هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

بسیارند دوستانی که مایلند اطلاعاتی راجع به ترتیبات و تشریفات انتخاب  و عزل و جایگزینی اعضای هیات مدیره در شرکت سهامی و شرایط اساسی برای عضویت در هیات مدیره این شرکتها داشته باشند. این مطلب که در ویرایش اول به صورت بسیار مختصر و محدود  تقدیم  بازدید کنندگان سایت  شخصی صادق رئیسی کیا شده بود اکنون به صورتی کاملتر تقدیم می گردد. خرسندم که وعده بنده به بازدید کنندگان محترم سایت برای تقدیم نسخه تکمیلی آن طولانی نشد و توفیق یافتم ظرف چند روز، نسبت به ارائه ویرایش کاملتری از آن اقدام کنم. امیدوارم به تکمیل و تشریح آن همراه با پاسخ به سوالات و دریافت نظرات دوستان توفیق یابم.

1- در اساسنامه شرکت سهامی عام بایستی تعداد اعضای هیات مدیره و طرز انتخاب آنها و مدت ماموریت آنان و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت یا استعفاء می کنند یا محجور و معزول یا به جهت قانونی از ادامه عضویت در هیات مدیره ممنوع می گردند و حدود و وظایف و اختیارات مدیران و تعداد سهام تضمینی که باید به صندوق شرکت بسپارند معلوم و همراه با اعلامیه قبول سمت بوسیله مدیران و بازرسان شرکت جهت ثبت به اداره ثبت شرکتها تسلیم گردد. (بندهای  15 و 16 ماده 8  و مواد 17 و 18 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

2- در اساسنامه شرکت سهامی خاص باید مواردی که راجع به تعیین هیات مدیره در اساسنامه شرکت سهامی عام گذشت قید گردد. (بند 1 و تبصره ماده 20 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

3- اولین هیأت مدیره شرکت سهامی را مجمع عمومی مؤسس و  هیأت مدیره های بعد از آن را مجمع عمومی عادی صاحبان سهام انتخاب می کنند. (ماده 108 قانون تجارت با توجه به مواد 17 و 74 و 86 و 88  لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

4- در مجمع عمومی مؤسس که بایستی لااقل دارندگان نصف سرمایه (در جلسۀ اول) یا دارندگان یک سوم سرمایه (درجلسات دوم و سوم) در آن شرکت کنند ، اتخاذ تصمیمات از جمله انتخاب هیأت مدیره با اکثریت دو سوم آراء حاضرین خواهد بود. (ماده 75 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

5- در شرکتهای سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست. نتیجه آنکه اگر مجمع عمومی موسس برای شرکت سهامی خاص تشکیل نشود اولین هیات مدیره بوسیله مجمع عمومی عادی صاحبان سهام انتخاب خواهد شد.(ماده 82  لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

6- در مجمع عمومی عادی که با حضور ، لااقل دارندگان بیش از نصف سهام دارای حق رأی (در جلسۀ  اول) و هر عده از صاحبان سهامی که حق رأی دارند (در جلسۀ دوم) تشکیل می شود ، انتخاب مدیران و بازرسان با اکثریت نسبی حاضرین انجام می شود. (مواد 87 و 88 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

7- منظور از اکثریت آراء در مجامع عمومی صاحبان سهام حاضرین در جلسه مجمع است. (ماده 103 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

8- هیأت مدیره در هنگام انتخاب و در تمام مدت تصدی باید از سهامداران شرکت باشند. (ماده 107 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

9- در شرکتهای سهامی برای انتخاب مدیران تعداد آراء هر  رأی دهنده (هر سهم یک رأی) در عدد مدیرانی که باید انتخاب شوند ضرب می شود و حق رأی هر  رأی دهنده برابر حاصل ضرب مذکور می باشد و هر  رای دهنده می تواند حق رأی خود  را به یک نفر بدهد یا آنرا  بین چند  نفر  تقسیم کند. اساسنامه شرکت نمی تواند خلاف این ترتیب را مقرر نماید. (ماده 88 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

10- عده اعضای هیات مدیره در شرکتهای سهامی عام نبایستی کمتر از 5 نفر باشد. این بدان معناست که صاحبان سهام در شرکتهای سهامی عام نمی تواند از 5 نفر کمتر باشد. (ماده 107 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت که وارد به ماده 3 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت است)

11- اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت سهامی انتخاب نمود. در این صورت شخص حقوقی (با تصویب هیأت مدیرۀ خود یا با تفویض اختیار از سوی هیأت مدیره به مدیرعامل) باید یک نفر را به عنوان نمایندۀ خود جهت حضور در هیأت مدیره معرفی کند. (ماده 110 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

12- اعضای هیأت مدیرۀ شرکتهای سهامی در هر زمان بوسیلۀ مجمع عمومی عادی صاحبان سهام قابل عزل می باشند. (ماده 107 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

13- شخص یا اشخاص حقوقی عضو هیات مدیره می توانند نمایندگان خود در هیات مدیره را هر زمان که بخواهند عزل کنند به شرط آنکه در هر زمان جانشین او  را مکتوباً معرفی نمایند و اگر شخص حقوقی نماینده خود را عزل کند و نماینده ای را مکتوباً و همزمان با عزل نماینده قبلی به عنوان جانشین او معرفی نکند حتی در فرض حضور در جلسه ی هیات مدیره  ، غایب محسوب خواهد شد. (ماده 110 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

14- نمایندگان اشخاص حقوقی در هیات مدیره شرکت همان شرایط ، تعهدات و مسئولیتهای مدنی و کیفری ناظر بر اعضای هیات مدیره شرکتهای سهامی را خواهند داشت و از جهت مسئولیت مدنی با شخص حقوقی که آنها را به نمایندگی خود تعیین و معرفی کرده است مسئولیت تضامنی خواهند داشت. (ماده 110 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

در بیان تعریف و منظور از مسئولیت تضامنی از دیدگاه قانون تجارت ماده 403 قانون تجارت مقرر داشته است: در کلیه مواردی که به موجب قوانین یا موافق قراردادهای خصوصی ضمانت ، تضامنی باشد  طلبکار می تواند به ضامن و مدیون اصلی مجتمعاً رجوع کرده یا پس از رجوع به یکی از آنها و عدم وصول طلب خود برای تمام یا بقیه طلب به دیگری رجوع نماید.

15- حداقل عده اعضای هیات مدیره در شرکتهای سهامی خاص را قانونگذار در لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت به تصریح معین نکرده اما بنا به عمومات قانونی و مجموع مواد  لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت آنچه مسلم است اینکه اولاً شرکت سهامی شخصیتی است از اجتماع صاحبان سهام (حداقل سه شریک) و ثانیاً  هیات مدیره  بنا به مفهوم هیاتی و جمعی بودن آن بقدر متیقن بایستی حداقل دو نفر باشد و  چون با وجود دو نفر در مقام اختلاف، اکثریت و اقلیتی حاصل نمی شود پس در نتیجه حداقل تعداد هیات مدیره در شرکت سهامی خاص باید سه نفر یعنی به تعداد حداقل قانونی شرکاء (سهامداران)  باشد. ( بر اساس مواد 3 و 72 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت و مستنبط از مقررات قانون تجارت)

16- حداکثر تعداد اعضای هیات مدیره نمی تواند از تعداد سهامداران شرکت بیشتر باشد. (مستنبط از ماده 107 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

17- محجورین ، کسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده است ، کسانی که به علت  ارتکاب سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، جرایم در حکم کلاهبرداری یا در حکم خیانت در امانت ، اختلاس ، تدلیس ، تصرف غیر قانونی در اموال عمومی به موجب حکم قطعی محکوم یا به موجب حکم قطعی  از حقوق اجتماعی کلاً یا بعضاً محروم شده باشند (در مدت محرومیت)  را نمی توان به عضویت هیات مدیره و مدیر عاملی شرکتهای سهامی انتخاب نمود. (مواد 111 و 126 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

18- مدیر عامل شرکت نمی تواند در عین حال رئیس هیات مدیره همان شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام. (ماده 124 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

19-  هیچ کس نمی تواند در عین حال مدیریت عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد. تصمیمات و اقدامات  مدیر عاملی که مدیریت عامل یک شرکت دیگر را نیز بعهده دارد در مقابل صاحبان سهام و اشخاص ثالث معتبر و مسئولیتهای سمت مدیریت عامل ، شامل حال او خواهد شد و البته به درخواست هر ذینفعی دادگاه حکم عزل چنین مدیر عاملی را صادر خواهد کرد و حکم دادگاه در این خصوص قطعی است. (مواد 126 و 127 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

20- کلیه اعمال و اقدامات مدیران و مدیر عامل شرکت در مقابل اشخاص ثالث نافذ و معتبر است و نمی توان به عذر عدم اجرای تشریفات مربوط به طرز انتخاب آنها اعمال و اقدامات آنان را غیر معتبر دانست. (ماده 135 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

21- در صورت انقضاء مدت ماموریت مدیران تا زمان انتخاب مدیران جدید ، مدیران سابق کماکان مسئول امور شرکت و اداره آن خواهند بود. هر گاه مراجع موظف به دعوت مجمع عمومی عادی صاحبان سهام ( هیات مدیره و بازرس یا بازرسان قانونی) به وظیفه خود عمل نکنند هر ذینفع می تواند از اداره ثبت شرکتها دعوت مجمع عمومی عادی صاحبان سهام را برای انتخاب اعضای هیات مدیره تقاضا نماید. (ماده 136 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

22- اگر مدیران (اعضای هیات مدیره و مدیر عامل) شرکت در حین مدیریت ، شرایط مدیریت را از دست بدهند یا ثابت شود که از ابتدا (در هنگام انتخاب) فاقد شرایط قانونی لازم بوده اند به تقاضای هر ذینفعی با حکم دادگاه عزل خواهند شد. حکم دادگاه در این خصوص قطعی است. ( تبصره ماده 111 و مواد 126 و 127  لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

23- اشخاصی که فاقد اهلیت هستند (صغیر و طفل) را نمی توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود. ( عمومات قانون مدنی و قانون تجارت)

24- مدت مسئولیت و سمت اعضای هیات مدیره (که در اساسنامه شرکت تعیین می شود) نمی تواند از دو سال بیشتر باشد. به بیان دیگر در هیچ صورتی حتی در اساسنامه شرکت و یا با تصویب مجمع عمومی عادی صاحبان سهام نمی توان مدت ماموریت هیات مدیره را در شرکتهای سهامی بیش از دو سال معین کرد. تعیین مدت مسئولیت  برای کمتر از دو سال بلا مانع است. (ماده 109 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

25- انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره برای دوره های دو ساله متوالی تا  زمانی که شرایط مدیریت را از دست نداده اند بلا مانع است. (ماده 109 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت با توجه به ماده 111 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

26- اگر انتخاب یا عزل بعضی از مدیران شرکت در دستور مجمع عمومی صاحبان سهام باشد رئیس هیات مدیره نمی تواند ریاست مجمع عمومی عادی صاحبان سهام را عهده دار شود و در این صورت رئیس مجمع از بین سهامداران حاضر در جلسه با اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد. (ماده 101 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

27- در مواردی که تصمیمات مجمع عمومی صاحبان سهام ( اعم از مجمع عمومی موسس ، عادی ، فوق العاده)  متضمن انتخاب هیات مدیره و بازرس یا بازرسان شرکت باشد یک نسخه از صورتجلسه مجمع بایستی جهت ثبت به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد. همچنین نام و مشخصات و حدود اختیارات مدیر عامل باید با ارسال نسخه ای از صورتجلسه هیات مدیره به اداره ثبت شرکتها اعلام تا در روزنامه ی رسمی آگهی شود. (ماده 106 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت با توجه به ماده 18 و بندهای 3 و 4 ماده 20 قانون تجارت)

28- مدیران و بازرسان شرکت بایستی پس از انتخاب بوسیله مجمع عمومی صاحبان سهام کتباً قبول سمت نمایند و تاییدیه کتبی قبول سمت آنان به اداره ثبت شرکتها تسلیم شود. (مواد 17 و 18 و بند 4 ماده 20 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

29- در شرکتهای سهامی خاص انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان قانونی شرکت باید در صورتجلسه ای قید و به امضاء کلیه سهامداران برسد. (بند 3 ماده 20 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

30- اگر تعداد اعضای هیات مدیره بر اثر فوت یا استعفاء یا سلب شرایط قانونی (عزل یا ممنوعیت از ادامه عضویت در هیات مدیره) از یک یا چند نفر آنان از حداقل مقرر در قانون ( در شرکتهای سهامی عام 5 نفر و در شرکتهای سهامی خاص 3 نفر) کمتر شود اعضاء علی البدل هیات مدیره به ترتیبی که در اساسنامه شرکت آمده و اگر در اساسنامه نیامده به ترتیبی که مجمع عمومی عادی مقرر نماید جای آنان را خواهند گرفت و بدین ترتیب هیات مدیره تکمیل خواهد شد تا تصمیمات آنان قانونی تلقی شود. (ماده 112 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت با توجه به بند 15 ماده 8 و بند 1 ماده 20 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

31- معمولاً مجمع عمومی عادی صاحبان سهام تعداد اعضای علی البدل هیات مدیره را در شرکتهایی که 5 نفر عضو اصلی هیات مدیره دارند 3 نفر و در شرکتهایی که 3 نفر عضو اصلی هیات مدیره دارند 2  نفر انتخاب می کند و اسامی آنان نیز همراه با اسامی اعضای اصلی هیات مدیره به اداره ثبت شرکتها منعکس و در روزنامه رسمی آگهی می شود. (بنا به عرف معمول در میان شرکتهای سهامی و ترتیبات مقرر در اساسنامه های آنان و نمونه فرمهای اساسنامه اداره ثبت شرکتها)

32- اگر مجمع عمومی عادی صاحبان سهام عضو علی البدل برای هیات مدیره تعیین نکرده باشد و یا اینکه تعداد اعضای علی البدل هیات مدیره برای تکمیل اعضای هیات مدیره و تصدی محل های خالی در هیات مدیره کافی نباشد اعضای باقیمانده هیات مدیره بایستی بلافاصله پس از حدوث نقص در هیات مدیره و کاهش اعضای آن به کمتر از حداقل قانونی، نسبت به دعوت مجمع عمومی عادی صاحبان سهام جهت تکمیل اعضای هیات مدیره اقدام کند. (ماده 112 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

33- در صورتی که تمام اعضای هیات مدیره شرایط عضویت در هیات مدیره را از دست بدهند یا استعفاء نمایند یا در صورتی که اعضای باقیمانده هیات مدیره به تکلیف قانونی خود برای دعوت مجامع عمومی صاحبان سهام جهت تکمیل اعضای هیات مدیره ( به شرح ماده 112 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت ) عمل نکنند هر ذینفع می تواند از بازرس یا بازرسان شرکت بخواهد که مجمع عمومی عادی صاحبان سهام را جهت تکمیل عده اعضای هیات مدیره دعوت به تشکیل جلسه نماید و بازرس یا بازرسان شرکت مکلف به انجام چنین درخواستی هستند. (ماده 113 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

34- اعضای هیات مدیره باید حداقل تعداد سهامی را که در اساسنامه شرکت مقرر شده دارا باشند و اساسنامه شرکت می تواند برای رای دادن در مجمع عمومی صاحبان سهام دارا بودن تعداد مشخصی از سهام را شرط کند بنابراین تعداد سهام اعضای هیات مدیره نبایستی از حداقل تعداد سهامی که اساسنامه برای رای دادن در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام تعیین کرده کمتر باشد. این سهام برای تضمین خساراتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفرداً یا مشترکاً بر شرکت وارد شود. سهام مذکور بایستی با نام باشد و قابل انتقال نیست و تا زمانی که اعضای هیات مدیره مفاصا حساب دوره تصدی خود در شرکت را دریافت نکرده اند سهام مذکور در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند. (ماده 114 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

قابل ذکر است که وفق ماده 116 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان هر دوره مالی شرکت به منزله ی مفاصا حساب مدیران در همان دوره ی مالی است و پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان دوره ای که مدت مدیریت اعضای هیات مدیره در آن دوره پایان یافته یا به هر نحوی در آن دوره از آنان سلب سمت شده باشد سهام وثیقه موصوف بخودی خود از قید وثیقه آزاد می شود.

35- در صورتی که اعضای هیات مدیره در هنگام انتخاب ، مالک تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه نباشد و همچنین در مورد انتقال قهری سهام وثیقه در زمان مدیریت یا افزایش یافتن تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه ی  مدیران ، عضو یا اعضای هیات مدیره ای که مشمول این شرایط شده اند باید ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ وقوع و حدوث این شرایط تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه را تهیه کنند و  به صندوق شرکت بسپارند در غیر این صورت مستعفی محسوب خواهند شد. (ماده 115 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

36- هیات مدیره شرکت بایستی لااقل یک نفر شخص حقیقی را به مدیر عاملی شرکت برگزیند و حدود اختیارات و مدت مسئولیت و حق الزحمه او  را  معین کند. اگر مدیر عامل ، عضو هیات مدیره شرکت هم باشد دوره ی مدیریت عاملی او نمی تواند بیش از مدت عضویت او در هیات مدیره باشد. هیات مدیره می تواند  هر وقت که بخواهد مدیر عامل را عزل نماید. (ماده 124 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

37- برابر اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کارمندان دولت نمی توانند همزمان با شغل دولتی خود مدیریت عامل یا عضویت در هیات مدیره انواع مختلف شرکتهای خصوصی از جمله شرکتهای سهامی را عهده دار شوند.

 

به یادداشت های مرتبط با این موضوع، در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت، آمده است رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارت های کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

 

                                                                                      گرد آوری

                                                                                  صادق رئیسی کیا

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

244 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جناب آقای رئیسی کیا
با سلام
هرچقدر جستجو میکنم نمیتوانم مطلبی درباره اینکه اگر سهامداری تخلف کرد با او چه میتوان کرد را پیدا کنم.
در این شرکت که سهامی خاص است سه نفر سهامدار وجود دارد که به ترتیب رئیس هیئت مدیره ، معاون رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل میباشند و معاون رئیس هیئت مدیره خلاف قوانین شرکت از جمله اقدام به ساخت مهر و عقد قرار داد فروش میکند که قبلا نسبت به ممنوعیت این کارها کتبا هشدار داده شده است.
حال میتوان ایشان را از مجموعه سهامداران عزل کرد؟اگر بلی چگونه؟
با سپاس از شما

با سلام
یه سوال از خدمتتون داشتم .
برای انتخاب یک شخص به عنوان رئیس هیئت مدیره ، اون شخص باید دارای چه ویژگی هایی باشد ؟
آیا داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان الزامی است ؟

سلام من در یک شرکتی دارای 4 سهم و عضو هیات مدیره هستم . من به خارج از کشور مهاجرت کردم و می خواستم بدانم با عزل مدیر عامل قبلی توسط اعضای هیات مدیره دیگر در سمت و سهام من چه تغییراتی می توانند ایجاد کنند و ایا می توانند 4 درصد سهام را از من بگیرن در نبود من .

لطفا راهنمایی کنید که من باید به چه مسائلی توجه داشته باشم که در غیاب من از سهم من سو استفاده نشود. با تشکر

سمت شما را فقط مجمع عمومی میتواند تغییر دهد. سهام شما را اگر به کسی وکالت انتقال یا فروش نداده باشید کسی نمی تواند دخل یا تصرف نماید.

سلام .لطفاً راهنمایی بفرمایید آیا هیئت موسس درسازمانهای مردم نهادمثلاً خیریه ها ،همان هیئت مدیره می باشند؟ با تشکر

سلام و خسته نباشید من میخواستم بپرسم،شرکتی که مدیر عامل نداره و یک نفر را بجای مدیر عامل سرپرست کردند تا چند وقت میتونه سرپرست باشه؟ اگر بعد از یکماه از سرپرستی هنوز هیات مدیره مدیرعامل انتخاب نکردند بازم میتونه سرپرست به کارش ادامه بده یا خیر؟ لطفا ماده لایحه یاقانونی برای رد یا تایید جهت استناد بیان بفرماید.

باتشکر

در شرکت سهامی خاص آیا سهامداران می توانند در کاندای انخاب اعضای هیئت مدیره قبول یا رد نمایند؟

سلام با توجه به اینکه بسیاری از تعاونی ها مبتلا به این مورد هستند در خصوص عزل هیئت مدیره تعاونی ها نیز مرحمت نموده توضیح دهید

سلام و عرض خسته نباشید.
فرمول و نحوه تعیین حق الزحمه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره به چه صورت است؟
با تشکر

سلامر ايا براي اخذ رتبه پيمانكاري بجز افراد امتياز اور ساير اعضاي هيئت مديره نياز به كارت پايان خدمت ميباشند؟
باتشكر فراوان

درود، ضمن تشکر سوالی از حضرتعالی دارم ممنون میشم پاسخ داشته باشم
1_ در زمان انتخاب مدیر عامل در شرکت سهامی خاص آیا فردی که عضو هیئت مدیره میباشد درصورت کاندیدا بودند جهت تصدی مدیر عاملی میتواند به خود رای بدهد یا خیر.
2_ اگر معامله مدیران با خود اتفاق افتاده باشد جرم کیفری است یا حقوقی.
باسپاس

با سلام،
سئوال بنده در خصوص شرکت سهامی خاصی است که چند سالیست به صورت راکد و بدون فعالیت است، مدت تصدی هيأت مدیره تمام شده است، آیا ضرورتی برای تمدید آنها دارد؟

با سلام،
اگر یک شرکت سهامی خاصی چند سال غیر فعال باشد و دو باره بخواهد آن شرکت را فعالیت نماید باید چکاری انجام بدهد ؟ ضمنا مدت تصدی هیأت مدیره هم تمام شده است.

اینجانب در شرکتی ساختمانی مدیر عامل و رئیس هیات مدیره هستم .آیا میتوانم شرکتی گردشگری تاسیس کنم و به عنوان مدیر عامل یا رئیس هیات مدیره سمت داشته باشم.باتشکر

در صورت فوت مدیر عاملی که سهامدار بوده، چه باید کرد؟

بنده ریس هیات مدیره هستم به شخصی جهت تسریع در امور وکالت محضری و تام الاختیار داده ام . و چند وقت پیش هم اعضا هیات مدیره به ایشون وکالت تام داده بودند البته محضری نبود دومی . حالا چون 2 از 3 هستند و بدون نظر بنده حکم نماینده تام بودن این شخصو باطل کردند . آیا ممکنه ؟؟

با سلام
ضمن تشكر از جنابعالي 2 سوال داشتم:

1- آيا كارمندان دولت (قراردادي) مي توانند عضو هيات مديره يك سازمان مردم نهاد باشند؟

2- آيا يك نفر مي تواند عضو هيات موسس يك (سازمان مردم نهاد يا سمن ) باشد و همزمان عضو هيات مديره يك سمن ديگر باشد؟

با سپاس فراوان

با سلام.آیا اعضا هیت موسس می توانند خود هیت مدیره را بر عهد گیرند؟

با سلام
بنده شرکتی سهامی خاص 2سال پیش تاسیس کردم که هیت مدیره خانوادگی میباشد.اکنون میخواهم مجوزی از نظام مهندسی دریافت کنم که میبایست مدیرعامل و 1عضو هیت مدیره دارای پروانه باشندو باتوجه به اینکه سرمایه گذاری,کاریابی,انجام قراردادها را بنده انجام میدهم و صرفا از مدارک دو نفر دیگر میخواهم استفاده کنم و مبلغ ثابتی را به مدیرعامل و عضو دیگر بصورت سالیانه توافق نموده ام و آنها در سود و زیان شرکت سهیم نیستند,میخواهم بدانم چه کاری انجام دهم که مالک اصلی و قانونی شرکت من باشم و هر موقع خواستم آن دو نفر را عزل نمایم.98 درصد سهام الان متعلق به بنده است. آیا با همین98درصد سهام میتوانم این کار را انجام دهم.ممنون میشوم جواب بدهید.

سلام.ممنون از جواب و راهنمایی تون.بله شراکت من هم واقعی بوده و 50درصد سود شرکت متعلق به چند نفری است که از صلاحیت و مدرک شان استفاده کرده ام و50درصد سود متعلق به بنده.در عین حال تمام مسئولیتها و عواقب را برایشان توضیح داده ام و آنها نیز شرایط را قبول نموده اند. فقط چون آنها توانایی قرارداد گرفتن و انجام آن را ندارند و فقط مدرک مربوط را دارند من تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم. سوال را هم که پرسیدم و شما لطف کردید جواب دادید بخاطر این بود که بدانم اگر در شرایطی چند نفری که از مدارکشان استفاده کرده ام خواستند شرکت را که من برایش هزینه و وقت صرف کرده ام صاحب شوند و مرا کنار بگذارند چه اهرم قانویی دارم. ممنون خیلی لطف کردید.

سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
سوالهای بنده اینه که
1- در لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت در بخش مربوط به اعضای هیئت مدیره گفته نشده که کامندان دولت نمی توانند جزو هیئت مدیره باشند ولی شما با توجه به قانون اساسی این موضوع رو مطرح کردید. آیا این موضوع از طرف اداره ثبت شرکتها ممیزی میشود یا خیر؟
2- آیا این ممنوعیت کارمند بودن عضو هیئت مدیره برای نماینده عضو حقوقی در هیئت مدیره هم صادق است یا خیر؟
سپاسگذارم

با عرض سلام.
آیا ممنوعیت کارمند بودن اعضای هیات مدیره و مدیر عامل برای بازرس اصلی و علی البدل شرکت های خصوصی نیز صادق است یا خیر؟

سلام مجدد .
برای ثبت مواردی که عرض کردم به چند صورتجلسه نیاز هست ؟
با چه هزینه ای ؟
چند روز طول میکشد؟
لتزم به ذکر میباشد که انتقال سهام 2 سهامدار به بنده محضری شده است.

و به بنده وکالت بلاعزل داده اند
حال برای باقی مراحل به حضور یا امضا انها نیازی هست یا خیر ؟

سلام
من سهامدار یک شرکت سهامی خاص تولیدی هستم شرکت از سال 1385 متوقف و فعالیتی ندارد و به موجب مواد قانون تجارت عملا ورشکسته است چون دیونی دارد که از پرداخت آن عاجز است اما اعضای هیات مدیره و مدیرعامل از اظهار و ارائه دادخواست ورشکستگی به مرجع قضایی و یا انحلال شرکت خودداری می کنند و از صاخبان سهام هم برای تشکیل مجمع فوق العاده برای تصمیم در این زمینه دعوت نمی کنند سوال این است که آیا میتوان از هیات مدیره برای عدم اجرای مسئولیت های قانئنی خود شکایت کیفری کرد؟ سوال دوم آیا میتوان از دادگاه درخواست انحلال یا ورشکستگی به طرفیت دادستان را تقاضا نمود>؟ ضمنا دو تن از اعضای هیات مدیره به موجب ورشکستگی در شرکتی دیگر محجور و ممنوعیت عضویت در هیات مدیره شرکت را دارند که به این موضوع هم توجه نشده است. با تشکر

باسلام خدمت كارشناسان محترم
آيا كسي كه جزء هيت مديره باشد مي تواند مدير عامل بشه

آيا قبل از اينكه مدير عامل بشه بايد از هيت مديره استعفا بده يا ضروري نيست

آياانتخاب مدير عامل فقط هيئت مديره ان را انتخاب مي كنند يا اعضاي شركت هم مي توانند در انتخابات مدير عامل شركت كنند.

تمام سوالات مربوط به شركت هاي تعاوني روستايي
باتشكر

با سلام،
بنده در جایی مشغول به کار بودم که هات مدیره کارمند رسمی دولت بود و این مشکلاتی را برای بنده به وجود اورده بود.ایا این تخلف است؟کجا می توانم پیگیری کنم؟
با تشکر

با سلام
ایا یک نفر می تواند در دو شرکت سهامی خاص به عنوان رییس یا عضو هیئت مدیره باشد؟

با سلام و احترام
سئوالی دارم از حضورتان
لطفا بفرمایید برای تمدید سمت مدیر عامل بعد از دو سال در شرکت سهامی خاص چه باید کرد؟
آیا فرم خاصی وجو دارد؟
باید از لینک تغییرات وارد شویم؟
سپاسگذارم

با سلام در شرف تاسیس موسسه غیر تجاری هستیم با توجه به این که تعداد نفرات تشکیل دهنده شرکت دونفر خواهند بود، آیا مجمع عمومی موسسین را می توان با این دونفر تشکیل داد و… حدود نود درصد سهم الشرکه متعلق به یک عضو و 10 در صد دیگر متعلق به عضو دیگر است
همین طور تنظیم شرکت نامه و…. را می توان با حضور همین دونفر صورت پذیرد لطفا راهنمایی بفرمائید.

سلام و خسته نباشید
آیا اعضای علی البدل هیات مدیره اجازه حضور در جلسات و هیات مدیره را بدون داشتن حق رای دارند؟ و اینکه ایا اعضای هیات مدیره می توانند مانع حضور اعضای علی البدل در هیات مدیره بشوند؟

با سلام
ضمن تبریک بمناسبت وبسایت خوب و مفیدتون
بنده با حضور اعضا خانواده یک شرکت سهامی خاص تاسیس کرده ام. در صورتجلسه اولیه خودم رییس هئیت مدیره را عهده دار شده و یکی از اعضای خانواده مدیر عامل.باتوجه به تغییر شرایط کاری خودم فرصت بیشتری برای پیگیری و عقد قرارداد کاری در بازار دارم.
ایا میتوانم با تنظیم صورتجلیه مجمع فوق العاده با حفظ سمت ریاست هیت مدیره خودم را بعنوان مدیر عامل هم منصوب نمایم؟
ممنون میشوم در خصوص متن مجمع فوق العاده جهت تغییر اعضا هیئت مدیره راهنمایی بفرمایید
با تشکر

با عرض سلام
بنده مدت 2 سال است عضو هیئت مدیره و مدیر عامل یک شرکت ساختمانی هستم. و به هیچ عنوان تمایل به ماندن در شرکت و هیئت مدیره را ندارم. مدت مسئولیت هیئت مدیره منقضی شده و هیئت مدیره جدید هم انتخاب نشده. یکی از اعضا هیئت مدیره هم اخیرا فوت شده. (تعداد اعضای هیئت مدیره 3 نفر بوده است). بدلیل تک روی و اعمال خودسرانه رئیس هیئت مدیره از آینده و ایجاد تعهداتی که از آنها بی اطلاع هستم، نگرانم. لطفا راهنمایی بفرمایید

سلام
آیا هیات مدیره 3 نفره شرکت خصوصی که عضو علی البدل آن هم جایگزین عضو سوم شده(یعنی فعلا علی البدل ندارد) با استعفای یک نفر از حد نصاب می افتد و نیاز به رای گیری مجدد دارد یا فقط برای همان یک عضو رای گیری میشود؟

سلام
یک شرکت سهامی خاص سال 91 ثبت کردم مدیر عامل و رییس هییت مدیره هم خودم بودم. بعد از ثبت هیچ گونه فعالیتی با شرکت انجام ندادم حتی پرونده ای در اداره دارایی برای شرکت ندارم. الان بعد از گدشت 3سال میتوانم تغییراتی در شرکت بوجود بیارم اعم از تغییر شهر و نفرات؟ دارایی چه میشود؟
میتوانم در شهر انتقال یافته کارهای مربوط ب دارایی را انجام دهم.
با تشکر از شما

سوال
آیا هیت مدیره شرکت تعاونی میتواند بازرسان را به جلسه رسمی و حیاتی دعوت نکند؟

سلام در صورتی که شرکت سهامی خاصی مدت 10 سال بدون تشکیل هیات مدیره مشغول به فعالیت باشد چطور می تواند یکی از اعضا شرکت علیه اشخاصی که در شرکت فعالیت می کنند دعوای کیفری مطرح کرد و عنوان شکایت چیست؟

باسلام و تشکر از راهنمایی های جنابعالی
آیادر مجامع شرکتهای سهامی(اعم از خاص و عام) یک نفر می تواند از بیش از یک نفر نمایندگی حضور درمجمع بگیرد؟
به عبارتی هر شخص می تواند از چند سهامدار نامه نمایندگی جهت حضور در مجمع ارائه کند؟
آیاسقف قانونی دراین خصوص مشخص شده است؟
ظاهرا فقط درشرکتهای تعاونی این چنین محدودیتی دیده شده است.
قبلا سپاسگزارم.

ضمن تشکر از وقتی که مبذول داشتید.
چون بحث حقوقی است و جنابعالی هم مشرف به علم وکالت ، صرف نظر از وکالت نامه ، چگونه می توان صحت نامه های نمایندگی که از طرف سهامدار به اشخاص داده می شود را احرازکردبه نحوی که بعدا مورد ادعای سهامدار واقع نشود؟
بااحترام

سلام اقای رییسی کیا
من یه شرکت مسئولیت محدود در اسفند سال 92 ثبت کردم پرونده مالیاتی هم تشکیل داده ام برای کد اقتصادی هم اقدام نموده ام و کارت بازرگانی حقوقی هم گرفته ام!
اما نتوانسته ام فعالیت اقتصادی انجام دهم و حتی برای اجاره دفتر کار شرکت هم مانده ام و تصمیم به تخلیه مکان کرده ام
. لطفا راهنمایی فرمایید چه کاری باید انجام دهم با پرونده مالیاتی و شرکت بدون فعالیتم؟

سلام وقتتون بخیر وممنون از مطالب ارزشمندتون.بنده شرکتی رو ثثبت کردم با یک میلیون تومان سرمایه اولیه. و دفاتر آن را پلمپ و پرونده مالیاتی رو تشکیل دادم. هنگام تشکیل پرونده گفتم هنوز فعالیت نکردیم. هنوز هم قصد فعالیت نداریم. و احتمالا اقدام به انحلال شرکت کنیم. اما بنده 1میلیون تومان سرمایه حساب شرکت رو از حساب برداشت کردم . که صرف همون هزینه های پلمپ دفاتر وگواهی امضا و غیره شده. آیا این کار فعالیت حساب میشه؟ و با اینکار دیگه نمیشه عدم فعالیت رو اعلام کرد. به نظرتون باید چیکار کنم که بتونم تیر ماه اعلام کنم که شرکت فعالیت نداشته
با تشکر

با سلام و درود و تشکر از شما
هنگامی که مدیر عامل یک شرکت تعاونی که عضو هیات مدیره نیز میباشد، تنها از سمت مدیرعاملی خو استعفا دهد و هیات مدیره با این استعفا موافقت نماید، عملا از چه زمانی این شخص دیگر مدیرعامل نیست؟ از زمان پذیرش استعفای وی؟ یا تا زمانی که مدیرعامل جدید مشخص گردد؟ ایا این پذیرش به مجمع عمومی نباید اعلام گردد؟

سلام خسته نباشین

سوالم اینه اگر در رای گیری شرکت سهامی خاص برای هیئت مدیره رای ها برای چهار نفر مساوی باشند.باید چکار بکنیم؟

ممنون

با سلام . من در حال ثبت شرکت با مسئولیت محدود می باشم و در هنگام ثبت در جایی نوشته دارندگان حق امضا … و میخواستم بدانم آیا دارندگان حق امضا حتما باید از مدیران شرکت باشند یا از شرکا که سمت مدیریتی ندارند هم میتوانند دارنده حق امضا باشند و مدیران دارنده حق امضا نباشند. باتشکر

با سلام و احترام
بنده شرکتی سهامی خاص در سال ۸۲ تاسیس کردم و حدود ۳ سال فعالیت داشت و پس از آن عملا فعالیت اقتصادی انجام نشد.
تعداد سهامداران ۳ نفر. حدود ۸۰٪ درصد مالکیت سهام اینجانب و ۲۰٪ دو نفر دیگر.
در آن زمان رییس هیات مدیره و مدیرعامل انتخاب شدم.

متاسفانه پس از تاسیس تا کنون ارتباطی با دونفر دیگر ندارم و بهیچ وجهی در دسترس نیستند
که این امر جلوی برگزاری مجمع و همچنین جلسه هیات مدیره را گرفته است.

با فرض قطعیت عمل حضور آن دو ، آیا راهکاری برای حل مشکل و ادامه فعالیت شرکت وجود دارد؟ آیا امکان تسهیم ۸۰ درصد سهام اینجانب به دو یا سه نفر غیر وجود دارد؟

آیا ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی اینجانب بدون درج آگهی جدید معتبر میباشد ؟

سلام. ممنون از زحمات شما
ما درگذشته شرکتی داشتیم متشکل از 4 نفر که 2 نفر از آنها چند سال است که خارج رفته اند و ما هم از آن زمان شرکت را به حالت تعلیق در آورده ایم. حال بدون حضور آن دو نفر چگونه میتوانیم دوباره شرکت را شروع به کار کنیم؟ آیا باید آگهی روزنامه بدهیم؟

میخواستم بدونم برای تصویب اساس نامه ی شرکت سهامی خاص چه نکاتی را درج کنم که به نفع مدیرعامل باشه ؟؟؟؟
خواهش میکنم زود راهنماییم کنید.
چیزایی رو میخوام که به نفع مدیر عامل شرکت باشه ! با جزئیات راهنمایی کنید لطفا.

سلام خسته نباشین
می خواستم بدونم آیا یک عضو موظف هیات مدیره که مدیرعامل نیز می باشند در یک شرکت سهامی خاص ، می توانند مدیرامور مالی نیز باشند لطفا اگر ماده قانونی دارد بفرمائید .

سلام و عرض ادب
تشکر میکنم مطلب عالی بود ممنون

با سلام
آیا وزرای عضوی مجامع عمومی یا هیأت عامل سازمان‌های دولتی می‌توانند به شخصی غیر از کارمند دولت (شخصی خصوصی) نیابت حضور در جلسات را بدهند؟با تشکر

با سلام مممنون از اطلاعاتتون
ممنون میشم درباره سوالم توضیح بدید :
حق الزحمه بارزسان و منشی چگونه تعیین میشه ؟ و چقدر بازرسس و منشی در تعاونی در سود و زیان تعاونی سهیم هستن ؟ ایمیل کنید ممنون میشم

با سلام
آیا منع قانونی وجود دارد که اعضای هیئت موسس سمن که ایرانی هم هستند مقیم خارج از کشور باشند؟

با سلام،
یک سؤال؟ نحوه اعطای سمت سهامداران در شرکت های تجاری چگونه است؟