ده اقدام پیش از قبول مدیرعاملی

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بایسته های قبول مدیریت در شرکت ها

قبول مدیریت در شرکت ها مقوله ای است که در نظام بنگاه داری ایران به آن کمتر توجه شده است.

یک شرکت از هنگام تاسیس تا زمانی که مدیریت آن به شما پیشنهاد شده ، معاملات و فعالیت های متعددی داشته است.

این معاملات و فعالیت ها برای شرکت و برای مدیران شرکت تبعات و پیامدهای مالی، قانونی و حتی کیفری دارد.

قبولی مدیرعاملی در شرکت ها و اشخاص حقوقی، مستلزم رعایت برخی نکات است که در این نوشتار به بیان بخشی از مهم ترین آنها می پردازم.

 

همچنین درباره قبول مدیریت در شرکت ها این مطلب را مطالعه فرمایید :

ده اقدام لازم پیش از قبول مدیرعاملی یک شرکت

 

 

تبعات و پیامدهای قبول مدیریت در شرکت ها

قبول مدیریت در شرکت ها

چه بسا در جریان این فعالیت ها و معاملات برای شرکت، تعهداتی نسبت به اشخاص دیگر ایجاد شده باشد هنوز تسویه نشده است.

چه بسا شرکتی که مدیریتش به شما پیشنهاد شده به بانکها یا دولت یا سازمان تامین اجتماعی و یا سازمان امور مالیاتی بابت وام یا امتیازات و حقوق دریافتی یا حق بیمه کارمندان یا مالیات، بدهکار باشد.

چه بسا دعاوی متعددی له یا علیه شرکت در مراجع قضایی و قانونی در حال رسیدگی باشد که نتیجه این دعاوی برای مدیران شرکت نیز تبعات قانونی و مالی در پی داشته باشد.

رعایت نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا آگاهی و اشراف بیشتری نسبت به مخاطرات و هزینه و فایده قبول مدیریت در آن شرکت به دست آورید.

۱- اساسنامه شرکت را دریافت و مطالعه فرمایید. حدود اختیارات مدیرعامل و هیئت مدیره و امکان یا عدم امکان تفویض اختیارات هیئت مدیره به مدیرعامل در اساسنامه شرکت را مورد بررسی قرار دهید.

مفاصا حساب مالیاتی شرکت

۲- آخرین برگه مفاصا حساب مالیاتی شرکت را دریافت و مطالعه فرمایید.

به خاطر داشته باشید که سازمان امور مالیاتی می تواند حسابهای ۵ سال گذشته شرکت را مجددا مورد بررسی قرار دهد و اگر مالیاتی، وصول نشده باشد، سازمان امور مالیاتی، می تواند حسابهای شرکت را مجددا رسیدگی کند و برگ مالیات جدید صادر نماید.

ترازنامه و صورت های مالی شرکت

۳- آخرین ترازنامه و صورت های مصوب مجمع عمومی و هم چنین اظهارنامه مالیاتی آن شرکت را دریافت و مطالعه کنید.

برابر مقررات قانون تجارت، شرکت ها هر سال یک نوبت باید مجمع عمومی عادی شرکت را جهت رسیدگی به صورتهای مالی و تصویب ترازنامه آن شرکت دعوت به تشکیل جلسه نمایند. در نظر داشته باشید که ترازنامه مصوب در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت به منزله تسویه حساب مدیران شرکت در آن مقطع زمانی هم می باشد.

گزارش حسابرسی شرکت

۴- آخرین گزارش حسابرسی رسمی ارایه شده به مجمع عمومی شرکت را دریافت و مطالعه فرمایید. گزارش های حسابرسی در بعضی موارد ممکن است به اندازه کافی، جامعیت و دقت نداشته باشند اما در هر صورت، نمایانگر بخشی از واقعیات شرکت هستند. مطالعه آنها در کنار بررسی سایر اسناد و صورتهای مالی به شما برای کشف وضعیت واقعی شرکت، کمک خواهد کرد.

لیست بیمه تامین اجتماعی شرکت

۵- آخرین لیست بیمه تامین اجتماعی شرکت را دریافت و تعداد بیمه شدگان و تعداد افراد شاغل در شرکت را مقایسه کنید.

اگر همکاران یا شاغلان یا حقوق بگیرانی وجود دارند که اسم و مشخصات آنها در لیست بیمه شرکت نیست علت را جویا شوید.

گردش حساب های بانکی شرکت

۶- آخرین موجودی حساب های بانکی شرکت و گردش یکساله اخیر آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

اگر حساب بانکی وجود دارد که بنام شرکت نیست ولی عملیات مالی شرکت از طریق آن انجام شده است اطلاعات مربوط به موجودی و گردش آن حساب را نیز درخواست و مطالعه کنید.

فهرست دعاوی شرکت

۷- فهرست و خلاصه وضعیت از تعداد دعاوی قضایی و کارگری و بانکی و بیمه ای و غیره که علیه یا له شرکت در جریان است را دریافت و مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

دعاوی له یا علیه شرکت، نمایانگر میزان تعهدات و دیونی هستند که ممکن است در آینده له یا علیه شرکت، قطعی و در دوره مدیریت شما دامنگیر شرکت شوند.

بنابراین اطلاع از آنها به شما کمک خواهد کرد تا دورنمایی از وضعیت شرکت را از این جهت ملاحظه فرمایید.

ممنوع الخروجی مدیران شرکت

۸- ببینید مدیران فعلی شرکت ، ممنوع الخروج هستند یا خیر؟ اگر ممنوع الخروج هستند چه ارتباطی به مسئولیت و مدیریت آنها در شرکت دارد؟

ممنوع الخروجی مدیران هنگام به شرکت مربوط می شود که جنبه مالیاتی و پولشویی، جنبه بانکی، جنبه تامین اجتماعی، جنبه قضایی یا جنبه صدور چک بی محل را داشته باشد.

چک ها و اسناد تجاری شرکت

۹- فهرست کاملی از چک های صادره شرکت که بعنوان چک تضمینی یا چک وعده دار یا هر عنوان دیگر صادر شده و هنوز از حساب های شرکت پاس نشده است را دریافت و مورد بررسی قرار دهید.

برگ تشخیص مالیات شرکت

قبول مدیریت در شرکت ها

۱۰- آخرین برگ تشخیص مالیات شرکت و گزارش اقدامات انجام شده برای پرداخت آن را دریافت و مورد بررسی قرار دهید.

 

همچنبن مطالعه این نوشتار توصیه می شود :

 

نقش-و-مسئولیت-مدیرعامل-در-شرکت-سهامی

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3.5 6 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments