج از ساختمان یا پله های فرار با انواع بهانه ها یا قرار گرفتن اباب و اثاثیه، مسدود یا تنگ شود. این راهها همواره باید بدون هیچ مزاحمت یا محدودیتی باز باشد.

6- از اشخاصی که به عنوان سرایدار، نظافت یا انجام تعمیرات و… به ساختمان دعوت می کنید رونوشت(کپی) کارت ملی و پایان خدمت و رونوشت گواهی مهارت دریافت کنید و با اصل کارت ملی و شناسنامه و پایان خدمت تطبیق دهید و برای آنها و معرفین آنان پرونده ای تشکیل دهید و کاربرگی(فرم) برای یادداشت و پایش(کنترل) تعداد دفعاتی که به ساختمان وارد شده اند و نوع کارهایی که انجام داده اند و میزان هزینه ای که به آنان پرداخت کرده اید و میزان رضایت از عملکرد آنان و نیز برای نگهداری فاکتور هزینه هایی که بابت بکارگیری آنها و تامین قطعات و… پرداخته اید تشکیل دهید.

7- صورتجلسه مالکین برای انتخاب مدیر را ترجیحاً به تعداد مالکین تنظیم و به امضاء همه آنها برسانید و یک نسخه امضاء شده از اصل آن را برای خود نگهداری فرمائید. به تغییر عملی کاربری واحدها یا قسمتهای مختلف ساختمان به شدت حساس باشید.  به پارک وسایل نقلیه ای که متعلق به مالکین ساختمان نیستند یا نشت بنزین دارند در پارکینگ ساختمان حساس باشید.

8- برای هزینه های مشترک حساب و دفتر و پرونده ای منظم و شماره حساب بانکی خاصی در نظر بگیرید و کلیه دریافتها از اعضاء یا درآمدهای ساختمان و نیز کلیه پرداختها و هزینه های ساختمان را در آن متمرکز کنید. تسویه هزینه های مشترک را بصورت ماهانه یا حداکثر سه ماه یکبار مد نظر داشته باشید و اجازه ندهید بیش از این به درازا بکشد.

9- فن آوری های نوین را برای ایمنی و نیز کاهش مصرف انرژی و صرف جویی در وقت و انرژی خود و همسایگان بکار گیرید. استفاده از سامانه های هشدار دهنده دود و آتش، لامپهای کم مصرف و حسگرهای قابل تنظیم برای روشن و خاموش شدن لامپها در قسمتهای مشترک و تنظیم روشنایی ورودی ها و نمای ساختمان بصورت خودکار در غروب و طلوع خورشید و استفاده از دستگاههای کم مصرف در تاسیسات ساختمان را مد نظر داشته باشید.

10- تلفن تماس و نشانی مراکز انتظامی، آتش نشانی، درمانی، اورژانس، بیمارستانها و درمانگاهها و داروخانه ها، شهرداری ناحیه و منطقه، تعزیرات، فوریتهای برق و آب و گاز و تلفن، سرویس کار معتبر و طرف قرارداد آسانسور، سرایدار، نظافت چی را در گوشی تلفن همراه خود ذخیره و در تابلو اعلانات ساختمان نصب کنید و در اختیار همه ساکنین ساختمان قرار دهید.

به یادداشتهای مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت آمده رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارتهای کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال فرمائید.

صادق رئیسی کیا

دوازدهم دی ماه 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments