وظایف و اختیارات خاص و غیر قابل تفویض هیأت مدیره در شرکت های سهامی

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تفویض هیأت مدیره

برابر ماده ی ۱۰۷ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ اداره ی شرکت سهامی بعهده ی هیات مدیره است. مستفاد از مقررات قانون تجارت ، هیات مدیره ی هیچ شرکت سهامی نمی تواند کمتر از سه نفر باشد. بنابراین حتی در موارد و فروضی که شرکت سهامی حول محور یکی از سهامداران و تحت تاثیر شخصیت ، توانمندی و سرمایه ی او تاسیس شده باشد و فعالیت کند در اداره ی امور و اتخاذ تصمیم برابر آنچه که قانون تجارت ایران تکلیف نموده بایستی به صورت هیاتی و جمعی اداره گردد. بنابراین مسئولیت اداره ی امور شرکت نیز مسئولیتی جمعی و آثار و تبعات ناشی از تصمیمات متخذه و اقدامات انجام شده یا عدم اتخاذ تصمیم در مواقع لزوم یا سوء مدیریت نیز اساساً متوجه همه ی اعضای هیات مدیره است.

بر اساس ماده ۱۱۸ قانون یاد شده ، هیات مدیره، دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره ی امور شرکت شناخته می شود مگر در اموری که اقدام و اتخاذ تصمیم درباره ی آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی صاحبان سهام باشد و البته من در مقوله دیگری صلاحیتهای خاص و غیر قابل تفویض مجامع عمومی صاحبان سهام را بر اساس قانون تجارت و دیگر مقررات ایران، بر خواهم شمرد و تقدیم بازدید کنندگان محترم سایتم خواهم کرد اما در این گفتار ، فهرستی از وظایف غیر قابل تفویض هیات مدیره در شرکتهای سهامی را مورد اشاره قرار می دهم.

در چه مواردی هیات مدیره شرکت مکلف به دعوت مجامع عمومی صاحبان سهام است؟

از طرف دیگر باید گفت که هر شخصی اصولاً می تواند امورش را بوسیله ی وکیل خود انجام دهد مگر اموری که اعطای وکالت در آن ذاتاً ناشدنی یا به موجب قانون ممنوع یا محدود شده باشد مانند ایفای وظایف خاص زوجین در قبال یکدیگر ، خدمت وظیفه عمومی ، آزمونهای تحصیلی و آزمون ورود به دانشگاه ، آزمون رانندگی ، تست عدم اعتیاد ، شهادت و سوگند که انجام آن بوسیله وکیل ممکن نیست زیرا در این گونه امور شخصیت ، توانایی و ویژگی ها و تخصص فرد به قدری، حائز اهمیت است که هدف اصلی طرفین معامله و شرط اساسی صحت آن امور، تلقی می شود و در اصطلاح حقوقدانان، مباشرت خود شخص، شرط صحت آن امور است.

در مواردی نیز اعطای وکالت به خودی خود، ممنوع و واجد اشکال نیست بلکه باید در اعطای وکالت یا قبول و انجام آن، شرایطی رعایت گردد تا به اعتبار و صحت اموری که تحت عنوان وکالت انجام می شود خللی وارد نیاید مانند موضوعات مواد ۶۶۳ تا ۶۶۵ قانون مدنی که بر لزوم تصریح به اختیار وکیل در قبض و محاکمه، تاکید نموده است و بدین ترتیب ما مثلاً ناچاریم قبل از هر چیز دیگری مطمئن شویم که آیا وکیل به موجب وکالتنامه، دارای اختیار لازم جهت طرح دعوی یا تجدید نظر خواهی یا دریافت ثمن از خریدار و وصول محکوم به از محکوم علیه هست یا خیر؟

با اوصاف فوق سوالی که مطرح می شود این است که آیا وظایف و مسئولیتهای هیات مدیره و مدیر عامل در شرکت سهامی خاص اصولاً قابل تفویض و اعطای وکالت به دیگری هست یا خیر؟

در پاسخ به این سوال و برای تبیین بهتر مطلب و به عنوان مقدمه ی پاسخ، مختصراً به بررسی امکان حضور وکیل در مجامع عمومی صاحبان سهام به وکالت از صاحب سهم می پردازیم.

به تصریح ماده ۱۰۲ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ حضور وکیل صاحب سهم به وکالت از صاحب سهم در کلیه مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت های سهامی(اعم از مجمع عمومی موسس،مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی) مجاز و حضور وکیل مزبور به منزله ی حضور خود صاحب سهم است. شرایط لازم برای صحت چنین وکالتی شرایط عمومی معاملات از قبیل اهلیت و… است و علاوه بر آنها ارائه ی وکالتنامه ی معتبری که مبین اختیار وکیل از ناحیه ی صاحب سهم برای شرکت در مجمع عمومی صاحبان سهام و اعطای رای می باشد ضرورت دارد. لازم به ذکر است وکیل مزبور نمی تواند به وکالت و نمایندگی از اشخاص حقیقی سهامدار به عضویت هیات مدیره شرکت درآید زیرا بنا به تصریح ماده ی ۱۰۷ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ اعضای هیات مدیره ی شرکتهای سهامی باید از بین صاحبان سهام انتخاب شوند. فقط در صورتی چنین وکیلی می تواند علاوه بر وکالت از شخص حقیقی سهامدار در مجامع عمومی صاحبان سهام نامزد عضویت در هیات مدیره شرکت سهامی شود که خود نیز از سهامداران آن شرکت سهامی باشد.

بنابراین وکلای اشخاص حقیقی سهامدار در شرکت های سهامی می توانند به وکالت از سهامداران حقیقی در مجامع عمومی صاحبان سهام با حق رای حضور یابند اما بنا به تصریح ماده ی ۱۰۷ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ نمی توانند عضو هیات مدیره ی آن شرکت شوند.

اما عضویت در هیات مدیره شرکت های سهامی به وکالت و نمایندگی از شخص حقوقی سهامدار به تصریح ماده ۱۱۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ مجاز است و این در مرحله ی پس از برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام است. در واقع، پس از آنکه اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب سهم با رای سهامداران یا وکلای آنها به عضویت هیات مدیره شرکت سهامی درآمدند اشخاص حقوقی عضو هیات مدیره، یک شخص حقیقی را به نمایندگی خود برای حضور در جلسات هیات مدیره و اعمال نظر و رای خود، انتخاب و معرفی خواهند کرد.

جمع بندی مبحث تا اینجا این است که در شرکت های سهامی، انتخاب وکیل سهامدار حقیقی به عضویت در هیات مدیره در حالی که وکیل مزبور خود از سهامداران شرکت نباشد ممکن نیست.

فرض دیگری که قابل طرح است و منظور اصلی ما از طرح این مبحث می باشد صورتی است که اشخاص عضو هیات مدیره ی شرکت سهامی که خود قبلاً بوسیله ی مجمع عمومی صاحبان سهام انتخاب شده اند بخواهند شخصی را به وکالت از خود و برای ایفای مسئولیتهای خود به جلسات هیات مدیره معرفی نمایند. در این خصوص تکلیف اشخاص حقوقی عضو هیات مدیره را ماده ی ۱۱۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ روشن کرده است. بنا به تصریح ماده ی یاد شده، اشخاص حقوقی عضو هیات مدیره می توانند نماینده ی خود در هیات مدیره ی شرکت سهامی را هر زمان که بخواهند عزل و همزمان نماینده ی بعدی خود را به جانشینی او معرفی نمایند.

در مورد امکان ایفای وظایف هیات مدیره به وکالت از اشخاص حقیقی عضو هیات مدیره ی شرکت سهامی در قانون تجارت ایران تصریحی وجود ندارد اما از ماده ی ۱۰۷ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت می توان چنین استنباط و برداشت نمود که عضویت شخص حقیقی در هیات مدیره شرکت سهامی، قائم به سهامدار بودن وی در شرکت است و اداره ی امور شرکت سهامی (که از وظایف هیات مدیره است) در مورد اشخاص حقیقی عضو هیات مدیره به واسطه ی شخصیت ، توانایی و ویژگی ها و تخصص فردی آنان به ایشان محول شده است. بنابراین وکلای اشخاص حقیقی سهامدار نمی توانند در رای گیری و اتخاذ تصمیم در هیات مدیره ی شرکت سهامی شرکت کنند. به بیان دیگر می توان گفت اتخاذ تصمیم و رای در هیات مدیره برای شخص حقیقی عضو هیات مدیره مسئولیتی است غیر قابل تفویض و قائم به شخص.

در عین حال باید گفت که هیات مدیره ی شرکت های سهامی علاوه بر مسئولیتهای غیر قابل تفوض، امور و مسئولیتهایی هم دارند که قابل تفوض و قابل انجام از طریق وکیل است مانند وظیفه ی هیات مدیره برای ثبت و آگهی تغییرات صاحبان امضاء مجاز یا تغییر ترکیب و سمت اعضای هیات مدیره ی شرکت که پس از اتخاذ تصمیم بوسیله ی مجمع عمومی صاحبان سهام یا هیات مدیره، بوسیله ی یکی از اعضای هیات مدیره یا هر شخص دیگری به وکالت از او قابل انجام است. این مسئولیتها که قابل تفویض و اعطای وکالت هستند غالباً جنبه اداری دارند نه مدیریتی یعنی اینکه اتخاذ تصمیم در مورد آنها در عملیات شرکت، تاثیر حیاتی و اساسی ندارد.

وظایف غیر قابل تفویض هیات مدیره، وظایفی هستند که هیات مدیره نمی تواند با واگذاری صلاحیت و محول نمودن اختیار ، انجام آنها را از مدیر عامل یا یکی از اعضای هیات مدیره یا شخص ثالث، تحت عنوان وکالت ، نیابت ، نماینده و کارگزار و… بخواهد و بدین ترتیب خود را از مسئولیت قانونی انجام آن مبری بداند. اینها بخشی از مسئولیتها و وظایفی هستند که انجام آنها یا اتخاذ تصمیم در مورد آنها مباشرتاً و بدون آنکه قانوناً قابل تفویض و اعطای وکالت به دیگری باشد صرفاً در صلاحیت و وظیفه ی اعضای هیات مدیره ی شرکت های سهامی است.

۱- تکلیف رئیس و اعضای هیأت مدیره به مطالبه ی قسمت پرداخت نشده ی مبلغ اسمی سهام شرکت ظرف مهلت مقرر در اساسنامه شرکت.(ماده ی ۳۳ با توجه به بند ۱ ماده ی ۲۴۶ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

۲- تکلیف رئیس و اعضای هیأت مدیره به دعوت مجمع عمومی فوق العاده برای تقلیل سرمایه ی شرکت تا میزان مبلغ پرداخت شده ی سهام ظرف دو ماه قبل از پایان مهلتی که در اساسنامه ی شرکت برای مطالبه ی قسمت پرداخت نشده ی سهام مقرر شده است.(ماده ی ۳۳ با توجه به بند ۱ ماده ی ۲۴۶ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

۳- اجازه ی صدور اوراق قرضه پس از پرداخت کلیه ی سرمایه شرکت.

۴- اختیار صدور اوراق قرضه پس از پرداخت کلیه ی سرمایه ی شرکت و انقضاء دو سال تمام از تاریخ ثبت شرکت و تصویب دو ترازنامه توسط مجمع عمومی عادی.(ماده ی ۵۵ با توجه به  ماده ی ۲۵۰ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

۵- پیشنهاد انتشار اوراق قرضه به مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام اگر انتشار اوراق قرضه در اساسنامه شرکت پیش بینی نشده باشد.( مواد ۵۶ و۲۵۱ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت )

۶- تهیه صورت حاضرین در مجمع عمومی صاحبان سهام که درآن هویت کامل ، اقامتگاه ، تعداد سهام و تعداد رأی هر یک ازحاضرین در مجمع قید شده و به امضاء آنان رسیده باشد .( مواد ۹۹ و ۲۵۵ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت )

۷- دعوت مجمع عمومی عادی صاحبان سهام حداکثر تا ۶ ماه پس از پایان سال مالی شرکت برای تصویب عملیات سال مالی قبل و جهت رسیدگی به حسابها و سود و زیان و ترازنامه.( مواد ۲۵۴ و ۱۳۸ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت )

۸- تهیه ی صورت دارایی و دیون شرکت در پایان سال مالی شرکت و همچنین تهیه ی ترازنامه و حساب عملکرد و حساب سود و زیان شرکت به همراه گزارشی درباره ی فعالیت و وضع عمومی شرکت طی همان سال مالی.( مواد ۲۳۲ و۲۵۴ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

۹- تسلیم ترازنامه ی مذکور در بند ۸ حداقل ۲۰ روز قبل از تاریخ مجمع عمومی عادی سالانه ی شرکت به بازرسان شرکت.( مواد ۲۳۲ و۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

۱۰- دعوت مجمع عمومی عادی در هر موقع که انتخاب بازرسان شرکت باید انجام پذیرد.( مواد ۲۵۹ و۱۴۴ و۱۲۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

۱۱- انتخاب یک نفر شخص حقیقی به مدیر عاملی شرکت و تعیین حدود اختیارات و مدت تصدی و حق الزحمه او. ( ماده ی ۱۲۴ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

۱۲- تکلیف هیات مدیره به اطلاع رسانی به کلیه صاحبان سهام در مورد کاهش اختیاری سرمایه ی شرکت از طریق کاهش بهای اسمی سهام شرکت و رد مبلغ کاهش یافته ی هر سهم با انتشار اطلاعیه در روزنامه ی کثیر الانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر می گردد و نیز با ارسال اطلاعیه ی مذکور برای صاحبان سهام با نام شرکت با پست سفارشی.(ماده ی ۱۹۶ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

 

https://rc.majlis.ir/fa/law/show/102321

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

214 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

سلام دریک شرکت حمل ونقل که هیئت مدیره 3نفر مقابل باشند چنانچه به نظر یکی تصمیمی مخالف قوانین گرفته شود آن فرد چگونه خود را میتواند از تبعات آن مصون دارد

سلام.5نفریم شرکتی را سال 86 ثبت کردیم یک نفرمان که بازرس شرکت بودهمان اول از شرکت خارج شد و سهم خودرا بین 4نفر دیگروکالتی واگذار نمود ولی در ثبت شرکتها تغییراتی انجام نشد مدیر عامل 12.5 هکتار زمین خریداری نمود و به هیئت مدیره مکتوب اعلام کرد و قرار شد پس از طی مراحل قانونی سندبنام شرکت بزند ولی حال فهمیدیم 6 هکتار زمین بنام زده و 6.5 هکتار دیگر چند سال پیش فروخته و کتمان کرده بود در مقابل اعتراض میگوید به من حقوق ندادید در صورتی که
1-مذیر عامل خود جزو هیئت مدیره میباشد
2-شرکت ما هیچ فعالیتی و در آمدی نداردو حق و حقوقی هم برا ایشان در نظر نگرفتیم
3-سال 86 که شرکت ثبت شد به مدت 2سال مدیرعامل نتخاب شد و طی این مدت در این زمینه(انتخاب مجدد)اقدامی صورت نگرفته است
4-اینکه شرکت ما هیچ فعالیتی در این چند سال نداشته به خاطر کم کم مدیر عامل بوده است
5- پرونده شرکت ما چند سالی که در بانک بود سال گزشته بانک نامه زد بدلیل عدم پیکیری و عدم ارسال مدارک به بانک پرونده بسته شد( قبلا تزکر کتبی داده بود)
حال خواهشمنم راهنمایی کنید باتوجه به اینکه مدت قانونی ایشان به عنوان مدیر عاملی و عذم پیگیری کارهای شرکت و سهل انگاری که منجر به ورشکست شرکت شدو از همه مهمتر اینگه محفیانه زمین شرکت را فروحته و گزارش نداده و ما اتفاقی و بر اثر تحقیقات متوجه شدیم (خیانت در امانت ) به ایشان حقوق تعلق میگیرد

با سلام مجدد با توجه به متن فوق به ایشان حقوق تعلق مبگبرد در صورتی که هیچ کاری نکرده و خود باعث شکست شرکت شده

مجددا سلام شرکت ما در تهران ثبت شده یه شعبه هم در شهرستان داریم ولی هیچ فعالیتی ندارم فقط در ثبت شرکتها ثبت شده ولی بر اثر بی توجهی و سهل انگاری مدیرعامل عملا شکست خوردیم و خیانت در امانت مدیر عامل با فروش زمین شرکت بدون مصوبه هیئت مدیره و کتمان آن حدود سه سال برای ما محرز گردیده حال ما برای پیگیری وشکایت به کجا مراجعه نمایم تهران یا شهرستان که ایشان ساکن میباشد و خیانت در امانت کرده لازم به توضیح است من هم سهامدارم و نایب رئیس هیئت مدیره هم هستم و یکبار از طریق نامه از بازرس شرکت که که کار را هم رها کرده درخواست مجمع نمودم و رونوشت به دوستان هم زدم خوهشمندم
راهنمائی کنید

عدم ثبت صورتجلسه مجمع چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت و آیا امکان ثبت صورتجلسه مجمع که بهر دلیل در موعد مقرر ثبت نشده میباشد یا خیر و اگر میباشد چگونه ؟

آیا مدیر عامل شرکت سهامی خاص می تواند نائب رئیس هیات مدیره را برای امضاء اسناد تعهد آور به جای خود با وکالت نامه تعیین نماید.
طبق آگهی تغییرات شرکت حق امضاء متفقا با مدیر عامل و رئیس هیات مدیره یا نائب رئیس هیات مدیره می باشد.

سلام
پسست شما بسیار سودمند بود،
سئوالم درباره شرکتهای با مسئولیت محدود و شرکتهای تعاونی است:
آیا نماینده شخصیت حقوقی در هیات مدیره میتواند شخصی را به جای خود برای شرکت در جلسات هیات مدیره معرفی کند؟

با عرض سلام وخسته نباشید.چنانچه مقدور است یک نمونه از تفویض اختیارات هیئت مدیره به مدیرعامل در شرکت سهامی خاص را در اختیار اینجانب قراردهید.با تشکر

با سلام و تشکر از مطلب مفیدی که ارائه دادین
من مهندس مکانیک با 4 سال سابقه کار هستم و در مورد شرکتهای کوچک اجرایی که معمولا با سه نفر عضو تشکیل میشوند سوالی از خدمتتان دارم
همانطور که میدانید یکی از شروط تشکیل شرکتها و رتبه بندی آنها سطح علمی اعضای هیئات مدیره و سهامداران آن هست.
با این وجود معمولا یک نفر سرمایه گذار مدرک جند نفر مهندس با سابقه را به عنوان اعضای هیئات مدیره و سهامدار به هنگام ثبت شرکت و یا جهت افزایش رتبه ارائه میدهد و قبل از آن با مهندسین فوق قراردادی امضا میکن و وکالت بلاعزل از ایشان میگیرد که این افراد هیچ نقشی در ضرر و زیان شرکت و بدهی یا سودآن و تصمیمات اتخاذ شده شرکت و قراردادهای آن ندارند و سهام خود را به مدت دو سال به شخص اول شرکت یا همان سرمایه گدار و موسس واگذار کرده اند
حال سوال من این است که اگر شرکتی تخلفی انجام دهد یا فرضا وامی گرفته باشد و از عهده تعهدات خود برنیاید آیا پای مهندسانی که عضو هیئات مدیره هستند و سهام و همچنین همه مسئولیت های خود را از طریق وکالت بلاعزل و قرارداد فی ما بین واگذار کرده اند هم گیر هست یا نه و مثلا بانک میتواند آنها را ممنوع الخروج کند یا نه؟

با سلام
ضمن عرض خسته نباشید
سوال: آیا مدیر عامل میتواند کلیه اختیاراتی که هیات مدیره به ایشان واگذار کرده به غیر واگذار نماید؟ آیا این شخص که وکالت پیدا میکند میتواند کاری انجام دهد؟
لطفا اگر مقدور است ماده مستند یا رای وحدت رویه وجود دارد در پاسخ به ایمیل ارسال فرمایید
قبلا از زحمات شما متشکرم

سلام
من یه سوال در رابطه با کارمندای دولت وشرایطشون برای عضویت تو شرکت سهامی خاص داشتم.آیا کارمند رسمی دولت میتونه تو این شرکتا سهام داشته باشه و اگه آره درصد این سهام نسبت به بقیه سهام دارای شرکت که کارمند دولت نیستن چقدر میتونه باشه؟ اگر امکانش هست مواد قانونیش رو هم ذکر کنید.
ممنون.

سلام.خسته نباشید.
می خواهم با چندتا از دوستانم یک شرکت مهندسی ثبت بدم و هرکدام از ما با توجه به فعالیتمون در این شرکت سهم داریم
حالا سوال من اینکه آیا میشه به هیأت مدیره اختیاراتی را داد که درصورت عدم فعالیت سهام را از سهامداران پس بگیرد؟
اگر میشود چگونه باید این کار رو کرد؟
مرسی

باسلام.شرکت سهامی خاص داشتم که سمت مدیر عامل در شرکت راداشتم. از مدرک مهندسی خودم بابت گرید استفاده کردم.سهام دار هم بودم. فروردین 91 شرکتم را فروختم. وکالت دادم و حق امضا و سهام را واگذار کردمو سهمی در شرکت ندارم.ولی هنوز بعنوان مدیر عامل هستم.فقط فروشنامه دستی دارم که داخلش نوشته تا تاریخ آبان 91 اسم و مدرکم رو آزاد کنندکه درطول این مدت طبق فروشنامه مسولیتی نداشته باشم.متاسفانه هنوز این کار انجام نشد.آیا بنده بعنوان مدیر عامل مسولیت مالی و بدهی ها اعم از دارایی و … با توجه به نداشتن حق سهم و امضا و متن تنظیم فروشنامه واحضارنامه توسط وکیل مبنی بر آزاد نکردن اسم و مدرک دارم؟آیا خطری متوجه من هست؟خواهش میکنم جواب بدید.تشکر

سلام باتشکر از راهنماییتون.من یقین دارم که افراد نامبرده کلاهبردار هستندو اینو بعدا فهمیدم وبخاطر همین وکیل گرفتم وکیل هم اظهارنامه داد و گفت چون سهامی نداری مشکل نداری.من میدونم خطر منو تهدید میکنه و شما هم حرفمو تایید کردید.خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید الان باید چیکار کنم؟راهی داره که قبل از اینکه اتفاقی بیفته خودم رو از نظر قانونی تبرئه کنم؟شماره ای دارید مستقیما باهاتون تماس بگیرم؟
و منو راهنمایی بفرمایید؟بدجور گیر افتادم و دستم به جایی بند نیست.تشکر از لطفتون

با سلام و خسته نباشی
من یه مجموعه تولیدی دارم که محصولات برقی تولید می کنم . در ابتدا خودم شروع به کار کردم ومحصولی رو تولید کردم و تمام سهم این محصول مربوط به خودم بود. برای محصولات بعدی (دومین محصول)شریک داشتم به طور مساوی و برای محصول بعدی سه نفر شریک شدیم که سهم هر نفر شد 30و 30و 40 سهم من شدو برای محصول بعدی هم به همین شکل و برای محصول بعدی سهم من 100 در صدشد .که این شرایط کار بالا رو ما بین خودمون با سهم اینکه هر کدام تو هر محصول چقدر سهم داره مکتوب کردیم و امضاء کردیم. و حالا تصمیم گرفتیم که شرکت ثبت کنیم و شرکاء به من پیشنهاد میدن که سهام شرکت رو به طور مساوی ثبت کنیم ولی سهم هر نفر طبق قرار دادی باشه که بین خودمون نوشتیم . حالا از شما دوست عزیز در خواست مشورت دارم با تشکر

با سلام و تشکر فراوان از راهنمایی دلسوزانه تان. فقط یک نکته جهت یادآوری و اون هم اینه که تو آخرین روزنامه رسمی اسم بنده خارج از اعضا بعنوان مدیر عامل
ذکر شده و کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور شرکت از قبیل چک و سفته و بروات و قراردادها و عقود اسلامی با امضا رءیس و نایب رئیس هیئت مدیره با مهر شرکت است. با این وجود بازم خطر منو تهدید میکنه؟ تشکر از راهنمایی.خدا خیرتون بده

سلام.باتشکر مجدد از راهنمایی.واقعیتش با توجه به وضع نامناسب مالی خودم دوتا وکیل پایه یک توی تهران گرفتم و هزینه کردم ولی هر دو گفتن نمیشه کاری کرد فقط یکیشون اظهارنامه داد.با عرض پوزش به نظرتون اگه با وکیلی که شما میشناسید قرارداد ببندم کارم انجام میشه؟ میشه کاری کرد که تا آخر عمرم خیالم راحت باشه که بابت این مدتی که مدیر عامل بودم خطری منو تهدید نکنه؟ خدا خیرتون بده-ممنون از راهنمایی

سوال دیگه اینکه با توجه به متن روزنامه رسمی که خارج از اعضا و بدون حق امضا هستم و اوراق تعهدآور به عهده من نیست آیا بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی و… بازم به عهده من هست؟خیلی خیلی تشکر

با سلام خدمت شما و با تشکر از جوابهای کاملا واضحی که به همه دوستان ارایه دادین .
بنده سهام دار و رییس هیات مدیره یک شرکت سهامی خاص هستم که متشکل از 2 سهامدار دیگر به عنوان مدیرعامل( که به دلیل بی عرضگی وبی کفایتی قایم مقام اختیار کرده است) وشخص سوم که نایب ریس هیات مدیره میباشد .
متاسفانه به دلیل اینکه 2 از ۳ هستند نظرات بنده در شرکت اجرایی نمیشود . درضمن بنده بسیار زحمت میکشم و حضور ثابت در شرکت دارم و امور اجرایی را انجام میدهم . ولی 2 شریک بنده قصد در زمین زدن سیستم دارن به دلیل اینکه نمیتوانند به اندازه سهامشان پول بیاوردن . البته سرمایه اولیه منظورم نیست زیرا که مبلغش بسیار پایین است .
به خاطر مسایلی که مطرح کردم میخواهم سهام خود را بفروشم و کلا از ان شرکت بیایم بیرون .
لطفا بنده را راهنمایی فرمایید در مورد فروش سهامم و اختیاراتم و …
با تشکرات فراوان

با توجه به متن قبلی که ارسال کردم خدمدتان که مدیرعامل یک قایم مقام به دلیل بی کفایتی خود اتخاذ کرده است ، حالا همان قایم مقام اعلام نموده اند که بنده که سهامدار و رییس هیات مدیره و فعال در امور اجرایی هستم ، نباید حضور در شرکت داشته باشم ، ایا این امکان پذیر است ؟

با سلام و تشکر از جوابگویی هایتان.

1)طبق فرمایش شما انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص در صورتیکه قوانین خاصی در اساس نامه و یا توافق نامه داخلی در این مورد نباشد ، انتقال سهام ازادانه میباشد .
پس چرا در فرم های انتقال سهام امضا اعضا هیات مدیره باید باشد؟
2)انتقال سهام به اقوام درجه یک امکان پذیر میباشد؟
با تشکر

سلام.
یک شرکت سهامی خاص تشکیل شده از 5 سهامدار که عضو هیات مدیره هم هستند .
زمان تصمیم گیری 3 از 5 محاسبه میشود ؟یعنی همانی میشود که 3 نفر رای داده اند ؟

مدیرعامل میتواند برای 2 سال دوم و با رای موافق اکثریت اعضا ، این سمتو قبول نکند؟
اگر قبول نکند چی میشود؟

سلام.
یک شرکت سهامی خاص تشکیل شده از ۵ سهامدار که عضو هیات مدیره هم هستند .
زمان تصمیم گیری ۳ از ۵ محاسبه میشود ؟یعنی همانی میشود که ۳ نفر رای داده اند ؟

با این شرح که 2 مخالف 55درصد سهام دارند و 3 رای موافق 45 درصد سهام ، باز هم تصمیمات 3 نفر اجرایی میشود ؟
رای گیری بر اساس تعداد سهام است یا تعداد نفرات ؟

سلام
مشاور حقوقی (وکیل)شرکت سهامی خاص چه وظایفی دارد؟

با سلام واحترام
من و همسرم مالک 50 درصد از سهام یک شرکت (سهامی خاص ) هستیم.و سهامدار سوم فردی دیگر است،من و همسرم بعنوان عضو عادی ورییس هیات مدیره هستیم (بدون حضور مستمر و حقوق ثابت از شرکت )و دوست من بعنوان مدیر عامل (با حقوق ثابت اداره کار و بیمه). حدود شش ماه از فعالیت شرکت ما میگذرد.بدلیل شرایط سخت موجود برای ورود شرکتهای جدید در بازاد شرکت ما صرفا قادر به تامین هزینه های خودش و حقوق پرسنل ثابت خودبوده و سودآوری خاصی نداشته است.ضمن اینکه من در جای دیگر شاغل هستم و تمام امور شرکت را به دوستم سپرده ام.حال ایشان که صبر لازم جهت رسیدن به سود دهی شرکت را ندارند نظم و انضباط خود را برای حضور و اداره شرکت از دست داده اند.
باتوجه به این مطالب لطفا نسبت به موارد زیر مرا رانمایی فرمایید:
1- آیا ایشان بعنوان مدیر عامل و کارمند مجاز هستند که به صلاحدید خود در محل کار حاضر شوند؟
2- آیا ایشان باید در قبال حضور و غیاب و عملکرد خود در شرکت به کسی پاسخگو باشند؟
3- حقوق ایشان با توجه به ساعت کارکرد وی لحاظ خواهد شد .چه فرد یا مرجعی باید آنرا تایید کند؟
4- در صورت جدایی نامبرده از شرکت آیا وی میتواند نسبت به عدم واگذاری سهام خود اقدام کرده و شرکت را بلا تکلیف رها کند؟عواقب مالی آن به عهده کیست؟
5 – شرایط عزل مدیر عامل چگونه است با توجه به ینکه خودشان 50 درصد سهام را در اختیار دارند؟
با تشکر فراوان

سلام. من بعنوان نماینده یک شرکت سهامی خاص به یک اداره جهت پیگیری امور فنی و دیگر امور معرفی شده ام که البته عضو و سهامدار شرکت نیستم.آیا من میتوانم بعنوان یکی از امضا کنندگان دسته چک های این شرکت به بانک معرفی بشوم؟ اگر جواب مثبت است چگونه؟

 سلام و احترام
سئوالی داشتم مبنی بر اینکه اگر مدیر عامل شرکت تعییر نماید آیا حقوق مربوط به چک هاو سفته هایی ی که قبلاْ به عنوان مدیر عامل شرکت امضا نموده است به مدیر عامل جدید منتقل می شود
با تشکر فراوان

با سلام و احترام
سوالي داشتم آيا عضو هيت مديره مي تواند از بين سهامداران نباشد؟ و اگر كسي تنها سهامدار شركت باشد و جز هيت مديره نباشد تعهدي در قبال كارها و مسئو ليتهاي شركت خواهد داشت؟

با سلام و درود
اینجانب جهت رتبه بندی شرکت وکالت بلاعزل به مدیر عامل شرکت دادم و در وکالتنامه حق حضور در جلسات هیات مدیره به ایشان داده شده و حق امضای هرگونه سند مالی تعهد آور از قبیل چک و سفته و … از ایشان گرفته شده است. با توجه به وکالت نامه ایشان بنده رو بعنوان 2 سال عضو هیات مدیره قرار داده که 7 ماه آن خارج از زمان وکالت نامه میباشد. اگر لطف کنید به سوالات زیر جواب بدین ممنون میشم:
1- با توجه به لایحه اصلاح حضور اشخاص حقیق در هیات مدیره بالمباشره میباشد. اعطای حق حضور به ایشان در وکالتنامه آی بر خلاف قوانین امره میباشد؟ و این قسمت وکالتنامه و تصمیمات گرفته شده قابل ابطال میباشد؟
2- تصمیمات گرفته شده در خارج از مدت وکالت نامه که ایشان جای من امضا کرده اند قابل ابطال میباشد؟
3- با توجه به اینکه اینجانب در جلسات حضور نداشتم و وکیل بنده حق امضای اسناد مالی را از طرف من نداشته در صورت ورشکست شدن شرکت و یا تخلفات هیات مدیره با توجه به ماده های 142،130 و 143 لایحه آیا مسئولیتی متوجه من خواهد بود؟ ( اینجانب نه ذینفع بوده و نه صورتجلسات را امضا کرده ام)
4- با توجه به اینکه ظاهرا شرکت قصد خارج کردن اینجانب را از اعضای هیات مدیره ندارد، چه راهکار قانونی برای شکایت از مدیر عامل به عنوان وکیل بنده و ایجاد تهعد خارج از مدت و سو استفاده از مدارک و وکالتنامه و از شرکت یا هیات مدیره می توانم انجام دهم؟
5- با توجه به ماده 106 لایحه که انتخاب مدیران باید به مرجع ثبت شرکتها اعلام شود آیا در خصوص استعفا باید به مرجع ثبت شرکتها اعلام شود؟ نیازی به روزنامه رسمی میباشد؟همانگونه که مستحضر هستید درماده 128 تنها در خصوص انتخاب مدیر عامل روزنامه رسمی ضروری است و در خصوص خروج اعضا هیات مدیره متن خاصی در لایحه و اعلام در روزنامه رسمی نیامده است. باتوجه به این موارد در خصوص خروج از هیات مدیره چه اقداماتی لازم است؟ تنها صورتجلسه هیات مدیره کفایت میکند و یا میبایست اقدامات دیگری نیز انجام شود؟؟؟ صرف اعلام استعفا و ارسال اظهارنامه جهت تایید یا رد آن کافی است؟ و اصولا استعفا باید به تایید چه مرجعی برسد؟
7-در وکالتنامه حق انتقال سهام شرکت به وکیل واگذار شده و تمام ضررو زیان حاصل از سهام به عهده وکیل میباشد اما در خصوص سود آن چیزی ذکر نشده است. در صورت انتقال سهام بنده به مدیر عاملو کمتر شدن سهام اینجانب از سهام وثیقه در عرض مدت بیش از 1 ماه آیا طبق ماده 115 لایه مستعفی شناخته میشوم؟ و در صورت عدم انتقال سهام در خصوص سود شرکت نسبت به سهام میتوانم ادعایی داشته باشم؟
پیشاپیش از لطف جنابعالی در پاسخگویی به سوالات بیشمار بنده که احتمالا سوال مشابهی برای تعدادی از مهندسین میباشد سپاسگزارم.
خواهش میکنم حتما جواب بدین.

با سپاس
نادری

سلام ،
یک شرکت سهامی خاص متشکل از 3 شریک با سهام مساوی هستیم.
2شریک دیگر سهام خود را به بنده واگذار( فروخته) کرده اندو حذف شده اند و بنده سهامدار کل شده ام ،
حال سهام خود را با 2 نفر دیگر تقسیم کرده ام .
اینک برای ثبت سهام 2 نفر جدید و تایین اعضا هیات مدیره و معرفی سهامداران جدید و اعضا جدید هیات مدیره و …..برای ثبت چه مراحلی را باید طی کنم و اولویت با کدام صورتجلسه میباشد و …
لطفا راهنمایی فرمایید .
با تشکرات فراوان

سلام ،
یک شرکت سهامی خاص متشکل از ۳ شریک با سهام مساوی هستیم.
۲شریک دیگر سهام خود را به بنده واگذار( فروخته) کرده اندو حذف شده اند و بنده سهامدار کل شده ام ،
حال سهام خود را با ۲ نفر دیگر تقسیم کرده ام .
اینک برای ثبت سهام ۲ نفر جدید و تایین اعضا هیات مدیره و معرفی سهامداران جدید و اعضا جدید هیات مدیره و …..برای ثبت چه مراحلی را باید طی کنم و اولویت با کدام صورتجلسه میباشد و …
لطفا راهنمایی فرمایید .
با تشکرات فراوان

باسلام . مادارای شرکت تعاونی مرغداری با۷ نفرعضو و سمت من نایب رییس شرکت می باشد حال مدیرعامل شرکت که عضو هیت مدیره هم است شرکت ر‌‌ا بدون هماهنگی بقیه اعضا به شخصی به صورت قولنامه دستی فروخته و خریدار ملزم شده قسط شرکت و ماهیانه مبلغی تا۸ سال به مدیر عامل پرداخت نماید حتی خریدار هیچ مبلغی پرداخت نکرده و متواری شده ما شرکت را تصرف کردیم ایا کار مدیر عامل بدون تشکیل مجمع عمومی قانونی است؟ایا کاری که ما کردیم قانونی است؟ حال باهماهنگی مدیرعامل و بقیه اعضا تصمیم بر فروش قسمتی از زمین شرکت جهت بدهی به بانک را داریم چه کار کنیم؟

با سلام و خسته نباشید ایا شرکت سهامی خاص میتواند راساً اقدام به فروش سهام پروژه به بیش از 100 نفر نماید؟؟؟؟؟

با سلام. چنانچه رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی خاص فوت کند که به همراه مدیر عامل دارای حق امضا بوده است:
1) برای تشکیل مجدد هیئت مدیره چه مراحلی باید انجام شود.
2) آیا نایب رئیس میتواند حق امضا پیدا کند.
3) مشکل امضای حساب بانکی شرکت چگونه قابل حل است.

با تشکر

سلام ،
فرمایشات شما درست ،
مجدد سهام بین 3 نفر دیگه تقسیم شده ،
در حال حاضر راهنمایی فرمایید پروسه ثبت و …
به چه صورت و روندی است.

باعرض سلام
من میخوام یک شرکت مسئولیت محدود ثبت بدم آیا امکان این هست که شخصی که به عنوان صاحب اختیار امضا اسناد و اوراق انتخاب میشود به یک نفر خارج از شرکت وکالتنامه محضری در خصوص امضا اوراق عادی واداری شرکت را بدهد؟و این مطلب در اساسنامه و شرکتنامه شرکت ذکر شود و نماینده قانونی ایشان مسئولیت در خصوص امضا اوراق عادی و اداری را داشته باشد؟

باعرض سلام
من میخوام یک شرکت مسئولیت محدود ثبت بدم آیا امکان این هست که شخصی که به عنوان صاحب اختیار امضا اسناد و اوراق انتخاب میشود به یک نفر خارج از شرکت وکالتنامه محضری در خصوص امضا اوراق عادی واداری شرکت را بدهد؟و این مطلب در اساسنامه و شرکتنامه شرکت ذکر شود و نماینده قانونی ایشان مسئولیت در خصوص امضا اوراق عادی و اداری را داشته باشد؟

با سلام،در شرکتهای سهامی خاص ،وقتیکه بعلت عدم توانائی شرکت در پرداخت بدهی شرکت به بانک ، وثایق وهم چنین تمام دارئی شرکت تکافوی پرداخت بدهی شرکت نباشد ،تعهدات اعضاء هیدت مدیره وهمچنین تعهدات اعضاء ساده شرکت چگونه است؟

باسلام . و احترام . تشکر از زحمات شما از مطالب ارزنده جنابعالی بسیار استفاده کردیم

با سلام چنانچه یکی از اعضا حقوقی هیت مدیره در شرکت سهامی عام یا خاص سهام خود را بفروشد عضو هیت مدیره جدید چگونه انتخاب میشود ایا خریدار سهام جایگزین هیت مدیره قبلی میشود و یا ترتیبات دیگری مقرر است لطفا راهنمایی بفرمایید

با سلام و احترام
در تاریخ 1392/06/14 شرکتی 4 نفره ای را با سهام مساوی ثبت نموده ایم ، که من به عنوان یکی از سهامداران و نیز به سمت مدیر عامل شرکت مذکور فعالیت مینمایم . بخاطر بی اطلاعی من در زمان تنظیم اساسنامه حق امضا اوراق اصلی و قراردادها با رییس هیئت مدیره بوده و من فقط حق امضاء اوراق عادی را دارم . ( درواقع رییس هیئت مدیره شرکت دیگری قبل از همکاری با ما دارد که مدیر عامل آن بوده و از نظر قانونی نمیتوانست مدیرعامل دو شرکت به صورت همزمان باشد) — تا به حال و پس از گذشت نزدیک به دو سال از فعالیت شرکت بنده هیچگونه دخالتی در مراودات مالی شرکت ندارم و درواقع از این امر ناراضی هستم . چون تصمیماتی که از طرف ایشان اتخاذ میشود بدون هماهنگی با هیئت مدیره است و درواقع از مراودات مالی بی خبر هستم
حال سوال این است
1 . آیا میتوانم به عنوان مدیرعامل جاری شرکت از رییس هیئت مدیره درخواست دوامضائه شدن حساب شرکت را بکنم؟ آیا این کار مستلزم تغییر در اساسنامه شرکت است یا با مراجعه به بانک این کار شدنی ست؟
2 . با توجه به نزدیک شدن به اتمام مدت دوساله مدیرعاملی آیا میتوانم مجددا و بدون فاصله زمانی نسبت به دوره قبلی مدیرعامل باشم؟
با تشکر از شما

باسلام – درحال تنظيم صورتجلسه مجمع و هيئت مديره هستم . مقرراست امضاء اسناد تعهد آور با مديرعامل و رئيس هيئت مديره با شد ودرعين حال رئيس هيئت مديره از من خواسته كه ضمن صورتجلسه اي كه قراراست در ثبت شركتها ثبت گردد اختيارايشان (رئيس هيئت مديره) را به معاون اداري مالي تفويض كنم . آيا اساسا چنين خواسته اي قانوني ويا قابل ثبت است ؟ متشكرم

با سلام ، اگه امکانش هست چند مورد از وظایف مالک باشگاه در صورتی که عضو هیات مدیره نباشد بگید و آیا میتواند سهامدار یا حق امضا داشته باشد. ممنونم

با سلام . من و یکی از دوستانم در سال 84 اقدام به تاسیس یک شرکت تاسیساتی گرفتیم ، من به عنوان رییس هیات مدیره و دوستم مدیر عامل . بعد از مدتی قرار شد که شرکت منحل شود که دوست من اعلام کرد که این کار را انجام داده است ، اما در حال حاضر متوجه شدم که دوست اینجانب همچنان در حال فعالیت بوده و بدون پرداخت مالیات چندین سال شرکت را نگه داشته و با مهر شرکت قرار داد بسته است ، آیا عدم پرداخت مالیات شرکت برای من مشکلی ایجاد می کند ، و اگر بخواهم از شرکت خارج شوم چگونه باید عمل کنم ، ممنون

سلام به شما و ممنون از چنین وب سایتی

میشه بفرمائید دقيييقا چند نوع مجمع داريم؟ البته در شرکتهای سهامی خاص
و وظیفه هر مجمع را هم بفرمائید ممنون میشم.

با سلام و احترام
من عضو هیت مدیره یک شرکت سهامی خاص هستم و سهام من 5% است. الان این شرکت در حال ورشکستگی است و بدهی زیادی دارد! میزان سهم من از بدهی چقدر خواهد بود؟ چه اقدامی میتوانم انجام دهم؟

با سلام
جهت ثبت شرکت سهامی خاص مهندسی مشاور نیاز به مدارک تحصیلی و پروانه اشتغال یک نفر به عنوان مدیرعامل داریم که ایشان مدیرعامل شرکت دیگری هستند که قرارداد بین آن ها تمام شده و ایشان مایل به ادامه همکاری با شرکت قبلی نیستند.
برای پیگیری دریافت مدارک و آزاد نمودن آن از وزارت راه و شهرسازی چه اقدام قانونی می توان انجام داد؟

با عرض سلام خدمت مدیر محترم سایت
بنده در مرحله گزینش در سازمان اداری هستم
با توجه به اینکه عضو هیت مدیره شرکت با مسولیت محدود هستم
ایا برای من در استخدام مشکلی ایجاد میشود یا خیر؟

سلام
من از یک شرکت سهامی خاص بابت انجام کار قراردادی طلب دارم، حال می خواهم از آن شرکت شکایت کنم چونکه بعد از گذشت یک سال همچنان از پرداخت پول طفره می کند و همچنین تمام دارایی های آن شرکت یک دهم طلب بنده هم نمی شود.آیا مدیری که قرارداد را امضاء کرده و صاحب 98 درصد سهام آن شرکت می باشد موظف نیست که آن بدهی را پرداخت نماید، حتی از دارایی های شخصی خود؟!
آیا دارایی شرکت با دارایی مدیر صاحب 98 درصد سهام آن شرکت جدا از هم می باشد؟!
وکیلی به من گفت اگر آن شرکت محکوم به پرداخت هم بشود فقط براساس همان سهام اسمی که در بانک تعهد کرده پرداخت می کند چونکه دارایی دیگری بنام شرکت وجود ندارد. یعنی شرکتی که 100 هزارتومان سرمایه اولیه اش می باشد فقط براساس آن ملزم به پرداخت میشود و نمیتوان دارایی هایی که بنام شخص خودش است برای این منظور استفاده کرد آخه الان دارایی همان شخص 500 برابر پول من هست.
ممنون میشم راهنمایی کنید
بااحترام

با سلام ، بنده با مصوبه هیات امنا در یک موسسه غیر تجاری غیر دولتی به عنوان خزانه دار از ابتدای سال 95 منصوب و مشغول به کار شده ام ! طی نامه ای از مدیر عامل تقاضای تهیه صورتجلسه تحویل و تحول اسناد مدارک و دفاتر و مانده حسابهای موسسه را از مسول مالی قبلی که در آگهی ثبت شرکت ها نیز معرفی شده بود کردم اما تا کنون ایشان این صورتجلسه را تهیه نکرده و به مدیر عامل گفته است با توجه به انتخاب بنده کلیه مسولیت حساب ها و جواب گویی به مراجع ذیصلاح بعهده بنده بوده و ایشان مسولیتی ندارند.
محبت نموده اگر حق با ایشان است موارد قانونی آن را برای بنده ارسال فرمایید و در غیر این صورت موارد قانونی مسولیت پذیری ایشان را ارسال نمایید .

با سلام
یک سوال داشتم
ایا میتوان بجای یک سهامدار دیگر در مجمع شرکت های سهامی، شرکت کرد؟

باید از ایشون وکالت داشته باشم؟

سلام و خسته نباشید. من کارمند یک شرکت سهامی خاص بودم که مدیر عامل برای فرار از مالیات و … من و سه نفر دیگر را به عضویت هیات مدیره و بعنوان سهامدار در روزنامه معرفی کرد. متاسفانه الان متوجه شدیم شرکت بدهی دارد و درعین حال فعال هم هست. آیا برای پرداخت بدهی مالیاتی شرکت( کارخانه در مشهد) میتوانم با یک وکالت از دو سهامدار دیگر به اداره مالیات مراجعه کنم و خود کارخانه و شرکت و یا دستگاه های کارخانه را به مزایده بگذارم و یا توقیف دولت کنم ؟! یا اموال خودم هم در خطر است؟ پیشاپیش ممنون از جوابتان.

با سلام
در شرکت سهامی خاص اگر قامتگاه شرکت تغییر کند آگهی در روزنامه رسمی جزو وظایف هیئت مدیره میباشد یا باید مجمع به آنها این وظیفه را تفویض کرده باشد ؟ در صورت امکان ماده قانونی که در این مورد توضیح داده شده است در قانون تجارت را هم بگویید
با تشکر