اقدامات پس از استعفا

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کناره گیری مدیرعامل و الزامات آن

مدیرعامل شرکت (در هر شرکتی اعم از مسئولیت محدود و سهامی و تضامنی و تعاونی و…) می تواند هر زمان که خواست از سمت خود کناره گیری نماید. استعفای مدیرعامل از سمت مدیرعاملی، الزامات و بایسته های قانونی و حرفه ای خاص خود را دارد که در این نوشتار به پاره ای از موارد آن اشاره می کنم.

همچنین بخوانید :

استعفای مدیرعامل در شرکت های سهامی

قانون حاکم بر رابطه استخدامی مدیرعامل با شرکت

رابطه مدیرعامل با شرکت، یک نوع ، رابطه استخدامی خاص است که از بسیاری از جوانب، تابع قانون کار نیست اما از این حیث که مدیرعاملی، یک شغل موظف و مستمر، قلمداد می شود می توان گفت که در مورد بیمه تامین اجتماعی، رابطه استخدامی مدیرعامل با شرکت از این جنبه و برخی جنبه های خاص دیگر به طور محدود، تابع قانون کار و قانون تامین اجتماعی است.

قوانین حاکم بر مسئولیت مدیرعامل در قبال شرکت

مهمترین قوانین و مقررات حاکم بر مسئولیت مدیرعامل در برابر شرکت، قانون تجارت، قانون تجارت الکترونیک، قانون مدنی، اساسنامه شرکت و مصوبات هیات مدیره و مصوبات مجامع عمومی صاحبان سهام است.

استعفای مدیرعامل شرکت باید به چه شخصی تسلیم شود؟

اصولا مدیرعامل شرکت باید کناره گیری خود را به رئیس هیات مدیره شرکت اعلام و تسلیم نماید اما توصیه من این است که اگر در مقام مدیرعامل شرکت، مصمم به استعفا هستید استعفای خود را به خطاب به رئیس هیات مدیره تنظیم فرمایید و رونوشت آن را برای همه اعضای هیات مدیره و بازرس قانونی شرکت بفرستید.

اعلام استعفای مدیرعامل به سازمان امور مالیاتی!؟

لزومی ندارد که مدیرعامل شرکت، استعفای خود را به سازمان امور مالیاتی ، اعلام نماید و اساساً سازمان امور مالیاتی تا زمانی که تغییر مدیریت در شرکت ها به صورت رسمی در سایت روزنامه رسمی کشور آگهی نشود اهمیتی به تغییر مدیریت شرکت نخواهد داد.

اما توصیه من این است که به محض تقدیم استعفانامه به رئیس هیات مدیره شرکت ، رونوشت آن را نیز به اداره امور مالیاتی (اداره مالیاتی که پرونده مالیاتی شرکت در آنجا مطرح است) تسلیم و ثبت نموده و رسید دریافت فرمایید.

اعلام استعفای مدیرعامل به بانک های طرف همکاری شرکت!؟

در این مورد با احتیاط و با هماهنگی هیات مدیره شرکت، عمل فرمایید تا به اعتباری تجاری و نظام پرداخت و دریافت شرکت نزد بانکها آسیب وارد نیاید.

اگر احتمال قوی می دهید که از امضای شما سواستفاده خواهد شد بهتر است به بانک های ذیربط نیز کتبا و با اخذ رسید یا طی اظهارنامه رسمی، اطلاع دهید.

آیا استعفای مدیرعامل لزوماً باید کتبی باشد؟

درباره روش استعفای مدیرعامل، قابل ذکر است که از جنبه قانونی، استعفای شفاهی مدیرعامل نیز قابل ترتیب اثر در هیات مدیره است اما از دیدگاه عملی و اجرایی، برای پرهیز از بروز اختلافات فراوان و موثری که ممکن است از جنبه حقوقی و اثباتی در این باره مطرح گردد چاره ای نیست جز اینکه بگوییم استعفای مدیرعامل، بایستی به صورت کتبی تسلیم رئیس هیات مدیره گردد و اعلام استعفای شفاهی مدیرعامل را نباید مبنا قرار داد.

نکته نخست: اگر اعلام استعفای شفاهی مدیرعامل، بوسیله هیات مدیره صورتجلسه شود و به امضای مدیرعامل برسد همچون استعفای کتبی قلمداد می شود.

نکته دوم: اعلام استعفا با رایانامه معتبر و قابل اثبات (ایمیل) یا با ابلاغ اظهارنامه از بارزترین مصادیق استعفانامه می باشد.

استعفای مدیرعامل در چه زمانی؟

استعفای مدیرعامل ، زمان خاصی ندارد اما بهتر است در موارد زیر به صورت فوری انجام شود:

1- هر زمان که شرایط قانونی یا اساسنامه ای مدیرعاملی را از دست دادید بهتر است فورا از مدیرعاملی کناره گیری نمایید.

2- هر زمان که عملا بدلیل عدم همراهی هیات مدیره یا بروز حساسیت اجتماعی بالا ، امکان مدیریت موثر بر شرکت را ندارید بهتر است با ذکر دلیل استعفا بدهید.

نکته سوم: بهتر است در بازه های زمانی که باید اظهارنامه های مالیاتی شرکت را تسلیم نمایید یا در بازه زمانی که با مواعد قانونی پاسخگویی به دعاوی یا تجدیدنظرخواهی از احکام صادره علیه شرکت برخورد دارد یا شرکت در بازه زمانی انعقاد یک قرارداد مهم است از استعفا خودداری کنید تا از بروز زیان و خسارت به شرکت جلوگیری شود.

استعفای بی هنگام یا استعفایی که بصورت مستقیم سبب زیان شرکت شود می تواند برای شما ایجاد مسئولیت می نماید.

اقدامات پس از استعفا

اگر پس از استعفا اقداماتی انجام دهید که عملاً نشان بدهد شما از استعفا، عدول و صرف نظر کرده اید آن اقدامات علیه شما قابل استناد خواهند بود.

پس از تسلیم استعفا به رئیس هیات مدیره، به همه اعضای هیات مدیره، تاکید کنید که در یک بازه زمانی مشخص و محدود برای تعیین مدیرعامل بعدی و تحویل و تحول اسناد و حساب ها و اموال و…اقدام لازم بعمل آید.

پیشنهاد می کنم یک ترازنامه و صورت مالی از آغاز دوره تصدی تا آخرین روز کاری خود تهیه و به تایید هیات مدیره شرکت برسانید.

پس از اعلام استعفا از دخل و تصرف در اموال و وجوه و حساب های بانکی و اسناد و و اطلاعات شرکت، خودداری کنید. ممکن است این اقدامات به منزله عدول از استعفا قلمداد شود یا شما را با طرح شکایات و ادعاهایی همچون خیانت در امانت و مطالبه خسارت و…روبرو نماید.

همچنین بخوانید :

نصب،عزل و قبول استعفاي مديرعامل شركت تعاوني از وظايف هيات مديره است

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

4.3 4 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments