هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

میزان پاداش اعضای هیأت مدیره شرکت های بخش خصوصی

 

پرداخت پاداش به اعضای هیأت مدیره در شرکتهای سهامی بخش خصوصی در ایران تا پیش از سال ۱۳۹۵ بر اساس مواد ۱۳۴ و ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت انجام می شد.

اما شرایط و مسائلی پیش آمد که قانونگذار بر اساس آنها اقدام به اصلاح ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نمود و پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره شرکت های سهامی را از دو جهت محدود نمود.

جهت نخست از جنبه درصد پاداش به نسبت سود خالص شرکت و جهت دوم از جنبه سقف پاداش پرداختی.

این در حالی است که پیش از سال ۱۳۹۵ ملاک پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره شرکت های سهامی بخش خصوصی، فقط درصد پاداش نسبت به سود خالص شرکت بود و ما چیزی بنام سقف پاداش اعضای هیات مدیره نداشتیم.

 

توجه داشته باشید که این نوشتار و مقررات مورد اشاره، فقط در شرکت‌های سهامی قابل اعمال است.

 

روش پرداخت پاداش و نظام عضویت در هیات مدیره شرکت ها در آستانه اصلاح

 

پاداش های بزرگ و جنجالی برای هیات‌مدیره شرکت های بزرگ

پاداش اعضای هیأت مدیره

بعضی از شرکت های بخش خصوصی به تصور اینکه چون تحت مالکیت و نظارت دولت نیستند پاسخگوی افکار عمومی و شرایط اجتماعی هم نخواهند بود بی توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور اقدام به تعیین و پرداخت پاداش‌های زیاد برای اعضای هیئت مدیره خود می نمودند.

به ویژه با توجه به اجرای قانون سیاست های اصل ۴۴ و خصوصی شدن بعضی از شرکت های بزرگ از جمله بانک ها تا پیش از سال‌ ۱۳۹۵ ماجرای تعیین پاداش های سنگین برای اعضای هیئت مدیره بعضی از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ، خبر داغ رسانه ها شده بود.

در نظر بگیرید که بعضی از بانکها و شرکت های بخش خصوصی ایران ادعای زیاد می کردند و اعضای هیئت مدیره آنها با تصویب مجمع برای خود پاداش در نظر می‌گرفتند و این یعنی یک تعارض بزرگ.

 

چگونه ممکن است شرکتی که ادعای زیان می کند پرداخت پاداش سنگین به مدیرانش را بپذیرد؟

مدیری که نتوانسته مانع زیان شرکت سود و یا نه تنها نتوانست شرکت را سودآور کند چرا باید پاداش هم بگیرد؟

 

بنابراین پرداخت پاداش هایی که بعضاً حتی توجیه اقتصادی و اجتماعی هم نداشت افکار عمومی و کارشناسان را به موضع گیری واداشت و نهایتا قانونگذار در سال ۱۳۹۵ ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت که درباره میزان پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سهامی بود را به شرحی که توضیح خواهم داد اصلاح نمود.

اکنون در ایران، قاعده و ملاک اصلی پرداخت پاداش به اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی بخش خصوصی به این ترتیب است:

بایسته های پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سهامی بخش خصوصی

پاداش اعضای هیأت مدیره

۱- بنا به تکلیف ماده ۱۳۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره باید در اساسنامه شرکت پیش‌بینی شده باشد و اگر پیش بینی نشده باشد مجمع عمومی عادی نمی تواند پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره را تصویب کند.

 

۲- پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سهامی بخش خصوصی باید در مجمع عمومی عادی شرکت به تصویب رسیده باشد.

 

۳- در شرکتهای سهامی عام حداکثر پاداش قابل پرداخت به اعضای هیئت مدیره نمی تواند از سه درصد سودی که در همان سال به صاحبان سهام پرداخت می شود بیشتر باشد.

الف) اگر دریافت کننده پاداش ، عضو موظف هیئت مدیره در آن شرکت باشد سقف پاداش دریافتی او نمی‌تواند از معادل یک سال حقوق پایه او بیشتر شود.

ب) اگر دریافت کننده پاداش ، عضو غیر موظف هیات مدیره در آن شرکت باشد سقف پاداش دریافتی نمی تواند از حداقل پاداش عضو موظف هیات مدیره بیشتر شود.

 

۴- در شرکت های سهامی خاص حداکثر پاداش قابل پرداخت به اعضای هیئت مدیره نمی‌تواند از ۶ درصد سودی در همان سال به صاحبان سهام پرداخت می شود بیشتر باشد.

همانند موارد الف و ب که در بند ۳ این نوشتار آوردم در شرکتهای سهامی خاص نیز پاداش اعضای هیئت مدیره دارای سقف می باشد و سقف آن به همان ترتیب است که در قسمت الف و ب بند ۳ این نوشتار آوردم.

حق حضور در جلسات برای اعضای غیر موظف هیات مدیره

پاداش اعضای هیأت مدیره

۵- برابر ماده ۱۳۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، پرداخت حق حضور در جلسات اعضای غیرموظف هیئت مدیره شرکت‌های سهامی بخش خصوصی با در نظر گرفتن ساعات حضور آنان در جلسات هیئت مدیره شرکت با تصویب مجمع عمومی عادی، مجاز خواهد بود.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

1.5 2 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments