هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

استفاده از حساب های بانکی شخصی مدیران

ممکن است مدیرعامل یا اعضای هیات‌مدیره شرکت از حساب بانکی مدیران شرکت برای انجام معاملات و تراکنش های بانکی مرتبط با فعالیت شرکت استفاده کنند.

این کار می تواند پیامدها و تبعات مالیاتی و حتی کیفری سنگینی برای مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره شرکت بدنبال داشته باشد.

 

در این نوشتار به طور کوتاه و کاربردی به بیان چند نکته در این باره می پردازم.
همچنین بخوانید :

توقیف اموال و حساب بانکی مدیران شرکت ها از سوی سازمان تامین اجتماعی

 

استقلال حساب شرکت از حساب مدیران

فرض قانونی بر این است که حساب بانکی مدیران شرکت از حساب بانکی شرکت، مستقل و جدا می‌باشد.

تراکنش های بانکی انجام شده در حساب شخصی مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت، ناشی از فعالیت‌های شخصی آنها و جز درآمدهای شخصی آنها قلمداد می‌شود.

اگر مدیران شرکت یا اداره امور مالیاتی ، مدعی باشند که حساب بانکی شخصی مدیران شرکت برای انجام فعالیت های اقتصادی شرکت مورد استفاده قرار گرفته این ادعا را باید ثابت کنند.

 

اداره امور مالیاتی چنین حساب ها و وجوه گردش یافته در آنها را متعلق به شرکت ، قلمداد نخواهد کرد مگر اینکه مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره شرکت با دلایل قوی ، ثابت کنند که آن حساب بانکی، متعلق به شرکت بوده و گردش وجوه آن هم مربوط به حساب های شرکت می باشد.

 

همسان بودن صورت مالی و تراز شرکت با حساب بانکی

 

از سوی دیگر، باید گردش مالی حساب بانکی مدیران و تراکنش های آن که مربوط به شرکت بوده است در دفاتر شرکت ثبت شده و دارای مستندات و مدارک پیوست باشد.

 

پس اگر ادعا شود که از حساب مدیران برای انجام فعالیت های شرکت، استفاده شده است صورتهای مالی، ترازنامه و مدارک شرکت نیز باید منطبق با این ادعا باشد.

 

ارتباط حساب جاری شرکا در شرکت و حساب بانکی مدیر

 

از حساب بانکی مدیران ممکن است در قالب حساب جاری شرکا یا صندوق یا تنخواه شرکت و همانند اینها استفاده شده باشد.

در هر صورت و به هر عنوانی که از حساب مدیران برای گردش وجوه شرکت استفاده شده باشد باید مستندات و مدارک کافی در شرکت و نزد مدیران شرکت برای اثبات این مسئله وجود داشته باشد.

 

به گونه‌ای که صورتهای مالی و دفاتر و اسناد شرکت به درستی و با رعایت استانداردهای حسابداری و مالیاتی نشان بدهد که استفاده از حساب بانکی شخصی مدیران برای امور و فعالیت‌های شرکت بوده است.

 

اگر اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مدعی باشند که گردش حساب آنها مربوط به حسابهای شرکت بوده است ولی برای اداره امور مالیاتی احراز شود که تراکنش های حساب مدیران شرکت هیچ ارتباطی به شرکت ندارد بطور کلی امکان دو نوع برخورد با این مسأله وجود دارد.

 

۱- اگر وجوه گردش یافته در حساب مدیران، ماهیت هزینه ای داشته باشد اداره امور مالیاتی ممکن است آنها را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شرکت نپذیرد.

 

۲- اگر وجوه گردش یافته در حساب مدیران، ماهیت درآمدی داشته باشد اداره امور مالیاتی ممکن است با آن به‌عنوان کتمان درآمد شرکت برخورد کند.

 

کتمان درآمد شرکت از طریق گردش حساب بانکی مدیران

 

اگر اداره امور مالیاتی برابر بررسی های خود به این نتیجه برسد که حساب بانکی مدیران (مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت) برای انجام تراکنش ها و معاملات شرکت ، مورد استفاده قرار گرفته است می‌تواند تحت عنوان «فرار مالیاتی» تعقیب کیفری مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شرکت را مدنظر قرار دهد.

همچنین در بعضی موارد نیز می تواند تحت عنوان «پولشویی» اقدام به تشکیل پرونده کیفری علیه مدیران شرکت و‌ خود شرکت نموده و آنها را تحت تعقیب کیفری قرار دهد.

 

در این حالت، علاوه بر مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره، خود شرکت نیز متهم به کتمان درآمد و فرار مالیاتی یا پولشویی می شود.

 

اگر شرکت نیز درباره فرار مالیاتی یا پولشویی، محکوم شناخته شود علاوه بر آنکه به پرداخت مالیات و جرایم مربوطه محکوم می گردد ممکن است مشمول مجازات هایی همانند ممنوعیت از انجام یک یا چند فعالیت اقتصادی یا ممنوعیت از صدور چک و اسناد تجاری و… بشود.

 

همچنین بخوانید :
فرار مالیاتی چیست

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments