هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

حقوق و مزایا و پاداش مدیرعامل و اعضای هیات مدیره

پاداش مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره

دولت و قانونگذار ایران کوشیده اند که برای ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی، جلوگیری از ایجاد مزایای غیر معمول برای مدیران دولتی و عمومی، جلوگیری از هدر رفت منابع، پاسخگو کردن شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دولتی و عمومی، فراهم ساختن زمینه رقابت برابر و جوانمردانه بین بنگاه اقتصادی بخش عمومی و دولتی با بنگاه های اقتصادی بخش های خصوصی و تعاونی ، سنجه ها و الزاماتی را به کار گیرند.

به اینکه این مولفه ها و الزامات چقدر کارآمد بوده و تا چه میزان باعث فراهم شدن زمینه رقابت سالم بین بنگاه‌های اقتصادی دولت و بخش خصوصی و تعاونی شده است در این نوشتار کاری ندارم.

 بنابراین به طور مشخص می‌روم سراغ «میزان حقوق مزایا و پاداش اعضای هیئت مدیره در شرکتهای دولتی و شرکتهای وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی»

 

 

همچنین بخوانید :

 

میزان مجاز پرداخت پاداش اعضای هیأت مدیره شرکت های سهامی بخش خصوصی

 

حقوق و مزایای مدیرعامل و عضو موظف هیات‌مدیره

پاداش مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره

 درباره حقوق و مزایای دریافتی، ماده ۸۴ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۹۳ بیان داشته است که:

۱- ناخالص حقوق و مزایای دریافتی مدیران عامل و اعضای موظف هیأت مدیره شرکت های دولتی و نیز شرکتهای غیردولتی که به نحوی از انحاء وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی می‌باشند نباید حداکثر از ده برابر حداقل حقوق مصوب سالانه شورای‌عالی کار بیشتر باشد.

 

 نکته نخست:

اعضای غیرموظف هیات‌مدیره شرکت‌ها اصولاً حقوق دریافت نمی کنند بلکه می توانند حق شرکت در جلسه دریافت کنند بنابراین بحث حقوق و مزایا درباره آنها نمی تواند مطرح باشد.

 

نکته دوم:

متقابلاً عضو موظف هیات‌مدیره هم حق دریافت حق الجلسه یا حق التجلیس یا حق حضور در جلسات هیات مدیره را ندارد چون به عنوان عضو موظف در شرکت، فعالیت دارد و شرکت در جلسات هیات مدیره هم جز وظایف اوست.

حق شرکت در جلسات هیات مدیره برای عضو غیرموظف هیئت مدیره

پاداش مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره

۲- حق شرکت در جلسات هیات مدیره برای اعضای غیرموظف هیات‌مدیره در شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی نمی تواند حداکثر از دو برابر حداقل حقوق مصوب شورای‌ عالی کار برای هر ماه بیشتر باشد.

پاداش اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل

پاداش مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره

۳- پاداش اعضای هیات‌مدیره هر دو گروه از شرکت های یادشده صرفاً به اشخاص حقوقی عضو هیات مدیره قابل پرداخت است نه به اشخاص حقیقی که نماینده عضو حقوقی هیات مدیره هستند.

دریافت بیش از حقوق و مزایا و حق حضور در جلسات ممنوع

پاداش مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره

مدیران عامل و اعضای موظف هیأت مدیره در هر دو گروه از شرکتهای یادشده به‌ غیر از حقوق و مزایایی (که در بند نخست مورد اشاره قرار گرفت) و همچنین اعضای غیرموظف هیات‌مدیره در هر دو گروه از شرکت های یادشده به‌ جز حق شرکت در جلسات هیات مدیره (که میزان آن در بند دوم مورد اشاره قرار گرفت) حق دریافت هیچ‌گونه مبلغ دیگری تحت هیچ عنوانی را ندارند.

 

همچنین پیشنهاد می‌شود :

ابلاغ-اصلاحیه-قانون-تجارت-درباره-پاداش-هیئت-مدیره-به-بانک ها

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments