هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مسئولیت های صاحبان امضای مجاز شرکت

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

بطور کلی، همه اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت در قبال شرکت، سهامداران و اشخاص ثالث، مسئولیت جمعی دارند اما صاحبان امضای مجاز که اسناد و اوراق بهادار شرکت را امضا می نمایند نسبت به سایر مدیران شرکت در بعضی موارد، مسئولیت های ویژه و بیشتری دارند.

در این نوشتار، به بیان و شرح بعضی از مسئولیت های ویژه صاحبان امضای مجاز در شرکت ها می پردازم.

صاحب امضای مجاز، یعنی چه؟

در شرکت ها، موسسات و اشخاص حقوقی، صاحب امضای مجاز به کسی گفته می شود که برابر اساسنامه آن شرکت یا موسسه، اختیار و صلاحیت دارد که اسناد، مدارک، نامه ها، قراردادها، چک، سفته، اسناد بانکی و سایر اوراق عادی و تعهدآور مربوط به شرکت را امضا نماید.

جایگاه قانونی صاحب امضای مجاز در قانون تجارت ایران

ماده 125 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ایران، مدیرعامل شرکت را نماینده شرکت، معرفی نموده و تصریح کرده است که مدیرعامل شرکت از طرف شرکت، حق امضاء دارد.

ماده 17 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، بیان داشته است که قبول سمت بوسیله مدیران شرکت، به خودی خود دلیل بر آن است که مدیران شرکت با علم به تکالیف و مسئولیت های خود عهده دار مدیریت شرکت گردیده اند.

ماده 118 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نیز به بیان حیطه صلاحیت و دامنه اختیارات هیات مدیره شرکت های سهامی پرداخته است و با لحاظ اختیارات خاص مجامع عمومی فوق العاده و عادی، تاکید نموده است که هیات مدیره شرکت سهامی دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت می باشند.

در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز مواد 104 و 105 قانون تجارت ایران دامنه اختیارات و صلاحیت هیات مدیره شرکت با مسئولیت محدود را بیان داشته اند.

صاحبان امضای مجاز شرکت را چه مرجعی تعیین می کند؟

این مساله بستگی به اساسنامه شرکت ها دارد. ممکن است در خود اساسنامه شرکت، تصریح شده باشد که دارندگان امضای مجاز شرکت، چه کسانی خواهند بود که در این صورت باید صاحبان امضای مجاز شرکت را همان مقاماتی دانست که در اساسنامه شرکت، بیان شده است.

ممکن است اساسنامه شرکت بیان کرده باشد که صاحبان امضای مجاز شرکت را هیات مدیره شرکت تعیین می کنند.

در این صورت هیات مدیره شرکت باید فرد یا افرادی را به عنوان دارندگان امضای مجاز شرکت انتخاب نمایند. این افراد غالباً از بین اعضای هیات مدیره انتخاب می شوند.

به جز مدیرعامل شرکت سهامی که می تواند خارج از اعضای هیات مدیره انتخاب شود و برابر ماده 125 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت دارای حق امضا از سوی شرکت است انتخاب مدیر مالی شرکت (که معمولاً خارج از اعضای هیات مدیره شرکت سهامی است) به عنوان یکی از صاحبان امضای مجاز در شرکت های ایرانی تا حدودی مرسوم است.

اسناد و اوراق تعهدآور شرکت مشتمل بر چه مواردی است؟

به همه اسناد، نامه ها، صورتجلسه ها، ایمیل ها، قراردادها، تعهدنامه ها، اقرارنامه ها، تاییدیه ها، گواهی ها، چک، برات، سفته، گشایش نامه های ارزی و بانکی و….که شرکت را در قبال اشخاص دیگر به هر ترتیب و به هر میزان، مدیون و متعهد می سازد اسناد و اوراق تعهدآور گفته می شود.

اسناد و اوراق تعهدآور شرکت را صرفاً بایستی دارندگان امضای مجاز شرکت امضا نمایند تا قابل استناد باشد.

مسئولیت های خاص دارندگان امضای مجاز شرکت چیست؟

برخی از مسئولیت های ویژه و مضاعف دارندگان امضای مجاز شرکت ها به شرح زیر می باشد:

1- در قبال شرکا و سهامداران شرکت، نسبت به تعهدات و اسناد و قراردادهایی که امضاء نموده اند مسئولیت مدنی و کیفری دارند.

2- در مواردی که دعوا علیه یا له شرکت در دادگاه و دادسرا مطرح باشد در قبال مراجع قضایی، نسبت به اسناد و تعهدات و قراردادهایی که امضاء نموده اند بایستی پاسخگو باشند.

3- برابر ماده 19 قانون صدور چک، همراه با شرکت برای پرداخت وجه چک در قبال دارنده چک، مسئولیت تضامنی دارند.

4- برابر قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده ایران، همراه با شرکت در قبال پرداخت مالیات های متعلقه شرکت، تحت یک سری از شرایط قانونی، مسئولیت تضامنی دارند و محدودیت های مالیاتی خاصی علیه صاحبان امضای مجاز شرکت، قابل اعمال است.

5- برابر ماده 143 قانون مجازات اسلامی در مواردی که مسئولیت کیفری شرکت مورد توجه مراجع قضایی و قانونی قرار گیرد صاحبان امضای مجاز شرکت در معرض اتهام و تعقیب کیفری قرار می گیرند.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در مسائل مرتبط با صاحبان امضای مجاز شرکتها و دیگر نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

هشتم آبان ماه 1397

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments