نحوه فروش سرمایه شرکت

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معاملاتی که موجب کاهش سرمایه شرکت می شود

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

همانگونه که در مقررات قانون تجارت، اشاره شده است در مواردی، سرمایه شرکت ها علاوه بر وجوه و سرمایه نقدی، مشتمل بر اموال منقول یا غیر منقول می باشد.

فروش مالی که جزء سرمایه شرکت باشد روش قانونی خاصی دارد که در این نوشتار به آن می‌پردازم.

سرمایه شرکت

سرمایه شرکت؛ عبارت است از آورده های سهامداران و شرکای شرکت اعم وجوه نقد (سرمایه نقدی) و اموال منقول یا غیرمنقولی (سرمایه غیرنقدی) که به نسبت میزان سهم یا شراکت خود در هنگام تاسیس، به شرکت اختصاص و انتقال می دهند و سرمایه قانونی و هزینه اولیه لازم برای آغاز فعالیت شرکت را از این طریق، فراهم می آورند.

با این تعریف، سرمایه شرکت ها را می توان به دو دسته سرمایه نقدی و سرمایه غیرنقدی، تقسیم نمود.

انواع سرمایه غیرنقدی شرکت

سرمایه غیرنقدی شرکت ها غالبا از دو محل، تامین می شود:

الف) آورده ها و اموال منقول شرکا، همانند ماشین آلات

ب) آورده ها و اموال غیرمنقول شرکا، همانند زمین و ساختمان

سرمایه غیرنقدی شرکت، برابر مقررات قانون تجارت، بایستی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد و صرفاً به قیمت کارشناسی، مورد قبول مجمع عمومی قرار گیرد نه بیش از قیمت کارشناسی.

ماده 76 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، بر لزوم ارزیابی آورده های غیرنقدی (که بخشی از سرمایه شرکت باشند) بوسیله کارشناس رسمی دادگستری در هنگام تاسیس شرکت سهامی، تاکید کرده است.

ماده 78 قانون یادشده نیز تصریح دارد که مجمع عمومی موسس نمی تواند آورده های غیرنقدی سهامداران را بیش از آنچه از طرف کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شده است قبول کند.

ماده 82 قانون یادشده نیز بر لزوم رعایت همین قاعده در شرکت های سهامی خاص، تصریح نموده است.

ماده 96 قانون تجارت در مورد شرکت با مسئولیت محدود بیان می دارد که تقویم سهم الشرکه غیرنقدی و تسلیم آن جزء عناصر تشکیل دهنده شرکت با مسئولیت محدود است و ماده 100 قانون تجارت نیز ضمانت اجرایی عدم رعایت ماده 96 قانون تجارت را از موجبات بطلان شرکت با مسئولیت محدود دانسته است.

ماده 115 قانون تجارت نیز تقویم بر خلاف واقع سهم الشرکه غیرنقدی را جرم، قلمداد نموده و آن را در ردیف کلاهبرداری، قرار داده است.

ماده 118 قانون تجارت نیز در مورد شرکت تضامنی، بیان داشته است که تقویم و تادیه سهم الشرکه غیرنقدی، جزء ارکان اصلی تشکیل دهنده شرکت تضامنی است.

همه موارد بالا از این جهت مطرح شد که تاکید گردد سرمایه ثبت شده شرکت ها ممکن است در مواردی، غیرنقدی باشد و اتلاف، از دست رفتن یا فروش آنها می تواند از مصادیق کاهش سرمایه یا تغییر در سرمایه شرکت به شمار آید.

تغییر در سرمایه شرکت

تغییر در سرمایه شرکت ها اعم از کاهش یا افزایش سرمایه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.

روش فروش اموال منقول و غیرمنقولی که جزء سرمایه ثبت شده شرکت می باشد

اگر همه یا بخشی از اموالی که شرکت در اختیار دارد جزء آورده های غیرنقدی سهامداران و شرکاء باشد و مدیرعامل یا هیات مدیره شرکت تصمیم به فروش یا صلح یا هر گونه معامله راجع به آن را داشته باشند باید این نکته را در نظر بگیرند که اگر این اقدام از مصادیق کاهش یا تغییر در سرمایه شرکت، تلقی می شود بایستی اخذ مصوبه مجمع عمومی فوق العاده درباره آن معامله یا اقدام و نیز طی تشریفات و ترتیبات تغییر سرمایه شرکت را مدنظر داشته باشند.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در مسائل و دعاوی مرتبط با افزایش یا کاهش سرمایه شرکت ها و نیز دیگر نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

چهاردهم آبان ماه 1397

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments