هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از شروع مطلب به اشخاصی که مطالب منتشره اینجانب در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون لینک سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر طریقی منتشر می کنند متذکر می شوم که در انتظار عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه مطالبم باشند.

ذکر و باز نشر مطالب اینجانب و کلیه مطالبی که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و توام با لینک سایت و وبلاگهایم مجاز است.

اعم از آن که جهت تامین نیاز شخصی یا جهت سرمایه گذاری و سود آوری مبادرت به خرید ملک یا ساختمان می کنید آرزو و علاقه دارید که در زمان فروش آن ملک یا ساختمان به سرعت و به بهترین قیمت و شرایط، امکان فروش آن را داشته باشید. اگر می خواهید حسرت برآورده شدن این آرزو را نخورید پیش از خرید و در هنگام خرید به راهکارهای زیر توجه بفرمائید:

1- معمولا 80 درصد مردم از قدرت خرید معمولی یعنی در حد زیر متوسط برخوردارند و حدود 10 درصد از مردم دارای قدرت خرید متوسط به بالا و کمتر از پنج درصد مردم دارای قدرت خرید سطح بالا هستند. قدرت خرید خود را در نظر بگیرید و در سطح فعلی خود یا پائین تر از سطح فعلی خود ملک و ساختمان بخرید. وقتی در سطح خود یا پائین تر از سطح خود خرید می کنید از قدرت مالی و چانه زنی و اعتماد به نفس بیشتری برخوردار هستید و امکان خرید به صرفه تری دارید.

2- از طرفی 80 درصد تعداد معاملات املاک و ساختمانها از سوی افراد دارای قدرت خرید در حد متوسط انجام می شود. اموالی که تعداد و تکرار فروش آنها بالاست سهل الفروش تلقی می شوند. ملک یا ساختمانی بخرید که در محدوده خود 80 درصد مشتریان و معامله گران خواهان آن بوده اند.

3- بخشی از سود هر معامله ای در زمان خرید، نهفته است. سعی کنید به پائین ترین قیمت منطقه، خرید کنید و هر چه بیشتر تخفیف بگیرید. سود زمان خرید را به راحتی از دست ندهید.

4- از افراد بد نام یا مساله دار، ملک یا ساختمان نخرید. به احتمال بسیار، پس از خرید اینگونه املاک و ساختمانها دچار مشکلات قانونی و قضایی و ثبتی خواهید شد و امکان فروش چنین املاک و ساختمانهایی را به راحتی نخواهید داشت.

5- ملک یا ساختمانی که عملاً کاربری صنفی و کارگاهی ولی در سند کاربری مسکونی دارد را بدون دریافت مفاصا حساب مالیاتی و تامین اجتماعی و نیز مفاصا حساب شهرداری نخرید. مخاطرات ناشی از توقیف های تامین اجتماعی و مالیاتی و پرونده احتمالی در کمیسیون ماده 100 بدلیل تغییر غیر مجاز کاربری را در نظر داشته باشید. هر کدام از این مخاطرات می تواند فروش چنین املاک و ساختمانهایی را  برای سالیان متمادی با مشکل مواجه کند.

6- به صحت و اصالت اسناد مالكيت در هنگام خريد املاک و ساختمانها توجه بسیاری داشته باشید.

7- از انجام استعلامات لازمه قانوني از ثبت، منابع طبيعي ، زمين شهري، شهرداري و…تحت هیچ شرایطی صرف نظر نکنید و آن را به طرف مقابل نسپارید. بهتر است اخذ این استعلامات را یا خودتان انجام دهید یا وکیل و نماینده مورد اعتمادتان.

8- تطبيق حدود و مساحت ملك با سند مالكيت را حتماً و بدقت انجام دهید. ممکن است در مواردی مساحت ملک یا ساختمان مورد نظر شما کمتر از میزان مندرج در سند باشد!! یا حدود چهارگانه آن و دیگر مشخصاتش با مشخصات مندرج در سند مطابقت نداشته باشد.

9- بازديد از ملك براي احراز عدم وجود متصرف ديگر و احراز عدم وجود معارض اعم از معارض متصرف یا معارض غیر متصرف در مالكيت يا منافع ملك مورد معامله را فراموش نفرمائید.

10- احراز عدم وجود حق سرقفلی و حريم هاي قانوني در ملك مانند حریم خطوط فشار قوی برق، حریم خطوط لوله نفت و گاز، حریم قنات، حریم جاده و… را حتماً مد نظر داشته باشید.

11- ملک یا ساختمان موروثی را بدون حضور وکیل یا مشاور مجرب حقوقی، نخرید.

12- ملک یا ساختمانی که در رهن بانک یا اشخاص دیگر است را هرگز نخرید.

13- در صورت عدم حضور مالک یا مالکین اصلی و اصیل و در مواردی که وکیل مالک یا مالکین قصد فروش ملک یا ساختمان به شما را دارد احراز زنده بودن موكل و احراز عدم عزل وكيل با استعلام از دفتر اسناد رسمي تنظيم كننده سند وكالت بسیار مهم است.

14- توجه به لزوم مصوبه هيأت مديره شركت يا موسسه  و لزوم رعايت مقررات اساسنامه و آئين نامه معاملات آن.

صادق رئیسی کیا

سیزدهم آذرماه 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments