هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بخشودگی جرایم مالیاتی

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، سازمان امور مالیاتی با صدور دستورالعملی، اقدام به تعیین موارد و‌ شرایط و چگونگی بخشودگی جرایم مالیاتی نمود.
در متن دستورالعمل شماره 200/1400/513 مورخ 1400/4/6) سازمان امور مالیاتی آمده است:
در اجرای جزء (5 الف) بند (1) مصوبه شماره (2) هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 1400/03/08موضوع ابلاغیه شماره 2853 مورخ 1400/03/12رئیس دفتر محترم رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری که مقرر می‌دارد:
“سازمان امورمالیاتی کشور مجاز است تمام یا قسمتی از جرائم مقرر در قوانین مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده را مطابق دستورالعملی که به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، در سال 1400 مورد بخشودگی قرار دهد.”

شرایط و چگونگی بخشودگی جرایم مالیاتی

درباره شرایط و چگونگی بخشودگی جرایم مالیاتی در دستورالعمل یادشده آمده است :

همچنین بنا به مفاد ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم،
بدین وسیله بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قوانین مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در هر منبع برای هر دوره/سال مالیاتی، حسب مورد در سال 1400 در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی (اصل بدهی، جرائم غیرقابل بخشش و آن بخش از جرائمی که با بخشودگی آن موافقت نشده‌است)
به شرح ذیل تعیین می‌شود :
مفاد دستورالعمل بخشودگی جرایم مالیاتی در سال ۱۴۰۰

حداکثر مبلغ بخشودگی جرایم مالیاتی

ماده ۱- بخشودگی جرائم موضوع این دستورالعمل برای هر دوره/سال مالیاتی در هر منبع حسب مورد حداکثر تا مبلغ 000’000’000’60 ریال به شرح زیر می‌باشد :

لزوم پرداخت بدهی قطعی مالیاتی برای بخشودگی جرایم مالیاتی

الف) پرداخت مانده بدهی قطعی (طبق برگ قطعی ابلاغ شده از تاریخ 1399/04/01) حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ برگ قطعی، به میزان صد درصد (100%).
ب) پرداخت مانده بدهی قطعی (طبق برگ قطعی ابلاغ شده تا پایان خرداد ماه سال 1399) حداکثر تا تاریخ 1400/04/31برای کلیه فعالان اقتصادی هفتاد درصد (70%).
تبصره 1) در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی پس از مهلت‌های تعیین‌شده به شرح بند‌های فوق به ازای هر ماه دو واحد درصد (2%) از بخشودگی جرائم موضوع این ماده تا پایان سال جاری کسر می‌گردد.
تبصره 2) مهلت پرداخت آن بخش از جرائمی که با بخشودگی آن موافقت نشده‌است حداکثر تا یک ماه پس از مهلت‌های مزبور خواهد بود.
در غیر این صورت کاهش درصد اعلام شده در تبصره (1) این ماده از تاریخ‌های مزبور اعمال می شود.
تبصره 3) ملاک تاریخ تعیین قطعیت بدهی برای مؤدیان در خصوص بدهی ابرازی، تاریخ سررسید پرداخت مقرر در قوانین موضوعه می‌باشد.

لزوم تسلیم درخواست بخشودگی جرایم مالیاتی

ماده 2 – مؤدیان موظفند درخواست بخشودگی جرائم را به اداره امورمالیاتی ذی‌ربط تسلیم نمایند.
ادارات مذکور تا میزان مندرج در ماده (1) این دستورالعمل ضرورتی به تهیه و تنظیم فرم بخشودگی جرائم ندارند و صرفاً با دستور مسئول حوزۀ کاری حسابداری مؤدیان/مسئول ذی‌ربط نسبت به اعمال بخشودگی جرائم اقدام نمایند.
تبصره) در صورت پرداخت بدهی قطعی، برای درخواست اعمال بخشودگی تا سقف تعیین شده در ماده (1) این دستورالعمل محدودیت زمانی وجود ندارد و تاریخ پرداخت، ملاک اعمال درصدهای مذکور می‌باشد.

شرایط اعمال بخشودگی جرایم مالیاتی هر سال

ماده 3 – اعمال بخشودگی جرائم برای هر یک از دوره‌ها/سال‌های مالیاتی در هر منبع با پرداخت بدهی قطعی آن دوره/سال مالیاتی امکان‌پذیر می‌باشد.
ماده 4 – در صورتی که فارغ از سال تعلق جریمه، دریافت خسارت تأخیر موضوع ماده (242) قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره (6) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مؤدیان احراز شده‌است،
مبالغ خسارت مذکور از جرائم قابل بخشش مربوط به دوره‌ها/سال‌های مالیاتی مورد درخواست، حسب مورد کسر و سپس نسبت به بخشودگی جرائم اقدام گردد.
ماده 5- اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات نبوده و یا طبق مقررات مشمول معافیت بودند لیکن مشمول جرائم عدم انجام تکالیف قانونی شده‌اند
(به استثنای جرائم موضوع ماده 169 و همچنین جریمه موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم قبل و پس از اصلاحیه 1394/04/31)،
حسب مورد از بخشودگی صد در صدی (100%) جرائم برخوردار خواهند شد.
ماده 6- محدودیت موضوع بند (52) قانون بودجه سال 1392 و بند (2) تبصره (9) قانون بودجه سال‌های 1393 و 1394 مانع از بخشودگی جرائم نخواهد بود.

بخشودگی صد در صد جرایم مالیاتی در جرایم خاص

ماده 7- در راستای بند (ل) قانون بودجه سال 1400 و بند (م) تبصره (6) قانون بودجه سال 1399
و بند (ز) تبصره (8) قانون بودجه سال 1398
و قانون استفاده از حداکثر توان تخصصی، تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات
و اصلاح ماده (104) قانون مالیات‌های مستقیم
و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی،
آن بخش از جرائم دیرپرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده پیمانکاران که به واسطه عدم دریافت از کارفرمایان ایجاد شده‌است، به صورت صد در صد (100%) بخشوده می‌شود.
ماده 8- جرائم موضوع ماده (169) مکرر قانون مالیات های مستقیم برای عملکرد سال‌های 1391 لغایت 1394
مشروط به پرداخت بدهی قطعی آن سال فارغ از مهلت‌های موضوع ماده (1) این دستورالعمل، به میزان صد در صد (100%) بخشوده می‌شود؛
لیکن جرائم موضوع ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال‌های 1395 تا 1399
مشروط به پرداخت بدهی قطعی آن سال فارغ از مهلت‌های موضوع ماده (1) این دستورالعمل و ارسال فهرست معاملات، به میزان صد در صد (100%) بخشوده می‌شود.

اختیار بخشودگی جرایم مالیاتی با مدیر کل مالیاتی هر استان

در صورتی که تمام یا بخشی از فهرست معاملات در سنوات اخیرالذکر بنا به دلایل خارج از اختیار مؤدی ارائه نگردیده باشد، اختیار بخشودگی جرائم یادشده به شرط پرداخت مانده بدهی قطعی عملکرد سال مربوطه به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می‌گردد.
همچنین جرائم موضوع تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص مشمولان موضوع تبصره ماده (100) قانون اخیرالذکر مشروط به پرداخت بدهی قطعی سال مربوطه، به صورت صد در صد (100%) بخشوده‌می‌شود.
تبصره) بخشودگی جرائم مؤدیان بابت عدم ارسال فهرست موضوع ماده (169) مکرر در هر یک از سال‌های 1391 تا 1394، پس از قطعیت بدهی عملکرد همان سال و پرداخت آن امکان‌پذیر خواهد بود.
ماده 9- مفاد این دستورالعمل مانع از اعمال بخشودگی جریمۀ عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمۀ تأخیر موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به مهلت‌های اعلامی به موجب بخشنامه‌های صادره نخواهد‌بود.
ماده 10- مفاد این دستورالعمل مانع از اختیار اجرای ماده (191) قانون مالیات‌های مستقیم توسط سازمان امورمالیاتی کشور نخواهد بود.
ماده 11- میزان بخشودگی جرائم آن دسته از مؤدیانی که
بدهی خود (اعم از مالیات و عوارض و جرائم غیرقابل بخشش و جرائمی که با بخشودگی آن موافقت نشده‌است) را پرداخت یا تسویه نموده‌اند لیکن پرداختی یا تسویه مؤدی توسط اداره کل امور مالیاتی ذی‌ربط بابت دوره یا عملکرد مربوطه یا ردیف درآمدی مربوطه منظور نشده‌ است
ضمن تاکید بر اصلاح اشتباهات انجام شده و دقت در موارد آتی، تابع شرایط مقرر در زمان پرداخت بدهی خواهد بود.
با عنایت به مفاد ماده (10) این دستورالعمل، بخشودگی جرائم قابل بخشش مازاد بر مبلغ مندرج در ماده (1) حداکثر تا درصدهای تعیین‌شده در ماده مذکور و با رعایت مقررات ماده (191) قانون مالیات‌های مستقیم، به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می‌شود.
همچنین می توانید یادداشت بایسته های مالیاتی؛ جرایم مالیاتی در قانون جدید   را مطالعه فرمایید.
همچنین در تارنمای سازمان امور مالیاتی نوشتار زیر را بخوانید :

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3.5 2 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments