هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 هشدار: پیش از شروع مطلب به اشخاصی که مطالب منتشره اینجانب در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون لینک سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر طریقی منتشر می کنند متذکر می شوم که در انتظار عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه مطالبم باشند.

ذکر و باز نشر مطالب اینجانب و کلیه مطالبی که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و توام با لینک سایت و وبلاگهایم مجاز است.

حق پخش تلویزیونی فوتبال این روزها بصورت گسترده ای در معرض قضاوت افکار عمومی و تحلیل و بررسی اهالی فوتبال و رسانه قرار گرفته است.

در مقابل قانونی بودن خواسته فدراسیون و اهالی فوتبال عده ای نیز به بیان توجیهات و استدلالهایی در جهت کاهش انتظارات یا حتی رد مطالبه قانونی فدراسیون فوتبال نموده اند.

از جمله اینکه گفته اند:

درآمدهای تبلیغاتی صدا و سیما به حساب خزانه کشور واریز می شود و صدا و سیما نمی تواند حق پخش تلویزیونی پخش فوتبال را بیش از میزان این درآمدها از خزانه دولت پرداخت کند.

این گروه از دوستان حتما عنایت دارند که:

اولاً: تعیین کننده رقم حق پخش تلویزیونی فوتبال نه صدا و سیماست و نه فدراسیون فوتبال. این یک امر توافقی است. بنابراین میزان و ارزش حق پخش تلویزیونی فوتبال ابتدا بایستی در زمان قانونی تنظیم بودجه، بین صدا و سیما و فدراسیون فوتبال مورد توافق قرار گیرد و سپس در بودجه دو طرف پیش بینی شود.

ثانیاً: ظرفیتها و زمینه هایی که پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال برای درآمدزایی صدا و سیما و فدراسیون فوتبال ایجاد می کند نیز مستلزم بررسی و توافق هر دو طرف است.

بنابراین هیچ یک از دو طرف این ماجرا نمی تواند بجای دیگری رقمی برای خود در نظر بگیرد و به حق و حرف و بودجه و مشکلات طرف دیگر بی توجهی کند.

ثالثاً: قانون اساسی تاکید دارد که درآمدها و هزینه های دستگاههای دولتی از جمله صدا و سیما باید در بودجه کشور تبیین شود.

اگر صدا و سیما با رعایت ترتیبات بالا طی توافق با فدراسیون فوتبال مبادرت به شناسایی و تعیین درآمدها و هزینه های خود در مساله حق پخش تلویزیونی فوتبال بنماید و آنرا در قالب بودجه خود در نهایت به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان برساند مقررات مالی و قوانین عادی کشور هیچ مانعی برای درآمدزایی و هزینه های صدا و سیما در مساله حق پخش تلویزیونی فوتبال در قالب مذکور نخواهند بود.

این قسمت از موضوع، خلاف دو قسمت قبلی توافقی نیست بلکه مسیر و تکلیفی است که صدا و سیما قانونا باید در تنظیم و تدوین بودجه خود بدان توجه کند.

در هر صورت صدا و سیما هزینه تامین برنامه برای مخاطبین خود را از مسیر تولید یا خرید آنها می پردازد و مسابقات فوتبال یکی از برنامه های مورد علاقه مخاطبان سیماست. پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبال و حق پخش آثار فکری و هنری و چگونگی توافق بر سر سهم هر یک از طرفین، در فرایندهای داخلی و بین المللی صدا و سیما، نظام یافته تر از آن است که بعضی افراد بخواهند به بهانه لزوم گردش وجه در خزانه کشور، اصل آنرا انکار یا تضعیف کنند.

امیدواریم صدا و سیما طی توافق منصفانه و واقع بینانه با ذینفعان و شرکای تجاری خود از جمله فدراسیون فوتبال که درآمد تبلیغاتی منظم و قابل پیش بینی دارند پایان شیرینی را بر مساله حق پخش تلویزیونی فوتبال رقم زند.

این یادداشت ابتدا در صفحه نخست روزنامه ورزشی بین المللی نود روز پنج شنبه هشتم آبانماه 1393 چاپ و پس از آن روی سایت شخصی صادق رئیسی کیا منتشر شد.

صادق رئیسی کیا

هشتم آبانماه 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments