افراد ممنوع از مدیرعاملی شرکت

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ممنوعیت های قانونی ناظر بر مدیرعاملی یا عضویت در هیات مدیره شرکت های بخش خصوصی

مقررات ایران در موارد و قوانین پراکنده ای، ممنوعیت اشخاص از قبول مدیرعاملی یا عضویت در هیات مدیره شرکت‌های بخش خصوصی را مورد حکم، قرار داده است. در ادامه، به شرح اشخاص ممنوع از مدیرعاملی می پردازیم.

از آنجا که مجموعه این ممنوعیت‌ها در یکجا گردآوری نشده و در قوانین پراکنده و مختلف، مورد اشاره قرار گرفته اند تصمیم گرفتم برای آشنایی و آگاهی مدیران شرکت ها و فعالان بخش اقتصادی کشور با محموعه این ممنوعیت ها و محدودیت ها فهرست ممنوعیت های قانونی افراد از تصدی مدیریت شرکت‌های بخش خصوصی را در این نوشتار، بیان نمایم.

ممنوعیت از مدیرعاملی در قانون اساسی

الف) اصل ۱۴۱ قانون اساسی

ممنوعیت از مدیرعاملی و ممنوعیت از عضویت در هیات مدیره

در اصل ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، افراد ذیل از مدیرعاملی و نیز عضویت در هیات مدیره شرکت های خصوصی ممنوع شده اند:

۱- رئیس جمهور و معاونان رئیس جمهور
۲- وزیران
۳- کارمندان دولت

ممنوعیت از مدیرعاملی در قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل

ب) قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل

در این قانون نیز که در اجرای اصل ۱۴۱ قانون اساسی و در سال ۱۳۷۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده تاکید شده است که کارکنان دولت و دستگاه نهادهای عمومی از تصدی مدیرعاملی و عضویت هیئت مدیره شرکت های بخش خصوصی ممنوع می باشند.

ممنوعیت از مدیرعاملی در قانون تجارت

ج) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

ماده ۱۱۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی ازقانون تجارت و همچنین ماده ۱۲۶ قانون مذکور اشخاص زیر را از تصدی مدیرعاملی و نیز عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های بخش خصوصی ممنوع نموده است:
۱- محجورین
۲- کسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده است.
۳- کسانی که به علت ارتکاب سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جرایم در حکم خیانت در امانت، جرایم در حکم کلاهبرداری، اختلاس، تدلیس، تصرف غیرقانونی در اموال عمومی از حقوق اجتماعی کلا یا بعضا محروم شده باشد در مدت محرومیت.

۴- برابر ماده ۱۲۶ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، کسی نمی تواند در بیش از یک شرکت، سمت مدیرعاملی داشته باشد. (ممنوعیت از مدیرعاملی در بیش از یک شرکت)

ممنوعت از مدیرعاملی در قانون مالیاتهای مستقیم

د) قانون مالیاتهای مستقیم

تبصره ۳ ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم تصریح دارد بدهکاران مالیاتی، امکان عضویت در هیئت مدیره شرکت ها و‌ موسسات و یا تاسیس شرکت ها و موسسات را پیش از اخذ مفاصا حساب مالیاتی ندارند. (محدودیت های مالیاتی برای قبول مدیریت شرکت)

ممنوعیت از مدیرعاملی در قانون مجازات اسلامی

ه) قانون مجازات اسلامی

محرومیت از حقوق اجتماعی، برابر بند «ر» ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی اعم از آنکه به موجب حکم یا ناشی از حکم صادره از سوی دادگاه باشد می‌تواند به ممنوعیت از مدیرعاملی یا ممنوعیت از عضویت در هیئت مدیره شرکت های بخش خصوصی، منجر گردد.

ممنوعیت از مدیرعاملی در قانون دفاتر اسناد رسمی

و) قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران

برابر ماده ۱۵ قانون یادشده، سردفتران اسناد رسمی و دفتریاران، اشتغال به تجارت و مدیریت شرکتهای بخش خصوصی برای سردفتران اسناد رسمی و دفتریاران، منافی شغل سردفتری و دفتریاری شناخته می‌شود بنابراین، سردفتران اسناد رسمی و دفتریاران از قبول مدیرعاملی و عضویت در هیئت مدیره شرکت های بخش خصوصی، به نوعی، ممنوع می باشند.

ممنوعیت از مدیرعاملی در قانون ارتقای سلامت نظام اداری

ز) قانون ارتقای سلامت نظام اداری

برابر بند ۳ قسمت الف ماده ۵ قانون یاد شده، تاسیس شرکت و عضویت در هیئت مدیره هرگونه شرکت و موسسه برای افرادی که مشمول قانون مزبور شوند ممنوع می باشد.

ممنوعیت از مدیرعاملی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

ح) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

ماده ۶۹ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ به امکان محرومیت از تاسیس شرکت یا محرومیت از عضویت در هیئت مدیره و مدیرعاملی اشخاص حقوقی به عنوان مجازات تکمیلی برای مرتکبین جرایم موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اشاره نموده است.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

2.6 10 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

42 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

سلام و خسته نباشید
من حدود 3 سال از سال 91 تا 93 مدیر عامل خارج از شرکا یک شرکت با مسئولیت محدود بودم و کارمند رسمی دولت بودم آیا مدیر عامل بودن من جرم بوده یا تخلف است

با سلام و خدا قوت
من کارمند رسمی شرکت گاز هستم آیا امکان داره به عنوان مشاور یا نماینده در شرکت خصوصی خدماتی تاسیساتی فعالیت داشته باشم یا منع قانونی داره .تشکر

با سلام
آیا معلمان جهت عضویت در هیئت مدیره شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان مشمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل می شوند؟
سامانه ثبت اخیرا صورت جلسه تغییرات هیئت مدیره شرکت تعاونی فرهنگیان را با استناد به همین قانون رد کرده در تایید نهایی پیام خطای ” طبق بررسی های به عمل آمده شما مشمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل هستی” را می دهد در صورتی که طبق تبصره 4 قاون فوق عضویت در هیئت مدیره و مدیر عاملی شرکت های تعاونی ادارات و موسسات از این قانون مستثنی شده اند.
لطفا راهنمایی بفرمایید.

باسلام حدود۸۰نفر هستیم وخواهان تأسیس شرکت تعاونی فراگیر یا چندمنظوره هستیم ومدیر عامل واکثر اعضای هیئت مدیره کارمند ومعلم هستند ایا این افرادممنوعیت قانونی دارنند یانه

دوست گرامی با سلام و احترام
متاسفانه هنوز مشکل حل نشده و همچنان سیستم پیام خطا مبنی بر شمولیت قانون ممنوعیت تصدی بیش از دو شغل جهت ثبت تغییرات اعضاء هیئت مدیره شرکت های تعاونی را می دهد. کاری کاملا خلاف قانون که شرکت های تعاونی کارمندی را گرفتار کرده و کسی هم پاسخگو نیست.
البته اگر اعضاء هیئت مدیره شما غیر کارمند انتخاب شوند مشکلی در ثبت نخواهید داشت.

با سلام و خسته نباشید
بنده از سال 93 عضو هیات مدیره یک موسسه غیر تجاری هستم ولی هیچگونه حقوق و مزایایی دریافت نکردم و همزمان کارمند رسمی دولت می باشم آیا صرفا عضویت در هیات مدیره بدون سمت مدیرعاملی یا ریاست هیات مدیره جرم و تخلف است ؟ در صورت جرم بودن حکم آن چیست ؟ با تشکر

سلام
من کارمند رسمی دولت هستم آیا می تونم همزمان در بک شرکت خصوصی ( جز شرکت های صنایع تبدیلی وتکمیلی کشاورزی است ) عضو هیئت مدیره موظف شرکت هم باشم؟!

سلام و عرض ادب
الان بیمه ایران کارمنداشو یا وزارت دارایی کارمنداشو به عنوان مدیر عامل میفرسته شرکتهای بیمه خصوصی
آیا مشکلی نیست؟

با سلام.
من کارمند دولت هستم. آیا میتوانم در یک شرکت سهامی خاص عضو هیئت مدیره “غیرموظف” باشم؟

سلام آیا این قانون مختص کارمندان قراردادی است یا رسمی و پیمانی

با سلام
بنده به عنوان مدیر عامل یک شرکت و همچنین اعضای امتیاز اور برای گرید و رتبه بندی شرکت میباشم.
اگر بنده به صورت قرارداد پیمانی در مثلا آتشنشانی مشغول کار شوم آیا شامل قانون منع مداخله کارکنان دولت میشوم؟
اصلا استخدام پیمانی جزو کارکنان شامل این قانون منع مداخله به شمار می‌آید.
ممنون.

باسلام, من کارمند دولت هستم آیا امکان ثبت موسسه غیرتجاری را دارم.

با سلام. بنده معلم هنرستان با سابقۀ 18 سال بوده و دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران دارم. از آنجائی که محدودیت ثبت شرکت برای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها وجود ندارد، آیا داشتن مدرک دکتری برای ثبت شرکت دانش بنیان توسط اینجانب کفایت نمیکنه؟ آیا عادلانه است که یک عضو هیئت علمی علاوه بر برخورداری از حقوق و مزایای 3 الی 4 برابری نسبت به اینجانب با وجود ساعات موظفی 12 ساعت در هفته (نصف اینجانب)، از امتیاز ثبت شرکت هم برخوردار باشه؟ آیا قانون برای امثال من تبصره و ماده ای قائل نشده؟

سلام
عضویت در هیئت مدیره شرکت درصورتیکه شرکت درزمان تصدی شخص کارمند دولت درآن شرکت هیچگونه فعالیت تجاری و مالی نداشته و هیچ حقوقی هم به آن شخص پرداخت نشده جرم است ؟ و محکومیت انفصال و … برای کارمند دارد؟ و قبل از فعالیت شرکت آن شخص کارمند از عضویت خارج شده است

سلام راجب تبصره 2 ماده 241 لایحه اصلاحی قانون تجارت که بیان میکنه هیچ کس نمیتواند هم زمان در بیش از یک شرکت دولتی یا وابسته به ان مدیر عامل یا هیت مدیره باشه،ایا منظور در دو شرکت دولتی نمیتونه این سمت هارو داشته باشه ؟یعنی میتونه در یه شرکت خصوصی هیت مدیره باشه ودر یک شرکت دولتی هیت مدیره دیگر؟

با سلام اینجانب از سال 1386 مدیر عامل یک شرکت خصوصی می باشم اما بیش از پنج سال عدم فعالیت ثبت می شود آیا میتوانم مدیرعامل یک شرکت خصوصی دیگری شوم هم زمان بدون اینکه از مدیر عامل شرکت ثبت شده قبلی خارج شوم با سپاس بیکران

با عرض سلام و خسته نباشید

آیا برای مدیر عاملی یا عضویت افراد نظامی در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص مشکل و منع قانونی وجود دارد .

با تشکر

با سلام
معلم بازنشسته میتواند عضو هیئت مدیره و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی خاص بشود؟

با سلام
آیا کارمند رسمی‌‌ یک شرکت وابسته به دولت میتواند عضو هیئت مدیره شرکت خصوصی شود

سلام
من 20 ساله هستم و درحال حضر دانشجو می باشم
قصد ثبت شرکت با مسولیت محدود برای تولید و انجام امور تجاری دارم
ایا برای ثبت شرکت نیازی به کارت پایان خدمت یا معاف از خدمت دارم ؟؟؟

با سلام اگه کسی که به عنوان نیروی پیمانکاری در شرکت پالایش،گاز مشغول به کار باشد میتواند عضو هیئت مدیره شرکتهای خدماتی باشد یا نه

با سلام
عضویت در هیئت مدیره شرکت های خصوصی یا مدیر عاملی برای سربازها در حین خدمت سربازی جگونه هست؟