هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شرح ماده ۴ قانون جدید صدور چک

قانون صدور چک

گفتارهای کوتاه، پیرامون اصلاحات جدید قانون صدور چک را در این نوشتار با شرح و تحلیل ماده ۴ اصلاحی قانون صدور چک، پی می گیریم.

 

همچنین بخوانید :

بایسته های صدور چک تضمینی

چگونگی صدور گواهینامه عدم پرداخت

یکی از اصلاحاتی که در آبان ۱۳۹۷ روی قانون جدید صدور چک اعمال شد روش صدور گواهینامه عدم پرداخت چک (که از سوی بانکها صادر می‌شود) و اطلاعات و الزامات مندرج در آن را با تغییراتی به شرح زیر، همراه ساخت:

 

۱- لزوم ثبت فوری غیر قابل پرداخت بودن وجه چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی

در روش جدید صدور گواهینامه عدم پرداخت چک، بانکها باید پس از مراجعه دارنده چک به بانک و پشت نویسی و ارائه چک به بانک، در صورت عدم موجودی یا کسر موجودی حساب، ابتدا در سامانه ای که بانک مرکزی به منظور شناسایی و جمع آوری اطلاعات چک های برگشتی ایجاد نموده است غیرقابل پرداخت بودن چک دریافتی را ثبت و کد رهگیری که سامانه یکپارچه بانک مرکزی به این تراکنش، اختصاص می دهد را دریافت و روی برگه گواهینامه عدم پرداخت وجه چک، درج نمایند.

 

۲- تاکید بر غیرقابل ترتیب اثربودن گواهینامه عدم پرداخت فاقد کد رهگیری

ماده ۴ اصلاحیه قانون صدور چک، تاکید می کند گواهینامه عدم پرداختی که فاقد کد رهگیری و فاقد مهر بانک یا موسسه مالی اعتباری باشد نزد مراجع قضایی و واحدهای اجرای ثبت، قابل ترتیب اثر نخواهد بود.

پس از آنکه کد رهگیری چک بلامحل بوسیله بانک یا موسسه مالی و اعتباری از سامانه یکپارچه بانک مرکزی، دریافت و روی گواهینامه عدم پرداخت، درج شد گواهی یادشده باید به امضای متصدی مربوطه در بانک یا موسسه مالی و اعتباری رسیده و مهر بانک یا موسسه مالی و اعتباری بر روی آن درج و سپس به متقاضی، تسلیم گردد.

 

اگر گواهینامه عدم پرداخت چک، دارای کد رهگیری و مهر بانک یا موسسه مالی و اعتباری نباشد مراجع قضایی اعم از دادسرا و دادگاه، همچنین مراجع ثبتی همانند واحدهای اجرای ثبت، چنین گواهی را برای آغاز اقدامات قضایی یا ثبتی در جهت وصول وجه چک، ملاک عمل قرار نخواهند داد.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

4 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments